قدم‌های نخست برای داشتن یک باغ خانگی

باغ خانگی
t قدم‌های نخست برای داشتن یک باغ خانگی

برای برداشتن اولین قدم لازم است نوع باغ خانگی خود را مشخص کنید. یعنی این‌که دوست دارید باغ گل داشته باشید یا باغ سبزیجات یا انواع میوه‌ها یا گیاهان زینتی.
مرحله‌ی دوم مکان انتخابی شماست. این مکان می‌تواند حیاط، محوطه‌ی جلوی ساختمان، بالکن و یا حتی پشت بام خانه باشد.

پرکاربردترین باغ خانگی 

باغ سبزی یا همان باغچه‌ ی سبزیجات محبوب‌ترین، عملی‌ترین و پرکاربردترین باغ خانگی است. با داشتن این نوع از باغ هم می‌توانید روحیه‌ی خود را تقویت کنید و از داشتن گیاهان سرسبز لذت ببرید. همچنین می‌توانید برای خود و خانواده با سبزیجات سالم و تازه، سلامتی بخرید.

اگر کمی حوصله و دقت و علاقه داشته باشید کاشت و نگه‌داری از این نوع گیاهان بسیار ساده و به اصطلاح زود بازده است.

 انتخاب فضاهای مناسب برای باغ خانگی خود

انتخاب مکان مناسب مهم‌ترین قدم برای داشتن گیاهان شاداب و سرزنده است. بنا به نوع گیاهی که برای رشد‌دادن و نگه‌داری انتخاب می‌کنید فضای شما نیز تغییر می‌کند. گیاهانی هستند که نیاز به نور زیادی دارند. محل مناسب برای آن‌ها حیاط، بالکن، پشت پنجره‌های آپارتمان و پشت بام است.

از گیاهانی که به نور مستقیم نیازی ندارند می‌توان در همه جای خانه و البته با رطوبت و هوای مناسب نگه‌داری کرد. لازم است بدانید گلدان‌های پلاستیکی کمک بسیار بزرگی برای جبران نبود باغچه و حیاط هستند. دقت کنید جایی را در نظر بگیرید که برای آبیاری گیاهان دچار مشکل نشوید.

اهمیت نوع خاک 

بعد از این‌که تصمیم خود را برای نوع گیاه پرورشی گرفتید، قدم بعدی تعیین جنس خاکی است که می‌خواهید استفاده کنید. خاک خوب خاکی است که مقدار کافی آهک، فسفر، نیتروژن و پتاسیم در خود داشته باشد. میزان وجود هر کدام از این مواد معدنی در خاک به نوع گیاه شما بستگی دارد و با تغییر نوع گیاه و نیاز آن، این مقادیر نیز تغییر می‌کند. اگر از گلدان استفاده می‌کنید و قصد کاشت سبزی خوردن و یا گیاهان زینتی را دارید لازم نیست نگران باشید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نکات ریز و ساده که متحولتان می‌کند

شما فقط کافی است از گل‌فروشی‌ها مقداری خاک گلدان که به‌صورت بسته‌بندی‌های آماده عرضه می‌شود تهیه کنید. در غیر این صورت با یک آزمایش ساده و با استفاده از کاغذ تورنسل (پی اچ) خاک را بررسی کنید. هر چه خاک خنثی‌تر باشد، یعنی نه خاصیت اسیدی و نه خاصیت بازی داشته باشد، برای کشت و پرورش گیاه مناسب‌تر است.

تقویت کردن خاک 

بهتر است قبل از کاشت کمی مواد آلی و مغذی برای کمک به غنی‌سازی به خاک خود اضافه کنید. موادی مثل کمپوست، خاک برگ، کود حیوانی و…. خوب است بدانید این مواد در گل‌فروشی‌ها در دسترس است.

باغ خانگی
باغ خانگی
باغ خانگی

زهرا هاشمی

  • باغ هایی در کامیون

t قدم‌های نخست برای داشتن یک باغ خانگی
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *