معرفی رصدخانه های ایران؛ رصدخانه شهر کاشان

t معرفی رصدخانه های ایران؛ رصدخانه شهر کاشان

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

سوسن قریشی:

مشاوره سئو حرفه ای با زهرا رئیسی🔥 (کلیک کنید)😍

رصدخانه کاشان.سایت نوجوان ها (1)در سال ۱۳۷۹ همزمان با برگزاری همایش بزرگداشت دانشمند بزرگ غیاث الدین جمشید کاشانی کلنگ ساخت مجموعه تحقیقاتی کاشان بر زمین زده شد‌.

رصد خانه دانشگاه کاشان در نزدیکی چهارتاقی نیاسر ساخته شده است. در بالای این بنای یک طبقه گنبدی به صورت متحرک با قطر ۴ متر نصب شده است. در داخل این مرکز فضایی برای آموزش در نظر گرفته شده است و آسمان نمایی با چتری به قطر سه متر برای این فضا مهیا و آماده گردیده است.

علاوه بر آن مکانی جهت رصد در شب، رصدخانه خورشیدی، آمفی تئاتر و نمایشگاه نجوم مهمترین بخش های این مجتمع را شامل می شوند.

این مرکز علمی در حال حاضر دارای ۱۱ ابزار اپتیکی و سه دستگاه تصویربرداری است که مهمترین ابزارهای این رصدخانه را تشکیل می دهند و تلسکوپ ۱۶ اینچی آن یکی از بزرگترین تلسکوپ های فعال حال حاضر کشور می باشد.

یک نکته قابل توجه و وجه تمایز این بنا با بناهای مشابه خود در کشور، وجود لابراتور عکاسی و تلسکوپ های قابل حمل است. این مرکز دارای دو دستگاه مخصوص ثبت و انتقال تصاویر از تلسکوپ ها به کامپیوتر می باشد.

رصدخانه دانشگاه کاشان از لحاظ آموزشی و پروژه های پژوهشی و تحقیقاتی ثبت شده در کشور جزو بهترین و بالاترین رصدخانه های کشور قرار دارد. مزیت خاص دیگر آن قرارگیری در نزدیکی شهر نیاسر است که امکان دسترسی و مجهز بودن امکانات بهتر را در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
درس 7 علوم ، ورزش و نیرو

t معرفی رصدخانه های ایران؛ رصدخانه شهر کاشان
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *