مکان‌های دیدنی ایران؛ دریاچه‌ى ارومیه (۱)

دریاچه ارومیه
t مکان‌های دیدنی ایران؛ دریاچه‌ى ارومیه (۱)
دریاچه ارومیه

امروز می‌خواهیم به ارومیه و بزرگ‌ترین دریاچه‌ی داخلی کشورمان، یعنی همان دریاچه ارومیه سفر کنیم. اگر شما اهل استان‌هاى آذربایجان غربى و شرقى باشید این مسافرت یک مسافرت کوتاه است. اگر هم اهل استان‌هاى دیگر هستید که باز هم ارومیه یک مقصد خوب براى سفرهاى طولانى‌تان خواهد بود.

با نزدیک‌شدن به فصل تابستان مسافرت‌ها آغاز می‌شود. احتمالاً وقتی اسم مسافرت می‌آید یک سفر طولانى در ذهنمان تداعى مى‌شود اما می‌توان در عرض چند ساعت به یک مسافرت کوتاه درون‌شهری رفت و نقاط دیدنی شهر خود را دید و شناخت. 

دریاچه‌ ارومیه یکی از اسرار‌آمیزترین دریاچه‌های ایران و جهان است. این دریاچه خوش‌بختانه در سالیان اخیر از خطر مرگ نجات پیدا کرده و هم‌چنان گردشگرانی را از نقاط مختلف به خود جلب می‌کند.

دریاچه ارومیه هم‌چنین ششمین دریاچه‌ی بزرگ آب شور جهان است و در منطقه‌ی خاورمیانه نیز رتبه‌ی اول دریاچه‌های آب شور را به خود اختصاص داده است.

بیشتر ما وقتى اسم آب شور می‌آید منطقه‌اى خالی از حیات و یا منطقه‌اى با حیات اندک در ذهنمان نقش مى‌بندد. پس جالب است که بدانید دریاچه‌ى ارومیه مأوا و مسکن گونه‌های بسیار زیادی از پرندگان، خزندگان، دوزیستان و پستانداران است.

حتی در این دریاچه گونه‌ای بسیار کمیاب از میگو به نام «آرتیما» زندگی می‌کند. نکته‌ى جالب این‌که شوری این آب دو‌برابر آب اقیانوس‌ها است و هیچ انسانی نمی‌تواند در این آب غرق شود و در واقع روی آب شناور می‌ماند!

اختصاصى نشریه‌ى اینترنتى نوجوان‌ها – سوسن قریشى

t مکان‌های دیدنی ایران؛ دریاچه‌ى ارومیه (۱)
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
میان وعده‌های سالم کدامند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *