نکاتی جالب و خواندنی درباره ابولا

t نکاتی جالب و خواندنی درباره ابولا

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

Ebola.nojavanha (1)

ویروس ابولا یک ویروس نادر اما کشنده است که موجب خونریزی در داخل و خارج بدن انسان می شود. همان طور که ویروس در بدن پخش می شود، به سیستم ایمنی و اعضای بدن آسیب می زند. در نهایت، دمل های خونی درست شده و می افتند. افتادن این دمل ها موجب خون ریزی شدید و غیر قابل کنترل می شود. این بیماری که به تب خونریزی ابولا یا ویروس مشهور است تا 90% جان کسانی را که مبتلا شده اند می گیرد.

انتقال

ویروس ابولا به اندازه ویروس های معمول مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا و سرخک مسری نیست. این ویروس به افرادی منتقل می شود که در تماس با پوست یا مایع بدن یک حیوان آلوده مانند میمون، شمپانزه یا خفاش باشند. سپس از فردی به فرد دیگر با همین روش منتقل می شود. کسانی که از بیمار مراقبت می کنند یا مرده مبتلا به بیماری را دفن می کنند اغلب به این بیماری مبتلا می شوند.

روش های دیگر ابتلا به بیماری شامل تماس با سوزن یا سطح آلوده می باشد. این ویروس از طریق غذا، آب یا هوا به منتقل نمی شود. فردی که به بیماری مبتلا شده است ولی علائمی ندارد نمی تواند بیماری را منتقل کند.

علائم

در ابتدا علائم بیماری ابولا مانند آنفلوآنزا یا سایر بیماری ها است. علائم بین 2 تا 21 روز بعد از عفونت نمایان می شوند که عبارتند از:

تب بالا، سر درد، درد مفاصل و عضله ها، گلو درد، ضعف، درد شکم و کمی اشتها

همان طور که بیماری بدتر می شود علاوه بر خونریزی از گوش ها، چشمان و بینی موجب خونریزی داخل بدن نیز می شود. برخی افراد سرفه همراه با خون یا استفراغ و اسهال خونی دارند و دچار تحریک پوستی می شوند.

Ebola.nojavanha (2)

تشخیص

اغلب به سختی می توان ابولا را از روی علائم تشخیص داد. پزشکان از بیماران آزمایش می گیرند تا احتمال سایر بیماری ها مانند وبا یا مالاریا را رد کنند. آزمایش خون و بافت نیز می تواند بیماری را تشخیص دهد. اگر فردی مبتلا به ابولا شد، بهتر است سریع قرنطینه شود تا از انتشار بیماری جلوگیری شود.

درمان

درمان قطعی برای ابولا وجود ندارد. با این حال محققین در صدد پیدا کردن درمان هستند. درمان شامل سرم آزمایشگاهی است که سلول های عفونی را از بین می برد. پزشکان علائم بیماری را با مایعات و الکترولیت، اکسیژن، داروی فشار خون و تزریق خون کنترل می کنند.

پیشگیری

هیچ واکسنی برای ابولا کشف نشده است. بهترین روش برای اجتناب از ابتلای به بیماری، سفر نکردن به مناطقی است که ویروس شناسایی شده است. کارکنان بخش سلامت با پوشیدن ماسک، دستکش و عینک حفاظ دار در زمان تماس با افراد مبتلا به بیماری می توانند از عفونت جلوگیری کنند.

بهتر است بدانید که ویروس ابولا 5 نوع است که 4 نوع آن موجب بیماری در انسان می شود. ویروس ابولا برای اولین بار در طی 2 بار شیوع در سال 1976 در آفریقا ظاهر شد. نام بیماری ابولا از نام رودخانه ابولا واقع در نزدیکی یکی از روستاهای جمهوری دموکراتیک کونگو گرفته شده است که بیماری برای اولین بار در آن جا ظاهر شد.

 

 

t نکاتی جالب و خواندنی درباره ابولا
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
12 عادتی که حتما باید ترک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *