معجزات قرآنی؛ بیگ بنگ یا انفجار بزرگ هستی (۲)

اعجاز قرآن
t معجزات قرآنی؛ بیگ بنگ یا انفجار بزرگ هستی (2)

نظریه بیگ بنگ

موضوع چگونگی به وجود آمدن جهان همواره یکی از مسائلی است که دانشمندان را متعجب کرده و بسیار مورد بحث قرار گرفته است. بسیاری از نظریات، با توجه به موضوع، در طول تاریخ پیشرفت داشته اند. هر نظریه در دوره زمانی خود به عنوان علم پیشرفته رد شد و برچسب ابطال خورد. نظریه ای که با آن موافقت شده و به طور گسترده پذیرفته شده نظریه «بیگ بنگ» است.

نظریه بیگ بنگ

بیگ بنگ یک مدل کیهان شناسی است که ادعا دارد جهان ۱۳/۷ میلیارد سال پیش از یک نقطه بسیار متراکم و گرم به وجود آمده است. این نظریه اولین بار در سال ۱۹۲۰ توسط کیهان شناس و ریاضی دان روسی الکساندر فریدمن و فیزیکدان بلژیکی جرج لیمتر مطرح شد. این نظریه فرض می کند که جهان در آغاز به طور گسترده ای توسط اصطلاحات دانشمندان فیزیکدان پذیرفته شده به دلیل آن که توسط اسناد مختلف پشتیبانی شده است.

طبق مدل بیگ بنگ، جهان در مرحله اول خود قبل از گسترش، در یک حالت بسیار متراکم و گرم بوده و کل جهان یک قطعه بوده است، سپس به دو قطعه تقسیم شد تا شکل فعلی خود را با یک انفجار بزرگ به نام بیگ بنگ به دست آورد. این دانشی که دانشمندان توانستند تنها در قرن نوزدهم به آن دست یابند، ۱۴۰۰ سال پیش در قرآن مطرح شد. در آیه ۳۰ سوره انبیاء آمده است: أَوَلَمْ یَرَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ کَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا ۖ وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ ۖ أَفَلَا یُؤْمِنُونَ
آیا کافران ندیدند که آسمان ها و زمین بسته بود؟ (به عنوان واحدی از خلقت) ما آن ها را بشکافتیم و از آب هر چیز زنده‌ای را آفریدیم؟ پس چرا باز به خدا ایمان نمی‌آورند؟

نظریه بیگ بنگ

بررسی لغوی آیه

کلمه ترجمه شده «بسته (متصل)» در آیه کلمه عربی «رتق» به معنای ذوب شده، چسبیده و جداناپذیر می باشد. این کلمه ای است به منظور استفاده جهت توصیف دو جسم که یک مجموعه را در زبان عربی تشکیل می دهد. فعل «فتق» استفاده شده در آیه به معنی جدا شدن است. در عربی این فعل به معنی تقسیم چیزی است که در مجاورت و بیرون آمدن با شکستن چیزی استفاده می شود. برای مثال این فعل زمانی در عربی استفاده می شود که یک دانه جوانه زده و از زمین خارج شود. اکنون بیاییم به آیه بازگردیم. در آیه وضعیتی که در آن دو چیز به هم متصل شده «رتق» نامیده شده. سپس این دو چیز از هم جدا می شوند و برای آن از کلمه «فتق» استفاده می شود. فتق یعنی دوچیزی که یکی از آن ها با دریدن دیگری بیرون می آید.

هنگامی که به لحظه اول بیگ بنگ فکر می کنیم اهمیت کل جهان را با هم در یک جوهر می بینیم. به عبارت دیگر، همه چیز حتی آسمان ها و زمین زمانی که هنوز ایجاد نشده بودند یک ماده در میان «رتق» و جداناپذیر بوده اند که به هم متصل بوده اند و در آیه آمده است. سپس این ماده از طریق یک انفجار بزرگ به قطعات کوچک تبدیل شد. سندی که قرآن تعریف می کند به عنوان «فتق» صورت می گردد.

نظریه بیگ بنگ

سندی برای اثبات الهی بودن قرآن

کسی که عادلانه و بی طرف قضاوت می کند این را خواهد پذیرفت: انسانی که قادر به خواندن و نوشتن نیست، نمی تواند این واقعیت را ۱۴۰۰ سال پیش پیدا کند. آیا یک انسان می توانسته یک واقعیت را خودش در ۱۴۰۰ سال پیش کشف کند که داشمندان آن را تنها ۱۰۰ سال پیش کشف کردند؟ چون این غیرممکن است، تنها یک انتخاب وجود دارد: کتابی که به این حقیقت اشاره دارد، کتاب خداست که تمام حوزه ها را در یک جوهر جمع آوری کرده و زمین، آسمان و همه چیز را در آن ها از طریق بیگ بنگ خلق کرده است. آری، قرآن کتاب جاودان این جهان هستی است و ما به آن ایمان داریم.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
دانلود آهنگ زیبای "امروز" از امید حاجیلی

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

t معجزات قرآنی؛ بیگ بنگ یا انفجار بزرگ هستی (2)
امتیاز به این نوشته

‫1 نظر ارسال شده در “معجزات قرآنی؛ بیگ بنگ یا انفجار بزرگ هستی (۲)

  1. مهدی :

    با سلام و تشکر از مطالب بسیار عالی
    من پیشنهاد میکنم این مطالب رو هر کس میتونه تو یوتیوب و شبکه های اجتماعی دیگر به ملت های کشورهای غیرمسلمان معرفی کنه البته باید جوانب کار رو بسنجه که مثلا شاید سوالی بپرسن چه کار کنه یا حالتی باشه که فقط ویدیو میزاره تو کانال خودش بدون امکان پرسش و پاسخ.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *