ارتودنسی نامرئی برای نوجوانان: تاثیر، مزایا و عوارض آن

ارتودنسی نامرئی
t ارتودنسی نامرئی برای نوجوانان: تاثیر، مزایا و عوارض آن

ارتودنسی نامرئی برای نوجوانان

نوجوان بودن همیشه آسان نیست. در طی سال‌های نوجوانی، اشخاص عادی با بزرگترین تغییرات در زندگی خود روبرو هستند که آنها را از کودک به بزرگسال تغییر می‌دهد. بلوغ، فشار اطرافیان و تحصیل می‌تواند تاثیر بزرگی روی نوجوانان بگذارد. بسیاری از این فشارها  توسط رسانه‌های اجتماعی نیز تشدید می‌شوند.
ارتودنسی‌های مخفی انتخابی محتاطانه برای نوجوانانی است که مشکلات هم‌ترازی دندان‌ها را دارند. هرچند برخی از نوجوانان ممکن است بتوانند از ارتودنسی مخفی استفاده کنند، اما ارتودنسی‌های مخفی برای نوجوانانی طراحی شده است که دندان های دائمی آنها هنوز به طور کامل روییده نشده است. در اینجا برخی از بزرگترین مزایای ارتودنسی مخفی برای نوجوانان بیان می‌شود.

ارتودنسی

 

انواع

انواع محبوب ارتودنسی‌های مخفی شامل براکت‌های سرامیکی هستند که ارتودنسی‌های داخلی و شفاف می‌باشند. ارتودنسی‌های سرامیکی درست همانند ارتودنسی‌های فلزی هستند، با این تفاوت که از براکت‌های همرنگ دندان (و گاهی سیم‌های هم رنگ دندان) به جای فلز برای صاف کردن دندان‌ها استفاده می‌شود. معمولا سرامیک‌های ضد لک همرنگ دندان با دندان‌ها ترکیب می‌شوند و باعث کمتر دیده شدن آنها نسبت به فلز می‌شوند، اما به اندازه ارتودنسی‌های داخلی و هم‌تراز کننده‌های شفاف غیرقابل رویت نیستند. ارتودنسی‌های داخلی – که ارتودنسی‌های داخلی غیر قابل دیدن، ارتودنسی‌های زبانی / پشت دندانی نیز نامیده می‌شوند. همترازکننده‌های شفاف یک قدم جلوتر رفته و درمان را عملا نامرئی می‌کنند. هر کدام از این‌ها مزایا و معایب خود را دارند.

ارتودنسی‌های سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی یا شفاف از مواد کامپوزیتی ساخته شده است که ضعیف‌تر و شکننده‌تر از همتای فلزی خود هستند. براکت‌های سرامیکی بزرگتر از فلزی هستند و نیازمند کش‌ها یا نوارهای کوچک (یا گیره‌های فنری که روی براکت‌های خود نوار دارند) هستند تا آنها را روی قوس سیم نگه دارد. از آنجایی که نوارها سفید یا شفاف هستند ممکن است لکه دار شوند. با این حال، لک شدن آنها مشکل بزرگی نیست، زیرا نوارها هر دفعه که ارتودنسی را تنظیم می‌کنید (معمولا ماهانه) تعویض می‌شوند. گیره‌هایی که همراه نوار هستند نیاز به بستن مجدد یا سیم و کش ندارند.
همانند ارتودنسی‌های فلزی، براکت‌های سرامیکی تا زمانی که درمان کامل نشود قابل برداشتن نیستند که می‌توانند باعث ایجاد ناراحتی و درد شوند و مراقبت معمول دندان، غذا خوردن و صحبت کردن را مشکل کنند.
از آنجایی که براکت‌های شفاف به اندازه براکت‌های فلزی قوی نیستند، به زمان درمان طولانی‌تری نیاز است، زیرا ممکن است متخصص ارتودنسی نیاز به اعمال نیروی آهسته‌تر و تدریجی‌تری داشته باشد تا مطمئن شود که بیش از حد توانایی‌ استحکام براکت‌های شفاف روی آنها فشار وارد نمی‌شوند. براکت‌های سرامیکی نیز معمولا گرانتر از براکت‌های فلزی سنتی هستند. برای صرفه جویی در هزینه، برخی از بیماران ممکن است ترجیح دهند ارتودنسی‌های سرامیکی را فقط روی دندان‌های قابل دیدن (معمولاً دندان های بالایی یا فقط دندان های مرکزی بالا) قرار دهند و از براکت‌های فلزی سنتی روی دیگر دندان‌های باقی مانده که نیاز به صاف کردن دارند استفاده کنند. اگر لبه‌های تیز دندان‌های بالایی، براکت‌های سرامیکی پایین را لمس کنند، احتمال ساییده شدن دندان نیز وجود دارد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مسابقه عبور از مرز قانون؛ عکس شماره 1

ارتودنسی

 

ارتودنسی‌های داخلی

ارتودنسی‌های مخفی به عنوان بریس‌های زبانی یا پشت دندانی نیز شناخته می‌شوند و به پشت دندان‌ها متصل می‌شوند، بنابراین در دید نیستند. براکت‌های داخلی فعلی از تصاویر اسکن شده داخل دندان‌ها برای ایجاد براکت‌های مخصوص استفاده می‌کنند که به داخل دندان‌های بالایی و گاهی پایینی متصل می‌شوند. این امر باعث می‌شود برای افرادی که اغلب در اجتماع هستند، مطلوب باشد. آن ها ممکن است احساس اعتماد به نفس در مورد استفاده از ارتودنسی‌ها یا هم‌تراز کننده‌های شفاف با سیم‌ها یا براکت‌های فلزی روی دندان‌های جلویی، داشته باشند. هرچند هم‌تراز کننده‌های متحرک می‌توانند اشتباه استفاده یا گم شوند. درنتیجه درمان به تاخیر می‌افتد. ارتودنسی داخل دهانی ثابت بوده و متحرک نیست. برای ارتودنسی‌های داخل دهانی می‌توان از کش استفاده کرد تا به تسریع درمان کمک شود. چنین کش‌هایی برای همتراز‌های شفاف نیز قابل استفاده هستند، اما استفاده از آنها سخت‌تر است.
معایب ارتودنسی‌های داخل دهانی هزینه بالاتر آنها نسبت به ارتودنسی‌های مرسوم استفاده شده در دندان‌های جلویی است که به خاطر نیاز به طراحی رایانه‌ای براکت‌ها می‌باشد. از آنجایی که بریس های داخل دهانی تولید شده توسط کامپیوتر، روش جدیدتری را ارائه می‌دهند، بسیاری از متخصصان ارتودنسی در انجام درمان ارتودنسی‌های نامرئی راحت یا مجرب نیستند و بنابراین از ارائه آنها به عنوان یک برنامه درمانی اجتناب می‌کنند. صحبت کردن، راحتی، حفظ بهداشت دهان و دندان و برداشتن پلاک دندان در بریس‌های داخل دهانی ممکن است چالش برانگیز باشد.

 

ارتودنسی‌های شفاف

ترازکننده‌های شفاف (شامل برندهایی مانند Invisalign از Align Technologies و ClearCorrect از ClearCorrect Inc.) یک سری از ترازکننده‌های شفاف و قابل جابجایی هستند که به صورت سفارشی روی دندان‌های شما قرار می‌گیرند تا درمانی تقریباً بدون درد و با حداقل ناراحتی را ارائه دهند. هم‌ترازکننده‌های شفاف تقریبا نامرئی، کم تهاجمی و مقاوم به کدر شدن ناشی از ساییدگی هستند. در هم‌ترازکننده‌های شفاف، هیچ براکتی برای افتادن یا سیمی برای شکستن و فشار وارد کردن، وجود ندارد. هم‌ترازکننده‌های شفاف را می‌توان برای غذا خوردن، نوشیدن و وقایع خاص برداشت و مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را راحت‌تر می‌کند.

ارتودنسی

مشکلات

با این حال، از آنجایی که هم‌ترازکننده‌های شفاف متحرک هستند، ممکن است نیاز به انگیزه و نظم بیشتر برای استفاده مداوم از آنها باشد و به آسانی اشتباه مصرف شده یا گم می‌شوند. گم شدن هم‌ترازکننده‌های شفاف ممکن است منجر به تاخیر در درمان و هزینه اضافی برای تعویض بریس شود. هرچند نسبتا راحت هستند، اما می‌توانند باعث ایجاد ناراحتی و درد خفیف، به ویژه در ابتدا و زمانی که همترازکننده جدید قرار می‌گیرد و برای حرکت دندان‌ها روی آنها فشار وارد می‌کند، شود. بعلاوه، هم‌ترازکننده‌های شفاف فقط از دندانپزشکی‌ها و سازندگان ارتودنسی‌های دارای مجوز و آموزش دیده قابل تهیه هستند. ممکن است حفظ نگهداری آنها نیز خاص و پر هزینه باشد. مثلا، فقط پاک کننده سفارشی اینویزیلاین برای تولیدات این برند در دسترس است و در مقایسه با تمیزکننده‌های مرسومی که برای نگهدارنده‌های ارتودنسی استفاده می‌شوند، نسبتا پرهزینه هستند.
والدین برای اینکه به نوجوانان خود اجازه دهند ارتودنسی شفاف را برای ردیف کردن دندان‌های خود استفاده کنند، ممکن است احساس خوبی داشته باشند. هم‌ترازکننده‌های شفاف اینویزیلاین به نوجوانان آزادی بیشتری در هنگام ردیف کردن دندان‌هایشان می‌دهند. می‌توانند هر چه می‌خواهند بخورند، ورزش‌کنند یا از تجهیزات بدون نگرانی استفاده کنند و دندان‌هایشان را با هم‌ترازکننده‌های شفاف صاف کنند. همچنین متوجه شدیم که با بهتر شدن ظاهر لبخند نوجوانان، عزت نفس آنها نیز بهبود می‌یابد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
فال روز شنبه 27 آذر 95

دوره درمان

مدت درمان به شرایط و نوع ارتودنسی نامرئی شما بستگی دارد. معمولا، ارتودنسی‌ها به مدت 18 تا 24 ماه استفاده می‌شوند، اما گاهی مدت زمان بیشتری استفاده می‌شوند. ارتودنسی‌های فلزی موثرتر هستند، زیرا از مواد قوی‌تری ساخته شده‌اند. هرچند ارتودنسی‌های سرامیکی قوی‌تر و بهتر به نظر می‌رسند، اما اغلب دوره درمانی بیشتری نیاز دارند، زیرا به محکمی ارتودنسی‌های فلزی نیستند. دوره درمان با ارتودنسی‌های مخفی نیز می‌توانند بیشتر طول بکشند.
دوره درمان با هم‌ترازکننده‌های شفاف متفاوت است. مثلا در درمان با اینویزیلاین معمولا 20 تا 30 هم‌ترازکننده برای دندان‌های بالا و پایین نیاز است که به طور متوسط 9 تا 15 ماه زمان می‌برد تا کامل شود. زمان درمان با ClearCorrect از 12 تا 24 ماه متفاوت است و به مشکل هم سطح بودن دندان‌ها بستگی دارد. درمان برای موارد متوسط نیاز به 32 مرحله دارد که در 8 فاز ارائه می‌شود، اما در موارد جزئی نیاز به 12 مرحله درمان است که در سه فاز انجام داده می‌شود.

t ارتودنسی نامرئی برای نوجوانان: تاثیر، مزایا و عوارض آن
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *