ناهنجاری بیش فعالی چیست؟

t ناهنجاری بیش فعالی چیست؟

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

بیش فعالیدر این ناهنجاری رفتاری کودک به طور مداوم مشغول فعالیت است و یا در انجام کارها ی جدی دچار مشکل است. حدود 5 درصد از کودکان بریتانیایی با  مشکل ناهنجاری بیش فعالی مواجه هستند.

ناهنجاری که بیشتر در پسران دیده می شود، نباید با رفتار پر سر و صدای طبیعی یک کودک سالم اشتباه گرفت. کودکان مبتلا به بیش فعالی الگو های غیر طبیعی رفتار در طول زمان را نشان می دهند. این کودکان به طور مداوم بی قرارند و نمی توانند حتی چند لحظه یک جا آرام بنشینند و دچار بی توجهی هستند.

علت

علل بیش فعالی به طور کامل مشخص نشده اند ولی در ایجاد این ناهنجاری اغلب فاکتور های ژنتیکی دخیل هستند. برخلاف نظر عمومی مردم، بیش فعالی نتیجه سوء رفتار یا ضعیف والدین نیست.

نشانه ها و علائم

علائم این وضعیت در اوایل کودکی و معمولا بین 3 تا 7 سالگی ظهور می کند و شامل عدم توانایی در اتمام کارها، عدم توانایی در تمرکز در کلاس، کم توجهی، دشواری در دنبال کردن دستورالعمل ها، تمایل به صحبت بیش از اندازه ، قطع کردن صحبت دیگران در دفعات زیاد، دشواری در انتظار کشیدن مانند ایستادن در صف، عدم توانایی در تنها بازی کردن و بی سر و صدا ماندن و زیاد تحرک فیزیکی داشتن می باشد.

کودک مبتلا به بیش فعالی به سختی می تواند با کودکان دیگری دوست شود. اعتماد به نفس این کودکان پایین است زیرا بار ها سرزنش شده و مورد انتقاد قرار می گیرند.

درمان و دور نما

درمان بیش فعالی شامل تکنیک های اصلاح رفتار، در منزل و در مدرسه می شود. در برخی کودکان، اجتناب از برخی غذا ها یا افزودنی های خوراکی علائم بیش فعالی را کاهش می دهد. در موارد شدید، دارو های محرک تجویز می شود. به علل نامعلومی استفاده از دارو های محرک در درمان بیش فعالی، فعالیت بیش از اندازه را کاهش می دهد و تمرکز را بالا می برد.

به طور کلی، وضعیت این کودکان تا دوران نوجوانی بهبود می یابد ولی در این مدت با رفتارهای ضد اجتماعی و سوء استعمال دارویی یا مواد مخدر همراه است.

t ناهنجاری بیش فعالی چیست؟
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
9 ترفند برای اینکه هر روز موهایتان را نشویید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *