آیا قهوه برای نوجوانان مضر است؟

ضرر قهوه برای نوجوان ها
t آیا قهوه برای نوجوانان مضر است؟

آمار موجود نشان می‌دهد که مصرف قهوه در بین نوجوانان در حال بیشتر شدن است. نوجوان‌ها به خودی خود انرژی فراوانی در این سنین دارند و بدشان نمی‌آید که با راهکارهای مختلف، سطح این انرژی را بیشتر هم بکنند. به همین دلیل ممکن است برای داشتن حال‌وهوای بهتر در طول روز، به دست آوردن انرژی کافی قبل از ورزش یا حتی برای مطالعه‌های طولانی، قهوه مصرف کنند.

اما سوال اصلی اینجاست که آیا قهوه برای نوجوانان مضر است یا نه؟ آیا مصرف قهوه می‌تواند مشکل خاصی را در این سنین برای افراد به همراه داشته باشد یا نه؟ در این مقاله از مجله نوجوان ها، می‌خواهیم به همین سوالات پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

مصرف قهوه و کافئین

کافئین مهم‌ترین ماده شیمیایی موجود در قهوه است؛ در حقیقت همین ماده است که باعث می‌شود نوشیدن قهوه به ما انرژی بدهد و حال ما را بهتر کند. به عبارت دیگر، تمام خواص نوشیدنی قهوه را باید مدیون همین کافئین باشیم. کافئین را می‌توان در خوراکی‌های بسیاری پیدا کرد، از نوشیدنی‌های انرژی‌زا کرفته، تا کاکائو و چای، همگی دارای مقادر مختلفی از کافئین در خود هستند.

عملکرد کافئین در مغز

شاید برایتان بسیار جالب باشد اگر بدانید که کافئین یک جور ماده مخدر است! این ماده مخدر که محرک (stimulant) نام دارد، می‌تواند باعث برانگیخته شدن سیستم اعصاب مرکزی در مغز شود. مصرف این ماده می‌تواند فرد را هوشیارتر کند؛ بسیاری از افراد با نوشیدن قهوه انرژی مضاعفی پیدا می‌کنند (البته به صورت موقت) و همان‌ طور که قبل‌تر هم به آن اشاره کردیم، می‌تواند باعث بهتر شدن حال‌وهوایشان شود.

تحقیقاتی که اخیرا انجام شده، نشان می‌دهد که حدود 80 درصد از مردم سرتاسر دنیا، به صورت روزانه از قهوه یا دیگر نوشیدنی‌های کافئین‌دار استفاده می‌کنند. حدود 73 درصد از این جمعیت را نوجوانان و کودکان تشکیل می‌دهند. بالا رفتن میزان مصرف قهوه در نوجوانان، از جهاتی پیامدهای مثبت و از طرف دیگر پیامدهایی منفی به همراه داشته است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
از پوست خود در مقابل نور کامپیوتر محافظت کنید

مزایای نوشیدن مصرف قهوه

اثرات نوشیدن قهوه به صورت روزانه را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد؛ اول از همه مزایا، و دیگری معایب نوشیدن قهوه است. شاید خودتان هم تا الان متوجه مزایای نوشیدنی قهوه شده باشید، اما به طور کلی، آن‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • بهبود خلق‌وخو
  • بیشتر کردن حال و حوصله
  • افزایش هوشیاری، دقت و تمرکز
  • بالا بردن توانایی تحلیل اطلاعات در مغز
  • افزایش آگاهی و اعصاب و احساسات
  • کاهش مدت زمان واکنش نسبت به امور اطراف

عوارض نوشیدن قهوه

علاوه بر مزیت‌هایی که ذکر شد، نوشیدن قهوه می‌تواند عوارض ناخواسته‌ای را نیز به همراه داشته باشد. این عوارض در بین نوجوانان و بزرگسالان به یک شکل است. برخی از افراد که نسبت به نوشیدن قهوه و دریافت کافئین حساس‌تر هستند، ممکن است عوارض وخیم‌تری را تجربه کنند؛ این افراد با نوشیدن حتی یک فنجان کوچک از قهوه نیز ممکن است دچار مشکلات متعدد شوند.

متداول‌ترین عوارضی که تا کنون برای قهوه گزارش شده است، موارد زیر هستند:

  • بی‌خوابی یا بدخوابی
  • بی‌قراری و آشفتگی بعد از نوشیدن قهوه
  • اضطراب و نگرانی
  • التهاب پوست؛ یا همان گل انداختن چهره
  • تکرر ادرار و افزایش دفع
  • دل‌درد یا نفخ
  • گرفتگی عضلات یا اسپاسم
  • افکار بی‌ربط، پرحرفی یا حتی هذیان
  • بر هم ریختن ضربان قلب
  • بالا رفتن فشار خون
  • تکان دادن پاها یا ضرب گرفتن با انگشتان به صورت بی‌اختیار و…

تاثیرات کافئین حدودا چند دقیقه بعد از نوشیدن قهوه پدیدار می‌شود؛ بعد از حدود 20 دقیقه الی 1 ساعت به اوج خود می‌رسد و بعد از گذشت 5 الی 6 ساعت، آرام آرام شروع به کم شدن می‌کند. بعد از حدود 10 ساعت نیز اثر آن کاملا از بین می‌رود. در صورتی که فرد به قهوه اعتیاد پیدا کرده باشد، بروز این عوارض بسیار بیشتر خواهند شد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
من ایرانی درست مصرف نمی کنم

اثرات نوشیدن قهوه در نوجوانان

بر اساس باور دانشمندان و متخصصصان، نوشیدن قهوه در سنین پایین، می‌تواند موجب بروز اختلال در رشد مغز شود. کافئین موجود در قهوه می‌تواند بر مغز تاثیر بگذارد و بازدهی آن قسمتی‌ از مغز که وظیفه ترشح هورمون‌های رشد را بر عهده دارد، کاهش دهد.

علاوه بر آن، نوشیدن قهوه می‌تواند در روند عادی ترشح دوپامین (هورمون شادی) نیز اختلال ایجاد کند. این بدان معناست که مغز ما با نوشیدن مکرر قهوه شرطی می‌شود؛ در این صورت، نوجوانان تنها با نوشیدن قهوه می‌توانند حال خوب را تجربه کنند و بدون نوشیدن آن، ممکن است دل‌ودماغ انجام هیچ کاری را نداشته باشید. درست مثل فردی که اعتیاد دارد، بدون نوشیدن قهوه نمی‌توانند به زندگی خود برسند!

قهوه از سه طریق می‌تواند برای نوجوانان مضر باشد:

خواب

مهم‌ترین بخشی که با نوشیدن قهوه دستخوش تغییر خواهد شد، خواب نوجوانان است. هر 10 میلی‌گرم کافئین در قهوه، می‌تواند تا 12 درصد از خواب نوجوانان را کمتر کند. نوجوانان به حداقل 8.5 ساعت خواب در روز نیاز دارند.

استخوان‌ها

مصرف زیاد قهوه و دریافت مقدار زیاد کافئین می‌تواند از دست رفتن کلسیم بدن شود و جذب کلسیم را هم کاهش دهد. نوشیدن قهوه در نوجوانان آن هم به مقدار زیاد، می‌تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را زیاد کند و همینطور از رشد عادی آن‌ها نیز جلوگیری کند.

مصرف زیاد قهوه

قلب

و در آخر، مصرف بیش از حد قهوه می‌تواند موجب بروز مشکلات قلبی در نوجوانان شود. هرچند که احتمال بروز این مشکل از باقی مشکلات بسیار کمتر است؛ اما هرچه نوجوانان از سن کمتری شروع به نوشیدن قهوه کنند، شانس اینکه زودتر به بیماری‌های قلبی مبتلا شوند نیز در آن‌ها بیشتر خواهد شد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
تفکیک زباله ‏های تر و خشک و چگونگی آن

میزان مناسب مصرف قهوه در نوجوانان

هرچند که مصرف زیاد قهوه در نوجوانان می تواند عوارض بسیاری به همراه داشته باشد و حتی اعتیادآور نیز باشد، اما بدون شک مصرف این نوشیدنی را نمی‌توان به‌کل کنار گذاشت. همان‌طور که خودتان نیز مطالعه کردید، نوشیدن قهوه در کنار عوارضی که دارد، مزیت‌هایی را نیز به ارمغان خواهد آورد؛ به شرط آنکه به میزان درستی مصرف شود.

به باور متخصصان، میزان مصرف قهوه (میزان کافئین) در بزرگسالان حتی تا 400 میلی‌گرم نیز ایرادی ندارد. بدون شک در بین نوجوانان و افراد زیر 17 سال، این میزان باید بسیار کمتر باشد؛ زیرا که حساسیت بدن در این سنین نسبت به کافئین بسیار بیشتر است. به همین دلیل، آن‌ها توصیه می‌کنند که:

میزان مصرف کافئین در نوجوانان باید کمتر از 100 میلی‌گرم باشد. این میزان حدود 1 فنجان متوسط قهوه خواهد بود.

میزان مصرف کافئین در نوجوانان

سوالات متداول

مصرف اندک قهوه و کافئین برای نوجوانان ایرادی ندارد؛ حتی می‌تواند باعث بهتر شدن خلق و خو و افزایش تمرکز آن‌ها نیز بشود.

مصرف قهوه و کافئین می‌تواند موجب بی‌خوابی نوجوانان شود، در رشد آن‌ها تاثیر منفی داشته باشد و حتی باعث بروز بیماری‌های قلبی شود.

روزانه یک فنجان قهوه و نهایتا تا دو فنجان قهوه برای نوجوان بی‌ضرر است؛ این مقدار حاوی 100 میلی‌گرم کافئین است.

منابع

utphysicians

verywellhealth

 

 

t آیا قهوه برای نوجوانان مضر است؟
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *