مکان‌های دیدنی ایران؛ غار سَهولان (۲)

غار سهولان
t مکان‌های دیدنی ایران؛ غار سَهولان (۲)
غار سهولان

در مقاله‌ی قبل تا حدودی با غار سهولان آشنا شدیم. غاری شگفت‌انگیز که دومین غار آبی بزرگ ایران است و هنوز مقدار بسیار کمی از آن شناسایی شده است و برای غار‌شناسان و غار‌نوردان دنیا یکی از هیجان‌انگیزترین غارهاست.

نشانه‌هایی از حضور و گاهی سکونت انسان در غار سهولان در دوره‌های اشکانی و اسلامی وجود دارد.

حیات در غار سهولان

تنها موجودات زنده‌ای که شرایط تطبیق با محیط تاریک و بسیار مرطوب غار را دارند کبوتر و خفاش‌اند. در آب هم به جز جانواران میکروسکوپی، به دلیل تاریکی غار، موجود زنده‌ی دیگری یافت نمی‌شود.

به دلیل نبود جلبک، آب دریاچه‌ی غار سهولان بسیار شفاف است طوری که عمق آن تا چند متری قابل رویت است.

آب و هوای غار

درجه‌ی حرارت داخل غار در فصل تابستان و زمستان تفاوت چندانی ندارد و در هر دو فصل هوای سرد حکم فرماست. رطوبت بسیار بالاست و درجه‌ی نمناکی داخل غار حدود ۸۰ درصد است. این درصد به اندازه‌ای زیاد است که درون غار، از بالای ایوان‌ها و قندیل‌های آهکی، قطرات آب به پایین می‌چکد.

تعداد قندیل‌های آهکی موجود در غار سهولان کم نیست و هر کدام اسمی منحصر به فرد دارند که از روی ظاهر به آن‌ها داده شده است. مانند: پای فیل، هواپیما، خوشه‌ی انگور و کبوتر.

نکته‌ای جالب و مثبت در مورد غار سهولان

نکته‌ی مثبتی که درباره‌ی این غار وجود دارد این است که سعی شده از حداقل امکانات مدرن و جدید استفاده شود. این بکر بودن دلیل جذب گردشگران داخلی و خارجی است.

معرفی شهر مهاباد

در پایان این مطلب نگاهی گذرا به سایر دیدنی‌های مهاباد می‌اندازیم. یکی از دیدنی‌ترین نقاط که در داخل شهر مهاباد قرار دارد دریاچه‌ی سد مهاباد است که خود یکی از کمیاب‌ترین سدهاست.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
درمان‌های خانگی برای لکه‌های تیره روی صورت

دیگری حمام تاریخی میرزا رسول است که قدمتی برابر با عصر صفوی دارد.

در این شهر چندین اثر و تپه‌ی باستانی وجود دارد که پیشینه‌ی آن‌ها به دوران پیش از مادها می‌رسد. مانند تپه و محوطه‌ی باستانی برده کنته و گور‌دخمه‌ی فخریکا.

اختصاصی نشریه‌ی اینترنتی نوجوان‌ها – سوسن قریشی

t مکان‌های دیدنی ایران؛ غار سَهولان (۲)
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *