با نام دیگر اقیانوس اطلس آشنا شوید!

نام دیگر اقیانوس اطلس
t با نام دیگر اقیانوس اطلس آشنا شوید!

اقیانوس اطلس، یکی از بزرگترین و مهم‌ترین اقیانوس‌های جهان، با تاریخ و جلوه خاص خود، از دیرباز تاکنون همواره مورد توجه انسان‌ها قرار گرفته است. نام اقیانوس اطلس به عنوان یکی از نقاط علایق واحد در جهان زیستگاه غنی از حیات و پدیده‌های طبیعی، موجب تعجب و تفکر بشر از زمان‌های قدیم شده است. در این مقاله، قصد داریم به بررسی نام دیگر اقیانوس اطلس پرداخته و اهمیت آن در جهان دریاها و ارتباط آن با تاریخچه، فرهنگ و علوم مختلف را مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه باشید تا نام دیگر اقیانوس اطلس را به شما معرفی کنیم.

پیشنهاد می‌کنم تصاویر مطلب عکس هایی سحر انگیز از اقیانوس را هم ببینید.

نام دیگر اقیانوس اطلس چیست؟

نام دیگر اقیانوس اطلس، “اقیانوس آتلانتیک” نامیده می‌شود. این اقیانوس، دومین اقیانوس بزرگ جهان است که قاره‌های اروپا و آفریقا را از قاره آمریکا جدا می‌کند و امتداد آن از جنوبگان تا اقیانوس منجمد شمالی می‌رسد. اقیانوس اطلس از سمت غرب توسط قاره آمریکا و از سمت شرق توسط قاره‌های آفریقا و اروپا محصور است، و در میان این اقیانوس و دریای مدیترانه، تنگه جبل الطارق واقع شده است. از سمت شمال توسط تنگه دانمارک، دریای گرینلند و دریای نروژ به اقیانوس منجمد شمالی، و از سمت جنوب شرقی به اقیانوس هند، و از سمت جنوب غربی توسط تنگه دریک به اقیانوس آرام، و از جنوب به اقیانوس جنوبی متصل می‌شود.

مشخصات دیگر اقیانوس اطلس

حال بهتر است تنها به نام دیگر اقیانوس اطلس اکتفا نکنید و اطلاعات دیگری نیز از این اقیانوس داشته باشید و بیشتر آن را بشناسید. در ادامه برخی از مشخصات مهم و کاربردی این اقیانوس را برای شما آورده‌ایم.

مساحت اقیانوس اطلس

این اقیانوس و اقیانوس آرام از طریق کانال پاناما در بین آمریکای شمالی و جنوبی به هم متصل هستند. اقیانوس اطلس با دریای کارائیب، خلیج مکزیک، خلیج هودسن، خلیج بافین، خلیج بیسکای، دریای شمال، دریای بالتیک و دریای کلتیک مجاورت دارد. مساحت اقیانوس اطلس با حساب آوردن دریاهای اطرافش ۳۵۷۷۰۰۰۰۰ کیلومتر مکعب و بدون آن‌ها ۳۲۳۶۰۰۰۰۰ کیلومتر مکعب است. عمق این اقیانوس بدون در نظر گرفتن دریاهای اطرافش ۳۹۲۶ متر می‌باشد. عمیق‌ترین قسمت آن در گودال بورتوریکو به عمق ۸۶۰۵ متر می‌باشد. و اما عرض اقیانوس آتلانتیک از ۲۸۴۸ کیلومتر بین برزیل و لیبریا تا ۴۸۳۰ بین آمریکای شمالی و آفریقا متغیر است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
عاداتی که افراد شاد هر روز انجام می دهند!

معرفی جزایر اقیانوس اطلس

اقیانوس اطلس جزایر اندکی دارد و بیشتر آنها در منطقه کارائیب متمرکز شده‌اند. بیشتر این جزایر از نظر ساختاری، منشأ قاره‌ای دارند. در میان جزایر کاملاً اقیانوسی (جزایر بدون هرگونه منشأ سنگ‌قاره‌ای که معمولاً در نتیجه فعالیت آتشفشانی پدید آمده‌اند)، جزایری همچون ایسلند، آزرز، اسنشن، سن هلن، تریستان دا کونیا، بووه و گاف قرار دارند که از رشته‌کوه میانی اطلس نشات می‌گیرند. جزایری نظیر کاناری، مادئیرا، جزایر کیپ ورده و فرناندو د نورونیا از حاشیه‌های قاره‌ای آفریقا و آمریکای جنوبی بروز یافته‌اند.

جزایر آتشفشانی با نظمی متفاوت شامل دو قوس بزرگ هستند: جزایر آنتیل کوچک و ساندویچ جنوبی. آنتیل بزرگ در منطقه کارائیب و جزایر جُرجیای جنوبی و ارکنی جنوبی در دریای اسکوشا، بخشی از قاره و بخشی از اقیانوس هستند. جزایر بریتانیا، نیوفاوندلند، فالکلند و گرینلند که امتداد سپر کانادایی به شمار می‌آیند، نیز کاملاً منشأ قاره‌ای دارند.

آب و هوای این اقیانوس

گسترش عرضی زیاد اقیانوس اطلس، سبب تنوع شرایط اقلیمی آن شده است. این اقیانوس در همه کمربندهای اقلیمی، از استوایی تا مجاور قطب شمال در شمال و قطب جنوب در جنوب کشیده شده است. بخش عمده اقیانوس اطلس میان °۴۰ عرض شمالی تا °۴۰ عرض جنوبی، در کمربندهای اقلیمی استوایی، گرمسیری و مجاور گرمسیری قرار دارد.

دمای هوا در زمستان در فوریه از °۲۵ سانتی‌گراد در استوا تا °۰ سانتی‌گراد در عرض °۶۰ عرض شمالی، و از °۸- سانتی‌گراد تا °۱۰- سانتی‌گراد در °۶۰ عرض جنوبی نوسان دارد. دما در منتهاالیه شمال غربی و جنوب، به °۲۵- سانتی‌گراد و پایین‌تر کاهش می‌یابد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
روش‌هایی برای کاهش ریزش مو

دمای هوا در تابستان در استوا °۲۶ تا °۲۸ سانتی‌گراد، در عرض °۶۰ شمالی °۸ تا °۱۲ سانتی‌گراد، و در عرض °۶۰ جنوبی بین °۰ تا °۲ سانتی‌گراد متغیر است. دما در جنوب، در دریای وِدل به °۴- تا °۶- سانتی‌گراد می‌رسد. تفاوت محسوسی میان دمای هوا در بخشهای شرقی و غربی اقیانوس در سراسر منطقه‌ای دیده می‌شود که در شمال عرض °۴۰ عرض جنوبی قرار دارند؛ این تفاوت درپی جریانات آب گرم و سرد پدید می‌آید.

دما در غرب در شمال عرض °۳۰ شمالی، °۱۰ سانتی‌گراد کمتر از شرق است، درحالی‌که دما در غرب بین عرض °۳۰ شمالی و °۴۰ جنوبی، °۵ بیشتر از شرق است.

میانگین بارش سالیانه در استوا بیشتر از ۰۰۰‘۲ میلی‌متر است، اما در عرضهای میانی به ۰۰۰‘۱ تا ۵۰۰‘۱ میلی‌متر، و در عرضهای مجاور گرمسیری و در قطب جنوب به ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی‌متر کاهش می‌یابد. این میزان در مناطق مجاور بیابان ساحلی آفریقا، به ۱۰۰ میلی‌متر، و در بخش جنوبی اقیانوس به کمتر از ۱۰۰ میلی‌متر می‌رسد.

پیشنهاد مطالعه: پدیده عجیب اقیانوسی

کلام آخر

در این مطلب علاوه بر نام دیگر اقیانوس اطلس، با مشخصات و ویژگی‌های دیگر این اقیانوس آشنا شدید و حالا دیگر این منطقه را به خوبی می‌شناسید. امیدواریم که به پاسخ سوال نام دیگر اقیانوس اطلس دست یافته باشید و این مقاله برای شما مفید بوده باشد. همانطور که گفتیم بهتر است علاوه بر نام دیگر اقیانوس اطلس، اطلاعات دیگری نیز درمورد این اقسانوس داشته باشید.

t با نام دیگر اقیانوس اطلس آشنا شوید!
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *