عشق خوب، عشق بد/ معلم خوب، معلم بد

معلم خوب
t عشق خوب، عشق بد/ معلم خوب، معلم بد

کدام درست است ؟ 

عشق و محبت در مجموع حال خوبی دارد . حتی دلتنگی­ها و غصه­ های دوری و بی ­وفایی یار هم در حالت عشق و دلداگی شیرین اما سخت است. با این همه چرا در مورد ارتباط با معلم و رابطه عاشقانه بین دانش­ آموز و معلم هزاران اما و اگر وجود دارد ؟ چرا افرادی مثل من به عنوان مشاور و کارشناس این حوزه، چنین روابطی را تنها در صورت رعایت احتیاط توصیه می­ کنند؟پس باید ببنیم عشق خوب چیست ؟ عشق بد چیست ؟ ویا معلم خوب با معلم بد چه فرقی دارد؟

معلم توزیع کننده عدالت

یکی از نقش­ های معلمی این است که او در خدمت همه دانش ­آموزان است. به همه آن­ها تعلق دارد و لازم است در همه شرایط، عدالت در نگاه و تساوی درست و منطقی را بین تمام دانش ­آموزان در نظر بگیرد.

به صورت کلی اگر معلمی بنا بر اینکه دانش ­آموزی را بیشتر دوست دارد یا دانش­­ آموز او را دوست دارد توجه بیشتری نشان دهد. یا وقت بیشتری بگذارد و به گونه­ ای رفتار کند که دیگر دانش ­آموزان متوجه تبعیض او شوند. در این صورت او از یکی از اصول بنیادی و مهم معلمی دور است.

به همین علت لازم است معلم برای ارائه خدمات بدون چشم داشت، همه دانش ­آموزان خود را دوست داشته باشد و به دنبال جلب محبت فراگیرندگان نماند.

او می ­تواند به همه دانش ­آموزان، محبت خود را ابراز کند؛ اما نباید کاری کند که دانش ­آموزان به طرق دیگری غیر از انجام وظایف تحصیلی، محبت و خدمات او را جبران کنند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
روانشناسی خودباوری

معلم خوب

محبوبیت یا مقبولیت 

در نگاه ارتباطی بین دانش ­آموزان و معلمان، چیزی که لازم و ضروری است، مقبولیت معلم است. معلم مقبول روش تدریس را می­ داند. به محتوای کتاب آموزشی مسلط است.  می­ داند چگونه کلاس را مدیریت کند.  می­ داند چگونه بر اساس منطقی ­ترین روش موجب تقویت و رشد دانش ­آموزان شود؛ و بسیاری موارد دیگر از این دست. چنین معلمی برای دانش آ­موزان خود مقبول است . بر اساس این مقبولیت، دانش­ آموزان به او اعتماد دارند و به انتظاراتش پاسخ مثبت می ­دهند. و با حس خوبی در کلاس او حاضر می­ شوند.اما رابطه بین معلم و دانش اموز دوطرفه است . باید بدانیم که همیشه دانش آموزان به این فکر می کنند که چگونه بفهمیم معلم ما را دوست دارد.

lsd[vh

معلمی که مقبول است نیازی ندارد کاری کند که محبوب همه باشد.  چون دوست داشتن بدون اینکه مورد قبول باشد آسیب­ زا است. این در حالی است که برخی معلمانی که ویژگی­ های مقبولیت را ندارند و اشتباها معلم شده ­اند؛تلاش می­ کنند کاری کنند که بچه­ ها دوستش داشته باشند. آن­ها ممکن است محبوب شوند. برخی دانش­ آموزان او را دوست داشته باشند اما هرگز به مقبولیت منجر نمی­ شود.

معلم خوب

فرق معلم خوب با نامعلمان خطرناک

از معلمانی که اصطلاحا به نامعلمان از آن­ها یاد می ­کنم، باید پرهیز کرد؛ زیرا به شیوه ­های ناصواب و نادرست متوسل می­ شوند و اغلب با روح و روان دانش­ آموز بازی می­ کنند.

معلمانی از این دست:

  • همه مسائل را عاطفی و احساسی نشان می­ دهند.
  • بین دانش ­آموزان تفاوت قائل می­ شوند و برای عده خاصی وقت و انرژی می­ گذارند.
  • در رابطه با دانش ­آموزان شرایط قهر و آشتی را استفاده می ­کنند.
  • برای داشتن ارتباط تلفنی یا پیام دادن در فضای مجازی، قاعده و قانون مشخصی تعیین نمی ­کنند . گاهی به صورت ناگهانی و بدن اینکه شرح داده باشند ؛شماره دانش­ آموزی را بلاک یا مسدود می­ کنند.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
سلام.من یک دوستی دارم که پشت سرم حرف ها ی خیلی بدی زده منتها وقتی پیش او باشم خیلی دوستانه رفتار می کند...

دوستی خارج از مدرسه

  • به جای اینکه در نقش خود به عنوان الگوی تربیتی و موضوع آموزشی تمرکز داشته باشد، گاهی شبیه یک دوست هم سال دانش­ آموز می­ شود. گاهی هم رابطه او با بچه­ ها به دوستی­ های در حد چند نوجوان می­ رسد.
  • دوستی معلم و دانش ­آموز را با دوستی خارج از مدرسه اشتباه می­ گیرد .گاهی رفتارهایی برای تشکیل گروه­ چند نفره با تعداد خاصی از دانش ­آموزان نشان می ­دهد.
  • خودش را می ­گیرد و از اینکه از این طریق تعدادی از بچه­ ها شیفته و دلباخته او باشند و مدام دنبالش بیفتند خوشحال است.
  • از اینکه عاشقانش به جان هم می ­افتند و یکدیگر را تهدید کنند لذت می ­برد.

همین اندازه از نشانه­ های نامعلمان خطرناک کافی است.

اما تلاش کنید:

  • تا جای ممکن همه معلمان را به یک اندازه دوست داشته باشید.
  • معلمان را آن قدر دوست داشته باشید که این حس به شما برای بیشتر و بهتر تلاش کردن در راه تحصیل و تربیت کمک کند.
  • اگر معلمی نشانه­ های نامعلمان را داشت لطفا حتما از هر نوع ابراز احساس و محبت به او دوری کنید و مراقب باشید در تله نیفتید.

معلم خوب با رفتارش به را حتی از نامعلمان بازشناخته می شود .

دکتر لیلا سلیقه ­دار

مشاور و کارشناس سایت نوجوان­ها

t عشق خوب، عشق بد/ معلم خوب، معلم بد
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *