من خیلی خجالتیم و این موضوع منو خیلی عذاب میده. لطفا کمکم کنید

t من خیلی خجالتیم و این موضوع منو خیلی عذاب میده. لطفا کمکم کنید

پرسش

سلام می خواستم ازتون کمک بگیرم. من خیلی خجالتیم و این موضوع منو خیلی عذاب میده. به جایی رسیدم که ترجیح میدم واسه همیشه تو خونه باشم و با هیچ کسی رو به رو نشم. این موضوع منو خیلی افسرده کرده. همش به خودم حس بدی دارم و خودمو سرزنش می کنم که چرا منم نمی تونم مثل آدم های دیگه راحت حرف بزنم. تو رو خدا کمکم کنید. ممنون میشم.

پاسخ

دوست عزیزم

شرایطی که از خجالتی بودن خودت گفتی نشان می ­دهد که احتمالا مدت زیادی با آن روبرو بودی و لازم بود که خیلی پیش از این در فکر رهایی از آن می­ افتادی. از طرف دیگر تا پیش از این شاید خودت نمی­دانستی که خجالتی بودن چیست و چه بدی­هایی دارد و به همین دلیل ترک آن توسط خودت راحت نبود و در عوض حالا که دیگر از این موارد بیشتر آگاه هستی بهتر می­توانی شرایط را کنترل کنی.

شاید باور نکنی اما تنها راه موثر بر خجالتی بودن این است که حرف بزنی، در جمع حاضر شوی، در ذهنت خودت را بابت هیچ چیزی سرزنش نکنی و مدام در ذهنت با خودت حرف نزنی که مثلا بگویی این را بگویم یااین را نگویم، بلکه تا چیزی به ذهنت می­رسد آن را بیان کنی.

برای انجام تمرین­های بالا باید خودت را مجبور کنی و همیشه از صدای بلند استفاده کنی طوری که مطمئن باشی همه افراد داخل آن اتاق صدایت را به وضوح می­شنوند. در این زمینه از کمک بزرگترهایت هم استفاده کن. این موارد را به آنها هم بگو و بخواه که به تو کمک کنند.

خوب حالا ممکن است این کار که بدون فکر خودت را وادار به حرف زدن کنی برایت در برخی جاها مثل مدرسه و در کلاس اثر بدی داشته باشد. بنابراین این کار را از خانه و جمع­های دوستان و اقوام شروع کن. هر قدر بیشتر تمرین کنی همان قدر بیشتر خجالت از تو دور می­شود و بعد به راحتی می­بینی که دیگر آن آدم قبلی نیستی و از آن به بعد می­توانی به راحتی و با اندیشه قبلی حرف و نظرت را بگویی.

t من خیلی خجالتیم و این موضوع منو خیلی عذاب میده. لطفا کمکم کنید
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
صمیمیت یا حفظ حریم؟