محمد زرنگار نویسنده ایرانی در گذر زمان

محمد زرنگار
t محمد زرنگار نویسنده ایرانی در گذر زمان

محمد زرنگار فرزند حاجی رییس عبدالرحیم و حاجیه خانم خیرالنساء در سال ۱۲۹۳ خورشیدی برابر با ۱۹۱۵ میلادی در شهر اوز در لارستان فارس به دنیا آمدند. ایشان کلاس اول و دوم را در مکتب خانه های قدیمی شهر اوز و همچنین مدرسه محمدیه بندر لنگه در سال 1303 به پایان رسانید و در همان سال همراه پدر که رییس تجارتخانه بزرگ واردات و صادرات بود به شهر بمبئی می روند . او در سال 1305 وارد مدرسه ایرانیان شهر بمبئی می شود و در عرض ۲ سال و نیم کلاس های دوم تا پنجم ابتدایی را به پایان می برد.

مدرسه انگلیسی زبان

در سال 1308 به مدرسه انگلیسی زبان می رود. در سال 1312 از آن مدرسه فارغ التحصیل و در امتحانات ورودی دانشگاهی شرکت می کند و از بین ۱۸۰۰۰ نفر داوطلب ، در سال 1316 لیسانس میکروب شناسی شیمی آلی را می گیرد. همچنین فوق لیسانس شیمی شان را از دانشکده Royal Institute of Science دریافت می کنند. این دانشکده همان دانشکده معروف هند است که بعد از آزادی هند نامش به National Institute of Science تبدیل می شود و دانشمندان هند در این دانشکده بمب اتمی هند را می سازند. به این ترتیب محمد زرنگار اولین دانش آموخته دانشگاهی است که حدود ۷۵ سال پیش از این،  اولین مدرک فارغ التحصیلی خود را از یک دانشگاه بزرگ بین المللی دریافت کرده است.

محمد زرنگار

انتشارکتاب

در 1318 یک دوره کتاب های فارسی ( پارسی به راه نو ) برای دانشجویان و دانش آموزان بعلاوه یک دوره دو جلدی دستور زبان فارسی و بیست غزل از حافظ و عارف به اتفاق یک استاد زبان عربی و فارسی دکتر محمد داود پوته برای کلاس زبان A..B زبان فارسی دانشگاه و کتاب دیگری از اشعار معاصر فارسی را منتشر می کنند. بعد از بازگشت به ایران، در سال 1320 وارد دانشکده افسری تهران می شوند . همان سال به دلیل حمله و اشغال ایران توسط نیروی نظامی روس و انگلیس در دانشکده افسری برای مقابله با نا آرامی ها در فارس به شیراز می رود و به مدت ۶ ماه در،  مناطق جهرم ، فیروزآباد ، ارسنجان و قصبه خلّار خدمت می کند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
خانه لاری ها یزد

در 1321 کار در وزارت دارایی را آغاز می کند و در سال 1324 به عنوان منشی وزیر دارایی به ادامه خدمت می پردازد ، اما بعد از یک ماه از شغل خود استعفا می دهد و به کار روزنامه نگاری با روزنامه های خاور و کیهان و هفته نامه امید با مرحوم نصرالله فلسفی همکاری می کند تا سرانجام به سردبیری اطلاعات ماهانه می رسد.

کار در رادیو

در سال 1329 دولت آمریکا از استاد زرنگار دعوت می کند تا به عنوان نویسنده تفسیر سیاسی با صدای آمریکا در نیویورک و واشینگتن همکاری کند و مقالات علمی به دو زبان فارسی و انگلیسی برای این رادیو بنویسد. به این ترتیب از سال 1332 تا سال 1361 او به شهر واشنگتن رفته و مقام سردبیری این بخش و سردبیری اخبار خاور میانه و هند و پاکستان و بعداً بنگلادش را به عهده می گیرد. آخرین مقام استاد زرنگار مدیریت اخبار خاور دور بود. (کره شمالی تا برمه که الان میانمار خوانده می شود.)

در سال 1361 به دلیل بیماری همسرشان خانم بدری ادیب زاده خود را بازنشسته می کند . زنده یاد خانم بدری ادیب زاده نخستین زن روزنامه نویس ایرانی بود که پس از دیپلم به روزنامه نگاری می پردازد و در روزنامه کیهان ، ستون مخصوص داشت و در مجله زن روز و کیهان مقاله می نوشت. او بعد از فوت همسرش در سال 1379 از واشنگتن به شمال کالیفرنیا آمد تا در کنار فرزندان شان گیتی و سایروس زال باشد.

محمد زرنگار

مقالات محمد زرنگار

استاد محمد زرنگار بالغ بر ۱۰۵ عنوان مطلب در نشریه ره آورد منتشر کرده اند. از میان این ها مقالاتی هستند که خودشان تحقیق کرده اند و مقالاتی هم به صورت نقد بر نوشته ها و کتاب های دیگران نوشته اند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
فرنگیس حیدرپور شیر زن ایرانی

برخی از تحقیقات ارزشمند ایشان عبارتند از: سعدی و لقمان حبشی، لقمان حبشی و ایزوپ یونانی، کمپانی هند شرقی در ۶ بخش ، محمد علی جناح، رضا شاه از تولد تا سلطنت و اسلام در رویایی با مسیحیت، جنگ های صلیبی در ۹ بخش و یوسف و زلیخا در روایات عبرانی عربی و فارسی.

یکی دیگر از کارهای زیبای محمد زرنگار که بنا به گفته خود ایشان بیشتر از 17 تا 18 سال در مورد آن تحقیق کرده اند ، تطبیق نود و هشت رباعی عمر خیام با ترجمه انگلیسی ادوارد فیتز جرالد است که در آن چاپ بسیار نفیس ، رباعیات حکیم در پانزده صفحه بقلم آقای زرنگار بیان شده است.

مهدی آذر یزدی، نویسنده محبوب کودکان

 

t محمد زرنگار نویسنده ایرانی در گذر زمان
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *