فرمول های ساب نتینگ درس (۵-۱۴)

t فرمول های ساب نتینگ درس (5-14)

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

خوب حالا چگونه با استفاده از CIDR و VLSM عمل سابنتینگ را انجام دهیم؟

به شکل زیر دقت کنید. همان گونه که می بینید در سمت چپ ساب نتینگ روش کلاس بندی شده ای وجود دارد که با استفاده از کلاس B که سابنت ماسک 255.255.0.0 را دارد، Network ID و Host ID را از یکدیگر متمایز کرده ایم. اکنون اگر بخواهیم مرز نقطه ها را نادیده بگیریم و به روش CIDR ساب نتینگ کنیم بایستی تعدادی بیت از Host ID برداریم و به Network ID اضافه کنیم. در سمت چپ می بینید که 5 بیت را از Host ID برداشتیم که به رنگ نارنجی مشخص شده اند. این 5 بیت را Subnet ID می نامند ولی در حقیقت این 5 بیت را به Network ID اضافه کردیم. حالا Network ID به جای 16 بیت (سبز رنگ) 21 بیت (16 سبز+ 5 نارنجی) می باشد و Host ID به جای 16 بیت آبی در چپ می شود 11 بیت آبی در راست (11 آبی = 5 نارنجی – 16 آبی). به این معنی که شبکه ما که سابنت ماسک 255.255.0.0 را داشت اکنون سابنت ماسک 255.255.248.0 را دارد. 

شبکه

اکنون که مرزها تغییر کرده از کجا بفهیم که در ساب نتینگ صورت گرفته چند سابنت ایجاد می شود و در هر سابنت چند هاست می توان داشت؟ با استفاده از فرمول های زیر:
با استفاده از فرمول 2n که در آن n تعداد یک های موجود در Subnet ID می باشد می توان ساب نتینگ کرد یعنی در مثال بالا n یا تعداد یک های Subnet ID 5 می باشد و طبق فرمول 32 = 25 می توان 32 سابنت ایجاد نمود.

همچنین با استفاده از فرمول 2n-2 که در آن n تعداد صفر های موجود در Host ID است می توان تعداد هاست های موجود در هر سابنت را شمرد که در مثال بالا طبق فرمول می شود 2046 = 2 – 211 یعنی 2046 هاست می توان ایجاد نمود و دیگر لازم نیست کلاس B را انتخاب کنیم و تعداد زیادی آدرس را دور بریزیم.

آماده اید؟ درس بعدی را شروع کنید:  درس پانزدهم؛ مثال هایی از ساب نتینگ

 نوشته: مهدی فاریابی

t فرمول های ساب نتینگ درس (5-14)
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چگونه زبان برنامه‌نویسی را یاد بگیریم؟ (۲)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *