بهبود مهارت شنیداری زبان انگلیسی (Listening)

t بهبود مهارت شنیداری زبان انگلیسی (Listening)
t بهبود مهارت شنیداری زبان انگلیسی (Listening)

چرا فکر می کنید تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی کار مشکلی است ؟

به بهترین دوستت فکر کن، آیا هر دو چیزهای مشابهی را دوست دارید؟ آیا هر دوی شما افکار یکسانی دارید؟آیا هر دوی شما یک جور لباس می پوشید؟احتمالا نه، و این طبیعی است، زیرا همه افراد متفاوت هستند. ما علایق، افکار، لباس ها و همچنین سبک های یادگیری متفاوتی داریم.درست است، هرکسی متفاوت یاد می گیرد.

بنابراین اگر می‌خواهید مهارت‌های شنیداری انگلیسی خود را بهبود ببخشید ، باید از روش  یا راهی استفاده کنید که بهترین کاربرد را برای شما دارد. برخی افراد در کلاس درس به خوبی یاد می گیرند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می دهند به تنهایی تمرین کنند

هنگامی که با ابزارهای مناسب در محیط مناسب قرار گرفتید، می توانید به سرعت مهارت های گوش دادن به زبان انگلیسی خود را تقویت کنید.برای شروع آماده اید؟ ابتدا باید بدانید که شما چه نوع یادگیرنده ای هستید؟

مهارت شنیداری

کدام محیط یادگیری انگلیسی برای من بهترین است؟

بسیارمهم است که هنگام یادگیری هر قسمت از زبان انگلیسی در محیط مناسبی قرار داشته باشید. در بین آموزش های زبان انگلیسی، مهارت شنیداری دارای اهمیت بیشتری است، زیرا گوش دادن مهارتی است که نیاز به توجه دقیق شما دارد.

در اینجا سه ​​نوع موقعیت اصلی یادگیری وجود دارد:

مطالعه مستقل :

مستقل به معنای “به تنهایی” است، بنابراین این قسمت شامل یادگیری زبان انگلیسی بصورت انفرادی است. اگر می دانید در کلاس درس حواس شما توسط دیگران پرت می شود، برای یک کلاس رسمی خیلی بازیگوش هستید یا ترجیح می دهید هر زمان که می توانید در مکان های مختلف (در اتوبوس، خانه، پارک) مطالعه کنید، ممکن است این گزینه را دوست داشته باشید.

 کلاس درس :

یک کلاس آموزشی تعدادی دانش‌آموز را با یک معلم خواهد داشت و مرتباً تشکیل جلسه می‌دهد. این ممکن است برای شما مناسب باشد اگر دوست دارید با دانش‌آموزان دیگر در تعامل باشید یا در تمرکز روی خودتان مشکل دارید.

کلاس خصوصی :

کلاس های یک به یک جلساتی با شما و یک معلم (یا یک شریک مکالمه) است. اگر در کنار دانش‌آموزان دیگر خجالتی هستید یا اگر راحت‌تر از معلم یا شریک گفتگوی خصوصی (به تنهایی) سؤال می کنید، ممکن است این روش را ترجیح دهید.

این روش‌های مختلف را برای تمرین مهارت‌های شنیداری انگلیسی امتحان کنید و توجه کنید که کدام یک برای شما بهتر است. هنگامی که بهترین محیط یادگیری خود را انتخاب کردید، از نکات زیر برای تمرین گوش دادن به زبان انگلیسی استفاده کنید.

تقویت مهارت شنیداری

نکاتی برای بهبود مهارت شنیداری زبان انگلیسی با مطالعه مستقل

برای کسانی از شما که ترجیح می دهند به تنهایی زبان انگلیسی را مطالعه کنند، در اینجا چند نکته برای بهتر شدن مهارت شنیداری آورده شده است.

هر بار کمی مطالعه کنید.

فقط چند دقیقه در روز برای مطالعه و یادگیری زمان بگذارید. باور کنید که این روش حتی بهتر از داشتن زمان زیاد برای مطالعه است.اخیراً متوجه شدم که روش یادگیری مورد علاقه من، مطالعه حدود 15 تا 20 دقیقه درهرروز به جای چند ساعت در یک جلسه است.در واقع نام این روش از یادگیری، یادگیری خرد می باشد.به زبان ساده، این نوع آموزش، وظیفه شما را به کارهای بسیار کوچک تقسیم می کند که می توانند در حدود پنج دقیقه انجام شوند.

برای مثال، تصور کنید که در حال تلاش برای مطالعه زمان حال کامل هستید. شما می توانید آن را با تقسیم آن به موارد زیر یاد بگیرید: 1. جملات تاییدی 2. جملات منفی 3. سؤالی کردن 4. موارد استفاده 5. کلماتی که حال کامل را تکمیل می کنند یا همان قیدها.

این فقط یک مثال است. شما می توانید وظایف خود را به روشی که می خواهید تقسیم کنید، همیشه سعی کنید به یاد داشته باشید که هر کار فردی حداکثر باید پنج دقیقه طول بکشد.

یادگیری در۱۵ تا ۳۰ دقیقه

مطالعات علمی زیادی وجود دارد که ثابت می کند یادگیری ۱۵ تا ۳۰ دقیقه درهرروز بسیار بهتر از تلاش برای به خاطر سپردن صدها کلمه جدید و قوانین گرامری در یک جلسه است.

می دانم که هر روز کمی تمرین کارساز است زیرا خودم این کار را انجام می دهم. همه افراد هر روز 15 یا 20 دقیقه فرصت دارند تا در مورد یک زمان جدید واژگانی را در تمرین کنند، به پادکست گوش دهند یا قسمتی از یک سریال جالب در حین تماشا یاد بگیرند.

سعی کنید یادگیری خرد را در برنامه روزانه خود برای یادگیری زبان انگلیسی وارد کنید. بهترین چیز در مورد یادگیری خرد این است که شما فقط به پنج دقیقه برای اتمام یک کار نیاز دارید، بنابراین می توانید یکی را در صبح، یکی بعد از ظهر و یکی را در عصر انجام دهید، یا هر سه را در زمانی که 20 دقیقه استراحت دارید. شما انتخاب می کنید که چگونه می خواهید آن را انجام دهید، فقط نکته مهم اینجاست که آن را هر روز انجام دهید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آموزش مکالمه انگلیسی (درس 74)

تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی(Listening)

شنیدن پادکست 

برای تقویت مهارت شنیداری خود به مدت یک هفته هر روز به یک پادکست انگلیسی گوش دهید.

یک پادکست که برای شما جالب و یا سرگرم کننده  باشد پیدا کنید و یک قسمت را انتخاب نمایید. به مدت یک هفته هر روز به آن قسمت گوش دهید – در حالی که در حال پیاده روی، رانندگی، اتوبوس سواری، ظرف شستن و غیره هستید. کلمات یا عباراتی را که درک آنها دشوار است انتخاب کنید و آنها را در روز اول و دوم جستجو کنید. فراموش نکنید که دکمه “مکث” را بزنید و دوباره گوش دهید.

بعد از چند روز، باید بتوانید همینطور که به این کلمات گوش می دهید، آنها را درک کنید. همچنین ممکن است این روش به شما برای حفظ کردن بخش‌هایی از پادکست و تمرین صحبت کردن با صدای بلند کمک کند. به تفاوت های خود و گوینده دقت کنید و هرچه می توانید کلمات بیشتری را بشنوید.

در روز آخر، متوجه خواهید شد که می توانید خیلی بیشتر از روز اول بفهمید. این همان پیشرفت در حس شنیداری شماست. همانطور که گوش شما با شنیدن این قسمت پادکست انگلیسی سازگار می شود، گوش دادن به صدای جدید به زبان انگلیسی آسان تر خواهد بود.

یک مکالمه انگلیسی را بشنوید.

اگر در جایی زندگی می کنید که در آن انگلیسی صحبت می شود، یک بعدازظهر را به شکار مکالمه انگلیسی اختصاص دهید. وقتی شروع به شنیدن زبان انگلیسی کردید، سرعت خود را کم کنید و گوش دهید. در ابتدا، نمی دانید که آنها در مورد چه چیزی صحبت می کنند زیرا احتمالاً در میانه مکالمه شروع به گوش دادن خواهید کرد. این امر درک آن را حتی چالش برانگیزتر اما سرگرم کننده تر نیز می کند.

اگر در محیطی هستید که این امکان وجود ندارد، به مکالمه های ضبط شده گوش دهید.به هر گفتگوی در دسترس جدیدی که ممکن است ندانید موضوعش چیست گوش دهید و همچنین سعی کنید ببینید که آیا می توانید موضوع گفتگو را متوجه شوید.

اگردر محل زندگی شما افراد انگلیسی زبانی وجود ندارد، سرزدن به سایت هایی با زبان انگلیسی، دیدن ویدیوهای معتبر – مانند موزیک ویدیوها، تریلرهای فیلم، اخبار و گفتگوهای الهام بخش، بخوبی می تواند  جای آن را گرفته و آنها را به درس هایی برای یادگیری  و تقویت مهارت شنیداری زبان دوم تبدیل کند.

مهارت شنیدن انگلیسی

از “نویز سفید” استفاده کنید.

نویز سفید می تواند معانی مختلفی داشته باشد و تعریف فرهنگ لغت آن حتی برای گویشوران بومی نیز بسیار پیچیده است.

وقتی صحبت از «افراد عادی» می‌شود، نویز سفید را نوعی صدای معمولاً پیوسته  تعریف می‌کنیم که در پس‌زمینه پخش می‌شود، در حالی که شما می خواهید برای تقویت مهارت گوش دادن از آن بهره ببرید و کار دیگری انجام دهید.

اگر رادیو را روشن کنید و در حین شستن ظرف ها به موسیقی گوش دهید، آن موسیقی نویز سفید شماست. اگر در حین آبیاری گیاهانم به پادکستی گوش می‌دهم، آن پادکست صدای سفید من است. وقتی از نویز سفید انگلیسی استفاده می کنیم، گوش دادن غیرفعال را تمرین می کنیم.یکی از چیزهایی که در مورد نویز سفید وجود دارد این است که ما معمولاً نباید به آن توجه کنیم. وقتی موسیقی می شنوید یا تلویزیون که روشن است در حالی که اتاق تان را تمیز می‌کنید، همانجاست. لازم نیست به آنها گوش دهید و روی آنها تمرکز کنید. ( گوش دادن فعال )وقتی زبانی را یاد می گیرید، می توان از نویز سفید به نفع خود استفاده کرد.

در حالی که کمد خود را تمیز می‌کنید یا لباس‌هایتان را اتو می‌کنید (یا هر کار دیگری را انجام می‌دهید)، یک پادکست، یک کتاب صوتی یا یک سریال انگلیسی در پس‌زمینه پخش کنید. به آن توجه خاصی نکنید، فقط اجازه دهید صدا در فضا باشد و به فعالیت های خود ادامه دهید.

ممکن است فکر کنید که اگر توجه نکنید چیزی یاد نمی‌گیرید، اما حقیقت این است که مغز شما در حال ثبت همه چیزهایی است که در پس‌زمینه اتفاق می‌افتد و صدای سفیدی که فکر می‌کنید فقط سکوت را پر می‌کند، در واقع باعث می‌شود مهارت شنیداری شما تقویت شود.

Listening english

همزمان بخوانید و گوش دهید.

یکی دیگر از راه‌های بهبود مهارت‌های شنیداری، استفاده همزمان از دو منبع اطلاعاتی است.این به سادگی به این معنی است که شما نه تنها باید گوش دهید، بلکه باید همزمان اطلاعات انگلیسی خود را از مکان دیگری نیز دریافت کنید.

ساده ترین راه برای انجام این کار، تماشای یک فیلم انگلیسی با زیرنویس انگلیسی است. به این ترتیب، شما به کلمات گوش می دهید و می خوانید، که درک همه چیز را آسان تر می کند و به شما کمک می کند بیشتر به خاطر بسپارید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ترجمه ترانه ای انگلیسی رمضان ماهرزین +فیلم

کتاب‌های صوتی راه آسان دیگری برای دریافت زبان انگلیسی از دو منبع به طور همزمان است. بیشترکتاب‌ها قبل از تبدیل شدن به کتاب‌های صوتی در نسخه‌های چاپی یا الکترونیکی خود وجود دارند. همچنین سایت های اینترنتی زیادی وجود دارند که (عمدتا) کتاب های صوتی رایگان را همراه با متن دیجیتالی خود ارائه می دهند.

مهارت شنیداری زبان انگلیسی را با لهجه های مختلف افزایش دهید.

آیا درک فیلم های آمریکایی برای شما راحت تر از فیلم های بریتانیایی است؟ یا شاید برعکس این موضوع صادق باشد.ممکن است در چند بار اول که به آنها گوش می دهید در درک برخی ازلهجه های انگلیسی دچارمشکل شوید.این طبیعی است! حتی انگلیسی زبانان بومی نیز در درک لهجه های مختلف انگلیسی مشکل دارند.اما همه لهجه های انگلیسی زیبا هستند و اگر فقط به گوش دادن ادامه دهید می توانید همه آنها را بفهمید.

به یاد داشته باشید که تمرین باعث عالی شدن قدرت شنیداری شما می شود . اگر فکر می کنید درک یک لهجه انگلیسی خاص برای شما دشوارتر است، تنها کاری که باید انجام دهید این است که مهارت های شنیداری خود را با صدای آن لهجه تمرین کنید.

به عنوان مثال، اگر انگلیسی آمریکایی برای شما چالش برانگیز است، سعی کنید به مدت یک ماه سریال های آمریکایی تماشا کنید یا به پادکست های آمریکایی یا اخبار گوش دهید. در پایان این 30 روز، گوش های شما به لهجه عادت می کند و درک آن برای شما بسیار آسان تر خواهد بود.هیچ قرص جادویی برای تسریع این کار وجود ندارد  فقط باید لهجه (یا لهجه هایی) را که برای شما سخت است را بیشتر تمرین کنید.

همانطور که می خوابید گوش کنید.

نه، من دیوانه نشده ام. در واقع این امکان وجود دارد که زبان انگلیسی خود را هنگام خواب تمرین کنیداگر می خواهید کلمات جدیدی یاد بگیرید یا تلفظ خود را بهبود ببخشید، این نوع تمرین عالی است. با این حال، باید ویدیوها یا صوت های خود را به درستی انتخاب کنید. شما که نمی خواهید از خواب بیدار شوید و متوجه شوید که به جای انگلیسی در حال یادگیری زبان چینی بوده اید!

اگر می‌خواهید این کار را امتحان کنید، پست‌ها ، مقالات و مطالعات زیادی در مورد این موضوع خواهید یافت. آنها معمولاً بر یادگیری واژگان تمرکز می کنند، اما شما می توانید از این منابع برای بهبود مهارت های شنیداری خود نیز استفاده کنید. در پایان روز، متوجه می شوید که چگونه آن کلمات و جملات را به درستی تلفظ کنید، بنابراین مهارت های شنیداری و تلفظ خود را بعد از شنیدن آنها در خواب، تمرین خواهید کرد و اثرش را مشاهده می کنید.

 آموزش مهارت شنیداری زبان انگلیسی Listening

نکاتی برای بهبودمهارت شنیداری زبان انگلیسی در کلاس درس

اگر درمحیط کلاس درس بهتر یاد می گیرید، در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا به سرعت مهارت های گوش دادن به زبان انگلیسی خود را در کلاس تقویت کنید.

فعالیت های کلاس را روی تلفن همراه خود ضبط کنید.

اگر در درک هر کلمه انگلیسی صحبت شده در طول کلاس خود مشکل دارید، آنها را ضبط کنید. بعداً می‌توانید دوباره به کلاس گوش دهید. هر یک از کلماتی را که ممکن است دفعه اول از دست داده باشید بشنوید. این ضبط‌ ها همچنین به شما کمک می‌کند تا با صدای معلم و همکلاسی‌های خود در حین صحبت آشنا شوید.

شما باید به لحن طرف مقابل و نوع یک صدا یعنی زیر یا بم بودن آن هنگام گفتن کلمات آنها گوش دهید. این به شما کمک می کند کلمات دشوار را واضح تر و راحت تر تلفظ کنید . در نهایت، درک همه چیزهایی که در طول کلاس ها گفته می شود آسان تر خواهید بود.

فهرستی از کلمات برای گوش دادن در کلاس داشته باشید.

با استفاده از ضبط، فهرستی از کلماتی که اغلب در کلاس می شنوید بنویسید. سپس، این لیست را با خود به کلاس بیاورید و به آن کلمات گوش دهید. هر زمان که کلمه ای را در لیست خود می شنوید، یک علامت  در کنار کلمه بگذارید.سپس مشخص کنید کدام کلمات را بیشتر می شنوید.هنگام تهیه لیست خود، می توانید کلماتی را که فکر می کنید ممکن است در کلاس بشنوید نیز اضافه کنید. به عنوان مثال، اگرموضوع درس آن جلسه سفر هست، چند کلمه انگلیسی برای سفر به لیست خود اضافه کنید.

به نوع متن یا نحوه استفاده از کلمات در جملات گوش دهید.

این تمرین گوش دادن فعال به شما کمک می کند بفهمید که چه زمانی و چرا کلمات خاصی استفاده می شوند. هنگامی که با کلماتی که همیشه می شنوید راحت هستید، می توانید با علامت های کمتر روی کلمات لیست خود تمرکز کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ضرب المثل های فارسی و معادل انگلیسی آنها

از همکلاسی های خود کمک بخواهید.

در حالی که می توانید چیزهای زیادی از معلم خود بیاموزید؛ یادگیری از همکلاسی های خود نیز می تواند مفید باشد. فردی را در کلاس خود پیدا کنید که می خواهد با شما یاد بگیرد. می توانید روی پادکست، سخنرانی، آهنگ یا سایر صداهای خاص توافق کنید و با هم گوش دهید. سپس از یکدیگر در مورد معنای برخی کلمات یا جملات سؤال کنید.

با انجام این کار، احتمال دارد همکلاسی شما کلماتی را که شما نمی فهمید، بفهمد و بالعکس. این کارعلاوه بر تمرین گوش دادن، این امکان را به شما می دهد که همکلاسی های خود را بهتر بشناسید، که می تواند شما را در آموزش دیدن همراهی کنند.اگر می خواهید، از معلم خود اجازه بگیرید که آیا می توانید صداها را با سایر دانش آموزان کلاس به اشتراک بگذارید و حتماً از معلم خود در مورد هر چیزی که متوجه نشدید بپرسید.

مهارت شنیدن درکلاس

نکاتی برای بهبود مهارت شنیداری زبان انگلیسی در کلاس های فردی

اگر جزو افرادی هستید که در کلاسهای خصوصی و تک نفره بهتر می آموزید؛ در اینجا چند نکته برای بهبود مهارت‌های شنیداری انگلیسی شما آورده شده است.

به لحن و تلفظ معلم خود گوش دهید.

در طول یک جلسه، سعی کنید فقط به تلفظ معلم خود دقت کنید. منظور از تلفظ کلمات، زمانی است که صدا در هنگام صحبت کردن بالا یا پایین می آید.در زبان انگلیسی نیز مثل بقیه زبانها، لحن صحبت اغلب احساسات یا نگرش گوینده را بیان می کند.اگر بتوانید لحن را متوجه شوید، شنیدن تفاوت بین یک عبارت یا یک سوال را آسان تر می کند. بنابراین یک روز را انتخاب کنید، و به جای گوش دادن به کلماتی که معلم تان استفاده می کند، به احساسات پشت کلمات گوش دهید. ( بر اساس لحن و چگونگی تلفظ)

حتی می توانید از معلم خود بخواهید که همان عبارت یا جمله را با احساسات متفاوت (عصبانی، هیجان زده، غمگین و غیره) بیان کند تا بتوانید تفاوت را گوش دهید. حتی می‌توانید این را به یک بازی تبدیل کنید: احساسی را که معلمتان استفاده می‌کند بر اساس لحن آن‌ها حدس بزنید.

برای تشخیص استرس ها خوب به معلم خود گوش دهید.

برای تقویت مهارت شنیداری شناخت استرس بخش مهم دیگری از درک مکالمه انگلیسی است. وقتی انگلیسی زبانان کلماتی را می گویند، پشت هر هجا نیروی یکسانی اعمال نمی کنند. استرس همیشه روی یک مصوت(حروف صدا دار) قرار می گیرد.گوش دادن به استرس کلمات نیز زبان انگلیسی شما را بهبود می بخشد.

عبارات و جملات نیز دارای کلمات تاکیدی هستند. به عنوان مثال، در پاسخ به سوال ” شما چه می گویید ؟” بیشترین استرس روی «چه» و «گفتن» خواهد بود. اگر موسیقی بلد هستید، این دو کلمه را ضرب های اصلی می گویند و کلمات دیگر سریع‌تر و آرامتر گفته می‌شوند.

برای تقویت مهارت شنیداری و گوش دادن، سعی کنید تصوری از نحوه صحبت و صدای معلم خود داشته باشید. با دقت گوش کنید، به استرس و لحن فکر کرده و سپس آن را امتحان کنید! اگر از انجام این کار در مقابل معلم خود راحت نیستید، بخشی از درس خود را ضبط کرده و سپس آن را در خانه امتحان کنید. شما می توانید این را به یک تمرین واقعا سرگرم کننده تبدیل کنید.

با کسی که انگلیسی زبان مادری او نیست صحبت کنید.

اگر می توانید، با کسی که زبان اولش انگلیسی نیست (غیر زبان مادری) جلسه داشته باشید. این به شما فرصتی می دهد تا به تفاوت های بین نحوه صدای افراد بومی و غیر بومی گوش کنید.

اگر بتوانید تفاوت ها را بشنوید و متوجه بشوید، در واقع گوش دادن به زبان مادری انگلیسی را آسان تر می کند. برای پیدا کردن یک فرد غیر بومی انگلیسی به صورت آنلاین، یک تبادل زبان آنلاین یا معلم خصوصی آنلاین را امتحان کنید.بنابراین، چه در یک کلاس درس، چه تک به تک با معلم خصوصی یا خودتان به تنهایی در خانه، بهترین یادگیری زبان انگلیسی را می توانید به بهترین شکل  تمرین کنید. امیدوارم توجه به این نکات به شما کمک کند حتی سریعتر از قبل پیشرفت کنید.

خوشحال می شویم نظرات خود را بعد از خواندن این مقاله در مورد تجربه های تلاش خود برای تقویت مهارت شنیداری تان و همچنین استفاده از نکات گفته شده در این مطلب برای ما بنویسید.

زهرا هاشمی

آموزش درک ترانه انگلیسی؛ داستان عشق از اندی ویلیامز

ترانه های گروه انگلیسی وتر /Vetr

t بهبود مهارت شنیداری زبان انگلیسی (Listening)
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *