نامه ای شگفت آور درباره ارزش محیط زیست (۱)

t نامه ای شگفت آور درباره ارزش محیط زیست (۱)

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

محیط زیست.سایت نوجوان ها (1)رئیس سیاتل – رهبر قبیله سرخ پوستان آمریکا – یکی از آخرین سخنگویان نظام اخلاقی دوران گذشته است. حدود سال 1825 جیمز مونرو رئیس جمهور آمریکا خواستار اراضی قبیله او شد و رئیس سیاتل (رهبر سرخ پوستان منطقه) در پاسخ به این درخواست، این نامه حیرت انگیز را نوشت که حقیقتا مبین اخلاقیات کهن است. 

"رئیس جمهور در واشنگتن نامه ای نوشته و طی آن خواستار خرید زمین های ما شده است، اما چگونه می توانید آسمان را و زمین را بخرید یا بفروشید؟ این فکر برای ما عجیب است. اگر ما صاحب تازگی هوا یا درخشندگی آب نباشیم چگونه می توانید آن را خریداری کنید؟ هر پاره این زمین برای مردم من مقدس است. هر برگ سوزنی درخشنده کاج، هر ساحل شنی، هر مه ای در جنگل های تاریک، هر مرغزاری و هر حشره وزوزکننده ای، همه این ها در خاطره و تجربه مردم من مقدس اند. 

ما شیره ای را که در گیاه جریان دارد، به اندازه خونی که در رگ هایمان جاریست می شناسیم. ما پاره ای از زمین هستیم و زمین پاره ای از ماست. گل های عطرآگین، خواهران ما هستند، خرس و گوزن و عقاب بزرگ، برادران ما هستند. شادابی مرغزاران، گرمای بدن اسب و انسان، همه به یک خانواده تعلق دارند. 

آب درخشانی که در جویبارها و رودخانه ها روان است فقط آب نیست، خون اجداد ماست. اگر زمین مان را به شما بفروشیم باید به یاد داشته باشید که مقدس است. هر انعکاس شبح واری در آب های روشن دریاچه ها، از رویدادها و خاطرات زندگی مردم من حکایت می کنند. زمزمه آب، صدای پدر پدر من است. 

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
یه لقمه محیط زیست؛ ایرانی که نارنجی شده است

رودخانه ها برادران ما هستند، آن ها عطش ما را فرو می نشانند. آن ها بلم های ما را به حرکت در می آورند و به کودکان مان غذا می دهند. پس باید با رودخانه ها همان قدر مهربان باشید که با برادرتان. 

اگر زمین مان را به شما بفروشیم، به یاد داشته باشید که هوا برای ما ارزشمند است که هوا روح خود را با زندگی قسمت می کند و زندگی را ممکن می سازد. باد که نخستین نفس را به پدربزرگ ما ارزانی داشت،  آخرین آه او را نیز دریافت می کند. باد به کودکان ما نیز روح زندگی می بخشد. پس اگر زمین خود را به شما بفروشیم باید آن را جداگانه و مقدس نگاه دارید مانند مکانی که انسان می تواند در آن باد شیرین شده با گل های مرغزاران را بچشد. 

آیا آنچه را که ما  به فرزندانمان یاد داده ایم، شما نیز به فرزندانتان یاد خواهید داد؟ اینکه زمین مادر ماست؟ و هر اتفاقی برای زمین بیفتد برای همه فرزندانش نیز خواهد افتاد؟

ادامه دارد…

برگرفته از کتاب قدرت اسطوره، اثر جوزف کمبل، فیلسوف و اسطوره شناس آمریکایی 

مطالعه این کتاب بی نظیر را با ترجمه درخشان عباس مخبر،  توصیه می کنم. کتاب، حاصل گفتگوی مجذوب کننده ایست که بیل مویرز روزنامه نگار معروف آمریکایی، یک سال پیش از درگذشت کمبل با او انجام داده و یکی از پربیننده ترین برنامه های تلویزیون در آن دوره به شمار می آید. 

t نامه ای شگفت آور درباره ارزش محیط زیست (۱)
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *