صمیمیت یا حفظ حریم؟

t صمیمیت یا حفظ حریم؟

صمیمیتفرض کنید درحال ساختن بنایی هستید، چه نقشه‌ای دارید؟ از چه مصالحی استفاده می‌کنید؟ چگونه بر ساخت‌ آن نظارت می‌کنید؟ چگونه اشتباهات خود را در حین ساختن اصلاح می‌کنید؟ اگر بخواهید بنایی بسازید که چندین طبقه باشد و سالیانی دراز مقاوم و پابرجا باشد، چه اصولی را باید رعایت کنید؟ با نقشه‌ای مخدوش، مصالحی نامرغوب، نظارتی ضعیف و اصلاحاتی نادرست بنایمان محکم و پاپرجا نخواهد ماند. این را  همه ی ما می‌ دانیم.

هر وقت با یک نوجوان در ارتباط تنگاتنگ هستید بدانید او باید سال هایی دراز زندگی کند و با مسائلی گوناگون مواجه شود و حل‌ شان کند یا تحمل‌ شان نماید. ما او را برای فرداهایی آماده می‌ کنیم که شاید خود نباشیم.

او را آماده کنیم به او اعتماد به‌ نفس ‌دهیم. به او اطمینان ‌کنیم. به او بیاموزیم. به او فرصت تجربه بدهیم و به او فرصت دهیم از تجربه‌هایش به درستی درس بگیرد. در همه زمینه هایی که مربوط به خود اوست، قوانین را با کمک او مشخص کنیم. زمینه را برای بحث و گفتگو آماده کنیم. برای او وقت بگذاریم. این حیطه ها به والدین یا نزدیکان یا سرپرستان نوجوان پیشنهاد می شود:

آموزش مشخصات نوجوانی، بلوغ و تغییراتی که در انتظار اوست.

صمیمیتلطفا نگویید ما این دوره را گذراندیم و هیچ کس هم به ما آموزش نداده است چون منصفانه باید قبول کنیم که همه‌ی روش‌های قدیمی صد در صد هم درست و با نتیجه مثبت همراه نبوده لذا ضرورتی ندارد. ما همیشه همان کارهایی را بکنیم که نسل قبل از ما انجام داده بود و اگر ما اطلاعات درست به او ندهیم منابع دریافت اطلاعات بسیار زیاد است. بهتر است آموزش توسط والدین هم جنس انجام شود مثلاً پدر با پسر و مادر با دخترش گفتگو کند.

می توانید از کمک پزشک، مشاور، نزدیکان و فامیل نزدیک هم استفاده کنید. نگران در هم ریختن مرزها و حریم ها نباشید. یک مهارت بسیار مهم که فقط در زمان نوجوانی فرزندمان کسب خواهیم کرد، همین است. من که خود تجربه پرورش دو فرزند دختر دارم این مسئله را توانستم حل کنم.

یعنی صمیمت و حفظ حریم در کنار هم. گاهی ما آن‌ چنان در بند حریم ها و مرزها هستیم که صمیمیت را فراموش می‌ کنیم و گاه آن‌ چنان اولویت را به صمیمیت می‌ دهیم که مرزها را در هم می‌ شکنیم.

من جداً  معتقدم که نوجوانی فرزندان یک فرصت بی نظیر برای رشد والدین است. من سعی کردم از این فرصت استفاده کنم و با رشد آن ها من هم رشد کنم. سعی کنیم نوجوانی پرورش دهیم که در پایان دوره، قوی، مستقل، کارآمد و با ظرفیت باشد.

دکتر شکوفه موسوی

                                                                                                           

t صمیمیت یا حفظ حریم؟
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
من ششم را تمام کردم و قراره به تیزهوشان برم.می ترسم افت تحصیلی داشته باشم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *