معرفی یکی از عجایب هفت گانه جهان “تاج محل” هندوستان

t معرفی یکی از عجایب هفت گانه جهان "تاج محل" هندوستان

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

در کشوری معروف به هفتادودو ملت چیز شگفتی نیست که بدانیم یکی از مشهورترین مکان‌ها که در جهان به عنوان نماد هند شناخته می‌شود مکانی است ایرانی.
تاج‌محل یکی از زیباترین مقبره‌های جهان است که در شهر آگره در جنوب دهلی‌نو پایتخت هند ساخته شده است. یکی از عجایب هفت گانه دنیای جدید محسوب می‌شود.
این محل به دستور یکی از پادشاهان گورکانی هند به نام شاه‌جهان برای آرامگاه همسر ایرانی‌اش ارجمند بیگم که در یک سفر جنگی در حدود سال ۱۶۳۰ میلادی از دنیا رفت بنا شد. شاه‌جهان نیز بعد از فوت در آن مقبره به خاک سپرده شد.
نکته قابل توجهی که در این مکان ایرانی،هندی،اسلامی به چشم می خورد استفاده از چیزی حدود ۲۰هزار کارگر،معمار و هنرمند از نقاط مختلف آسیا مخصوصا ایران، هند و آسیای میانه است.
ساخت این بنا در سال ۱۶۳۲ میلادی آغاز و تا سال ۱۴۴۷میلادی به طول انجامید. 
سرمعماران تاج محل همگی ایرانی بودند به نام‌های احمد لاهوتی،حمید لاهوتی،عیسی خان شیرازی و امانت خان شیرازی. خوش‌نویسی‌های این مکان نیز به دست امانت خان شیرازی انجام پذیرفت.
تاریخ‌نگاران معاصر با شاه‌جهان از این محل به نام روضه ممتاز محل نام برده‌اند.
تاج‌محل با ۵۸ متر ارتفاع و ۵۶ متر پهنا در باغی پهناور به مساحت ۱۸ هکتار ساخته شد. باغ نیز به شیوه باغ های ایرانی ساخته شده است. به این صورت که حوضی بزرگ در وسط باغ به چشم می‌خورد‌ نمونه قرارگیری حوض و باغ‌ها را می توان در کاخ چهلستون اصفهان مشاهده کرد. حوض وسط باغ را به نام حوض کوثر می‌خوانند که مسلمانان از آب آن برای وضو استفاده می‌کنند.

در دو طرف بنای اصلی دو ساختمان کوچک و قرینه ساخته شد. سمت چپ یک مسجد سه گنبدی و در طرف راست محلی به عنوان مهمانسرا و پذیرایی از مهمانان ویژه قرار دارد.
مهم ترین بخش این سازه ساختمان مقبره است که از جنس مرمر سفید و به همراه ایوان به صورت متقارن ساخته شده است.
بر بالای مقبره گنبد به همراه گلدسته به چشم می‌خورد که از عناصر اساسی معماری ایرانی است. چهار مناره به ارتفاع۴۰متر در چهارگوشه قرار دارند که به سمت بیرون متمایل هستند که در صورت وقوع زلزله به روی گنبد فرو نریزند.
زیباترین بخش مقبره گنبد سفید و بلند آن است با ارتفاع۳۵متری که بر روی پایه ای به ارتفاع۷متر قرار گرفته است. بر بالای آن طرحی از نیلوفر ساخته شده است که خود باعث می شود ارتفاع گنبد بیش تر به چشم بیاید.
گنبد سازه تاج محل را پیازی می‌نامند و برای تاکید این نوع معماری۴ گنبد کوچک دیگر مشابه گنبد اصلی در اطرافش ساخته شده اند.
در بالای گلدسته‌ها و گنبدها میله‌ای از جنس طلا قرار داشت که در دو قرن پیش جایش با میله‌ای برنزی عوض شد. 
از نظر هندشناسان این مقبره به عنوان یک ساختمان با معماری مشخص عصر صفوی است که در تزیین بنا از اشعار و خطاطی فارسی استفاده زیادی شده است.
برای ساخت این سازه عجیب و دیدنی، چون در منطقه‌ای واقع شده است که دارای پستی بلندی های زیاد طبیعی است مجبور به هم‌سطح‌سازی شدند به این صورت که خاک نواحی بلند را می‌کندند و با آن مناطق پست را بالاتر می‌آوردند.
برای ساخت تاج محل به نوعی کل قاره آسیا دست به دست هم دادند تا این بنا بدون هیچ گونه نقصی ساخته شود. از صدها فیل برای جابه‌جایی مصالح استفاده شد از کشورهای چین، تبت، افغانستان، سریلانکا و عربستان مصالح مرغوب به آگره آوردند. هزینه ساخت را اگر بخواهیم به پول امروز محاسبه کنیم مبلغی معادل ۸۰۰ میلیون دلار آمریکا هزینه شده است.
از موارد اعجاب انگیز این بنای یادبود تغییر رنگ آن با تغییر زاویه و شدت نور خورشید است.‌‌‌ به طور مثال در صبح به رنگ صورتی، در عصر به رنگ سفید شیری و در غروب به رنگ طلایی در می‌آید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ایجاد گل با پاشیدن آب و مواد رنگی

تاج محل.سایت نوجوان ها (1)

 

تاج محل.سایت نوجوان ها (2)

تاج محل.سایت نوجوان ها (5)

 

تاج محل.سایت نوجوان ها (3)

mosabeghe

سوسن قریشی

کاربر عزیز

چنانچه این مطلب مورد توجه شما قرار گرفت، لطفا آن را لایک کنید.

t معرفی یکی از عجایب هفت گانه جهان "تاج محل" هندوستان
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *