شهری که زندگی مردمش را روی دیوارها نمایش می دهد

t شهری که زندگی مردمش را روی دیوارها نمایش می دهد

شهر لیون در فرانسه یکی از شهرهای شناخته شده فرانسه است که شاید تا همین چند دهه پیش هم چندان مورد توجه توریست ها نبود اما ۴ دهه است که این شهر فرانسوی در محاصره ی نقاشان دیواری قرار گرفته است، نقاشانی که تصمیم گرفتند تا تمام شهر را به یک اثر هنری بزرگ تبدیل کنند و حالا اگر سفر به لیون کنید و از این شهر دیدن کنید می توانید ببینید که لیون دیگر یک شهر نیست بلکه یک گالری هنری عظیم است! گالری ای که گردشگران زیادی را از سراسر دنیا به دیدن خود می کشاند. ادامه ی این مطلب الی گشت را در پایین بخوانید:

به شهر لیون بروید تا با در و دیوارهایی که از بالا تا پایین تماما نقاشی است روبرو شوید، می توانید این تقاشی ها که کاملا با هم تفاوت دارند را روی دیوارهای شهر لیون در فرانسه ببینید نقاشی هایی که نشان دهنده ی زندگی روزمره ی مردم هستند و گاهی هم وقایع تاریخی را به نمایش می گذارند و یا زندگی افراد مشهور و قدرتمند شهر را. این هنرمندان به اندازه ای این کار را در لیون اپیدمی کرده اند ککه در حال حاضر تعداد ۱۵۰ نقاشی بزرگ را  می توان در سرتاسر شهر دید.

مشاوره سئو حرفه ای با زهرا رئیسی🔥 (کلیک کنید)😍

در واقع ایده ی نقاشی روی دیوراهای شهر اولین بار در دهه ی ۱۹۷۰ میلادی شکل گرفت که در آن دوران گروهی از دانشمندان تصمیم گرفتند تا هنر را از فضای درونی و داخلی موزه ها و گالری های هنر به بیرون بیاورند و در سطح شهر و روی دیوارها نمایش بدهند. آن ها دوست داشتند تا هنر را نه فقط عده ای از افراد بلکه تمام مردم شهر حتی مردم عادی هم بتوانند ببینند که در این تصاویر می توانید نمونه های آن ها را ببینید و این گونه بود که جنبش دانشجویی ای به نام CitéCréation در آن دوران متولد شد.

به گفته یکی از هنرمندان CitéCréation، زمانی که آن ها کارشان را در شهر لیون در فرانسه شروع کردند، لیون یک شهر تاریک و کسل کننده بیش نبود، شهری که هیچ روحی روی دیوارهای آن نبود  انگار که همه جا خاکستری رنگ بود و این موضوع روی زندگی روزمره ی مردم هم تاثیر گذاشته بود. شاید آن ها خودشان دقت نمی کردند اما حس سرزندگی واقعی در چهره های آن ها نبود. آن ها می گویند که لیون شهری صنعتی بود، شهری آلوده و غمگین. «خوشبختانه شهر دار آن زمان شهر لیون یعنی مایکل نویر هم همین فکر را می کرد و بنابراین تصمیم گرفت تا چندین برنامه برای احیای شهر و سرزنده کردن خیابان ها و ساختمان های تاریخی انجام دهد. همین موضوع باعث شد تا نویر با هنرمندان نقاش رابطه ی خوبی برقرار کند و هنرمندان هم که وضعیت شهر لیون را دیده بودند می دانستند که در درست ترین و بهترین موقعیت ممکن قرار گرفته اند.

یکی از بزرگ ترین پروژه هایی که توسط هنرمندان در شهر لیون در فرانسه انجام شد، پروژه ای به نام Mur des Canuts بود که میدانی به اندازه ی ۱۳۰۰۰ فوت بود که به آن دیوار Canuts هم گفته می شود. این دیوار در منطقه ی Croix-Rousse قرار دارد. در این پروژه نقاشی های عظیمی از پله هایی دیده می شود که در آن این پله ها به بالا می روند و از بین ساختمان هایی که در دور دست قرار دارند، می گذرند و در ته آن هم می توان چندین بانک و فروشگاه دید. گروه هنرمندان CitéCréation تا حالا ۴۷۰ نقاشی دیواری را در سرتاسر دنیا انجام داده اند نقاشی هایی در کشورهایی آسیایی مانند چین تا کشور کانادا در قاره ی  آمریکا. البته بیشتر این تصاویر در حالت برابر چشم بهتر دیده می شوند یعنی باید دقیقا روبری آن بایستید تا عمق عکس شخص باشد با این حال بیشتر آن ها هم در حالی که در خیابان ایستاده اید قابل دیدن هستند. یکی از هنرمندان درباره ی تصاویر می گوید که انجام این کار واقعا سخت بود چرا که ما مجبور بودیم تا روی داربست هایی در ارتفاعات بالا بایستیم و این در حالی بود که قبل از آن هیچ وقت ای تجربه را نداشته ایم.

در این نقاشی ها سعی شده است تا حتی کوچک ترین جزییات هم رعایت شود جزییاتی مانند نانوایی هایی که در آن ها انواع نان های فرانسوی پخت می شود و جالب است بدانید که حتی نوع نان هم در این تصاویر کاملا مشخص است و همین به باور وپذیر بودن آن ها کمک زیادی کرده است.

هنرمندان برای اینکه بتوانند این پروزه ی بزرگ را روی دیوارهای شهر پیاده سازی کنند، لیون را به چندین قسمت تقسیم کردند  هر قسمت را هم به بخش های کوچک تر. در هر خیابان و میدانی قرار بود تا یک پروژه ی منحصر بفرد پیاده سازی شود. به طور تقریبی کامل کردن هر کدام از این نقاشی های دیواری ۲ تا ۹ ماه زمان می برد و جالب است بدانید که ۸۰ درصد این هنرمندان را هم خانم ها تشکیل می دهند. او در ای باره می گوید که جالب است که ۸۰ درصد این هنرمندان را خانم ها تشکیل می دهند آن ها هم به جزییات دقت زیادی می کنند و هم به اندازه ی کافی برای این کار صبورند.

در شهر لیون در فرانسه این دیوارها هستند که قصه ها را روایت می کنند، قصه هایی که زندگی مردم را به نمایش می گذارند. دانش آموزانی که این نقاشی ها را کشیده اند یک گروه ۱۰ نفره بوده اند که برای خواندن و آشنایی با هنرهای مدرن به کشور مکزیک سفر کرده اند؛ آن ها در مکزیک با تمام تکنیک های نقاشی آشنا شدند البته تکنیک هایی که در آن جا به آن ها یاد داده شد بیشتر تکنیک های سنتی بود و در عوض آن ها تصمیم گرفتند تا مدرنیته را با این تکنیک ها تلفیق کنند و تصاویری تاثیر گذار از زندگی مردم را روی دیوارها به نمایش بگذارند.

این نقاشی های دیواری توانسته اند صنعت گردشگری در شهر لیون فرانسه را تا حد زیادی بهتر کنند و گردگشررن زیادی را به آن جا بکشانند.

t شهری که زندگی مردمش را روی دیوارها نمایش می دهد

t شهری که زندگی مردمش را روی دیوارها نمایش می دهد

t شهری که زندگی مردمش را روی دیوارها نمایش می دهد

t شهری که زندگی مردمش را روی دیوارها نمایش می دهد

t شهری که زندگی مردمش را روی دیوارها نمایش می دهد

 

t شهری که زندگی مردمش را روی دیوارها نمایش می دهد
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
بزرگداشت هفته معلم به روایت کاریکاتور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *