موزه محرم تبریز

موزه محرم تبریز
t موزه محرم تبریز

موزه محرم تبریزبا توجه به نوع معماری بنا، می­ توان قدمت آن را به اواخر دوره قاجار نسبت داد. این خانه ۴۰۹ متر مربع مساحت دارد و در سه طبقه با نمای آجری احداث شده است و در زمان حیات شادروان دکتر ابوالقاسم صحتی و اوایل دوره پهلوی در ماه محرم در سالیان متمادی به عنوان حسینیه مورد استفاده هیئت های عزاداری قرار گرفته است.

دسته‌های بزرگ و مشهور عزاداری سینه‌ زنی و زنجیرزنی محلات مختلف راسته کوچه، کوچه باغ، خیابان و بازار تبریز صبح زود و آخر شب برای برگزاری مراسم به این مکان می‌آمدند. امروزه نیز در ماه محرم، مراسم تلاوت قرآن، سخنرانی، عزاداری و روضه­ خوانی در این موزه برقرار است.

موزه محرم تبریز

خانه قدیمی صحتی در سال ۱۳۷۸ شمسی تحت شماره ۲۳۳۶ درفهرست آثار ملی به ثبت رسید. پس از  مرمت و استحکام بخشی توسط کارشناسان مجرب مرمت کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری آذربایجان شرقی به عنوان موزه مردم شناسی محرم مورد استفاده و بهره برداری قرار گرفته است. هدف از تشکیل این موزه، نمایش همیشگی جاذبه های نمادین مراسم محرم آذربایجان شرقی است، نمادهایی که تنها هنگام عزاداری ماه محرم به کار گرفته شده و باقی روزهای سال در علم خانه ها و انبارهای تکایا و مساجد نگهداری می شوند.

آثار ارزشمند موزه محرم تبریز

در گوشه گوشه موزه محرم تبریز، نمادها و نشانه هایی را می یابی که هر کدام وسیله ای برای یادآوری مظلومیت سرور و سالار شهیدان کربلا بوده و به نوعی حادثه کربلا را تداعی می کند. هر کدام از این نمادها و نشانه ها گویای بخشی از تاریخ و فرهنگ مناطق مختلف آذربایجان شرقی در ایام محرم به خصوص تاسوعا و عاشورای حسینی است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
تاریخچه ساخت پل ورسک

در ورودی حیاط موزه، مجسمه ذوالجناح، اسب امام حسین(ع) قرار گرفته است و در داخل موزه، طبقه اول، انواع طوق(واژه ترکی به معنای علم)، پرچم، گهواره ‌های کوچک نذری، چراغ و شمع و در طبقه دوم، ابزار و نوشته‌های مربوط به سوگواری و تعزیه خوانی و نقاشی های قدیمی مورد استفاده در آیین سنتی پرده خوانی به نمایش درآمده است.

دل نوشته هایی برای امام حسین (ع)

t موزه محرم تبریز
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *