موزه آیینه و روشنایی یزد؛ نمادی از روشنی ماندگار(۱)

t موزه آیینه و روشنایی یزد؛ نمادی از روشنی ماندگار(1)

سلام به دوستان عزیز و گلمون

ممنون که مطالب سایت رو دنبال می کنید.

یک خبر براتون دارم. می خواهیم جاذبه های گردشگری کشور عزیز و زیبامون را بهتون معرفی کنیم تا وقتی تصمیم به بازدید از جایی رو داشتید مطالب ما کمک خوبی براتون باشه یا این که با دیدنی های ایران آشنا بشید. این مطلب را در بخش دانستنی ها و شگفتی های جاذبه های گردشگری ایران می تونید ببینید.

در استان یزد افزون بر ۲۰ باب موزه فعال وجود دارد که نیمی از آن زیر نظر دستگاه‌های دولتی و بقیه توسط بخش غیر دولتی و به صورت مشارکتی با میراث فرهنگی اداره می‌شود. یکی از موزه‌های زیبای این شهر موزه آیینه و روشنایی است که علاوه بر اشیا موزه، خود بنا نیز بسیار زیبا و دیدنی است. با ما همراه باشید تا بیش تر با این بنا آشنا شوید.

مجموعه‌ ساختمان‌ موزه‌ قصر آیینه‌ با زیربنای‌ ۸۳۷ متر مربع‌ در باغی‌ مصفا به‌ وسعت‌ ۸۱۷۴ متر مربع در خیابان‌ کاشانی‌ یزدی‌، واقع شده است.

ساختمان این موزه کوشکی در میان باغ است. حیاط وسیع با استخری در وسط، اتاق‌های گچ‌بری و آینه کاری شده رو به استخر، راهروهای تو در تو و حوضخانه، از جاذبه‌های چشم نواز این بنا هستند که در زمان پهلوی اول بنا شده است.

موزه آیینه (9)

موزه آیینه (8)عمارت این مجموعه در سال ۱۳۲۰ برای  استفاده به عنوان مهمانسرای خصوصی توسط صراف زاده ساخته شد. او بازرگان و مالک عمده و وکیل مجلس، فرزند حاج علی صراف یزدی، در ۱۲۷۸ در یزد تولد یافت. تحصیلاتی مطابق معمول زمان انجام داد و در صرافخانه پدرش مشغول کار شد. تدریجا طریقه‌ صرافی و تجارت را فراگرفت و خود مستقلا به کار تجارتی پرداخت. خیلی زود در بازار یزد شهرت زیادی پیدا کرد، چرا که انصاف او از سایر صراف‌ها بیش تر بود و در مواقع ورشکستگی بدهکاران، جانب انصاف را رعایت می‌‏کرد. همین امر باعث شد در بین مردم شهرت پیدا کند مخصوصا که در کارهای خیریه هم پیش قدم می‌‌‏شد. افزایش ثروت و اشتهار به درستی و مساعدت به مردم او را در یزد در زمره‌‏ مردان تراز اول قرار داد. پس از انقلاب با فتوای محمد صدوقی مصادره و به بنیاد مستضعفان تحویل و سپس در سال ۱۳۷۷ تبدیل به موزه شد.

موزه آیینه (1)سبک معماری ترکیبی سنتی و اروپایی شامل: اتاق‌هایی رو به استخر یا نشیمن بهاری، اتاق خواب، قسمت شاه نشین، حوضخانه و سرویس است. تزئینات اتاق‌ها شامل گچ بری و نقاشی روی دیوار و آیینه کاری است که حوضخانه بنا بیش ترین تزئینات را دارد. درها و پنجره‌ها چوبی و مشبک با شیشه‌های رنگی است و پنجره‌ها به وسیله لولای جدا شونده به صورت ساده و رنگی در می‌آید.

موزه آیینه (2)

موزه آیینه (3)

موزه آیینه (4)در این‌ موزه‌ مجموعه‌های‌ خطی‌، اسلحه‌، سکه‌، کتب‌، تمبر،قفل‌ ،دهنه‌ اسب‌ (متعلق‌ به‌ هزاره‌ دوم‌ قبل‌ از میلاد) و نمونه‌هایی‌ از برنزهای‌ لرستان‌ و اشیای‌ دیگر به‌ نمایش‌ گذاشته‌ شده‌ است. از سال ۱۳۷۷ تاکنون انواع آینه، ابزار وسایل روشنایی شامل گونه‌های مختلف پیه سوز و چراغ‌های قدیمی، انواع کبریت، قلمدان و طپانچه در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند موزه شامل اشیاء زیر است:

اشیاء روشنایی پی سوز شامل : نصبی، آویز، پایه دار، دستی

شمع سوز شامل : نصبی، آویز، پایه دار، دستی

نفت سوزها

گاز سوزها

برق سوزها

مجموعه آیینه‌ها «تعداد اشیاء : ۱۲۴ مورد» قدیمی‌ترین شی موجود در موزه پی سوزهای متعلق به دوران ساسانی است.

موزه آیینه (6)

موزه آیینه (7)

موزه آیینه (5)

کجارو

t موزه آیینه و روشنایی یزد؛ نمادی از روشنی ماندگار(1)
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
جنگ بین فلسطین و اسرائیل از نگاه کاریکاتوریست های جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *