کاردستی کالیدوسکوپ یا زیبابین فیزیک هشتم

کاردستی کالیدوسکوپ یا زیبابین فیزیک هشتم
t کاردستی کالیدوسکوپ یا زیبابین فیزیک هشتم

کالیدوسکوپ وسیله‌ای است شامل دایره‌ای از آینه‌ها و اشیای رنگی و نامتصل هم‌چون تیله، مهره، خرده‌شیشه و تکه کاغذ که بازتاب نور به آن‌ها الگوهای رنگارنگی را پدید می‌آورد.با قرار دادن آینه‌ها با زاویه ۴۵ درجه، هشت تصویر تکراری از یک جسم پدید می آید، شش تصویر در ۶۰ درجه و چهار در ۹۰ درجه. با چرخاندن لوله زیبابین، روی هم افتادن تصاویر رنگی باعث نمایاندن الگوها و رنگ‌های متنوعی به چشم بیننده می‌شود.

وسایل لازم کالیدوسکوپ

قیچی

لوله مقوایی وسط دستمال

چسب

تلق شیشه ای و مقوای مشکی

خورده کاغذ های رنگی

آینه پلاستیکی

کاردستی کالیدوسکوپ یا زیبابین فیزیک هشتم

شیوه ساخت کالیدوسکوپ

ابتدا 3 عدد مستطیل به طول 45 سانت و به عرض 4 سانت از آینه برش بزنید. توجه داشته باشید اگر از آینه های پلاستیکی استفاده کنید بهتر است. سپس آن ها را به وسیله چسب نواری به شکل مخروط به هم متصل کنید.

کاردستی کالیدوسکوپ یا زیبابین فیزیک هشتم

پس از آن منشور را داخل یک لوله خالی مقوایی دستمال آشپزخانه قرار دهید. توجه داشته باشید طول منشور از طول استوانه مقوایی باید حداقل 3 سانت  کوتاه تر باشد. طوری که بالا و پایین منشور یک و نیم سانت تا درب استوانه فاصله بیفتد.

کاردستی کالیدوسکوپ یا زیبابین فیزیک هشتم

سپس یک دایره از طلق شفاف به اندازه دهانه استوانه برش بزنید و آن را روی سه گوش و درون دهانه استوانه آزادانه قرار دهید و روی طلق را با پولک یا خورده کاغذ های رنگی و یا دکمه های شیشه ای پر کنید.

وسایل دورریختنی (3)

دهانه استوانه رابا یک درب پوش مات که می توتند یا از جنس پلاستیک یا کاغذ کالک باشد بپوشانید و دور آن را با چسب نواری کاغذی کاملا مهار کنید.طرف مقابل این دهانه را از مقوا مانند تصویر که وسط آن یک دایره به قطر 1 سانت بریده شده است بپوشانید. دوربین شما آماده است

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آموزش کاردستی هویج نمدی

 

 

 

 

وسایل دورریختنی (4)

کافیست آن را به طرف منبع روشنایی نگه دارد و استوانه را دربین دستانتان بچرخانید و دنیا را از دریچه دوربین کوچکتان کاملا رنگی ببینید و لذت ببرید.

وسایل دورریختنی (5)

کاردستی زیبابین

t کاردستی کالیدوسکوپ یا زیبابین فیزیک هشتم
4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *