قدیمی ترین شهرهای آباد جهان کجا هستند؟

قدیمی ترین شهرهای آباد جهان کجا هستند؟
t قدیمی ترین شهرهای آباد جهان کجا هستند؟

 

هر چند که بررسی دقیق اولین تمدن و شهرنشینی در دنیا کار ساده ای نیست و با کشفیات هر روزه در دنیا بسیاری از تاریخ ها جابجا می شود. بسیاری از شهر های اولیه دنیا امروزه مسکونی نیستند. در این فهرست به سراغ تعدادی از قدیمی ترین شهرهای آباد جهان  رفته ایم.

شهر دمشق پایتخت سوریه

قدیمی ترین شهرهای آباد جهان

برطبق شواهد دمشق قدیمی ترین شهری است که از 11000 سال پیش تا کنون محل سکونت بوده است. این شهر امروز حدود 2500000 هزار نفر جمعیت دارد و در سال 2008 به عنوان پایتخت فرهنگ عربی نام گرفته است. هرچند جنگ های داخلی چند سال گذشته این شهر و میراث باستانی اش را به خطر انداخته است.

شهر اریحا

اریحا ازقدیمی ترین شهرهای آباد جهان

این شهر که هم اکنون در کرانه باختری رود اردن قرار گرفته است و در اختیار حکومت خودگردان فلسطینی است. شواهد تاریخی شهر نشینی را از 6800 سال قبل از میلاد در این منطقه تائید می کند اما بسیاری این منطقه را قدیمی ترین شهر های دنیا می دانند. امروزه حدود 20000 نفر در این منطقه زندگی می کنند.

شهر حلب در سوریه از قدیمی ترین شهرهای آباد جهان

شهر حلب در سوریه از قدیمی ترین شهرهای آباد جهان

شواهد باستان شناسی قدمت شهر را مربوط به حدود 8000 سال پیش می دانند اما حفاری های اخیر در 25 کیلومتری شمال این شهر تاریخ شهر نشینی این منطقه را به 13000 سال قبل می رساند. به این ترتیب این منطقه یکی از اولین سکونتگاه های انسان هاست. در کتیبه های میخی 5000 سال پیش به اهمیت اقتصادی و سیاسی این شهر اشاره شده است این شهر که پایان جاده ابریشم بوده است به نوعی مرکزیت جهان باستان را داشته است. متاسفانه جنگ داخلی چند ساله گذشته خسارت های جبران ناپذیری به هویت فرهنگی ومناطق تاریخی این شهر وارد کرده است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مناره شمس تبریزی

شهر آتن در یونان

شهر اتن  از قدیمی ترین شهرهای آباد جهان

آتن خواستگاه فلسفه و در حقیقت زادگاه تمدن غرب است. این شهر صدها سال قبل از ارسطو، سقراط و افلاطون محل سکونت بشر بوده است. بعضی شواهد سکونت دایمی از 7000 سال پیش را در این شهر نشان می دهد بقایای آثار تاریخی آکروپلیس هنوز دراین شهر باقی است.

شهر آرگوس در یونان

شهرارگوس  از قدیمی ترین شهرهای آباد جهان

این شهر هم در قدمت رقیب آتن است آرگوس به نوعی قدیمی ترین شهر قاره اروپا است هر چند که تاریخ مکتوب این شهراز نیمه دوم هزار اول پیش از میلاد نوشته شده است. اما بسیاری از شواهد نشان می دهد که این شهر از 7000 سال پیش تا کنون همیشه مسکونی بوده است.

شهر پلودیو در بلغارستان

شهر پلودیو از قدیمی ترین شهرهای آباد جهان

شواهد شهر نشینی دراین شهر به حدود 8000 سال پیش می رسد و اکنون دومین شهر بزرگ بلغارستان است. این شهر در زمان امپراطوری روم و امپراطوری عثمانی از شهر های مهم به حساب می آمده است.

شهر بیبیلوس در لبنان

شهر 6

این شهر از 5000 سال پیش تاکنون محل سکونت بوده است. نام انگلیسی انجیل از نام همین شهر گرفته شده است. کاغذ پاپیروس از طریق این شهر وارد یونان شده است.

شهر صیدا در لبنان

شهر 7

این شهرِ بندری که از شهر های مهم فنیقی ها به شمارمی آمده است از 6000سال پیش مسکونی بوده است.و از بندرهای مهم دریای مدیترانه است. صیدا شهر ی بوده که در دوره ی آشوریان، بابلیان ، مصریان ، یویانیان ، رومیان و عثمانی ها نقش مهمی را ایفا کرده است. امروزه این شهر 200000 هزار نفر جمعیت دارد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مسجد جامع گرگان ( ثبت آثار ملی شماره 181)

شهر ری در ایران

شهر 8

شهر ری امروزه در محدوده تهران بزرگ واقع شده است شواهدی از سکونت 8000 ساله مردم در این منطقه وجود دارد اما آنچه مشخص است طی 6000 سال گذشته پیوسته مردم در این شهر زندگی می کرده اند آثار مکشوفه در چشمه علی این قدمت تاریخی را تایید می کند.

اورشلیم در فلسطین اشغالی

شهر 9

شهر اورشلیم منطقه ای منحصر به فرد است که از 5000 سال پیش مردم درآن زندگی می کرده اند. این منطقه مهم مورد توجه پیروان ادیان بزرگ آسمانی است متاسفانه این شهر به خاطر گسترش شهر نشینی و آشفتگی فرهنگی در لیست میراث جهانی در خطر یونسکو قرارگرفته است.

شهرهای بزرگ جهان در گذر زمان

t قدیمی ترین شهرهای آباد جهان کجا هستند؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *