نگاهی به شغل ویراستاری

t نگاهی به شغل ویراستاری

 

43701_344

عنوان شغل : ویراستاری .

تعریف شغل : ویراستار  به کسی می گویند که به بررسی مطالب ارسالی به چاپخانه ها و تصحیح غلط های املائی ، چاپ و ویرایش ادبی یا علمی آنها می پردازد .

رسته یا گروه شغلی : فرهنگی .

شرح وظایف و مسئولیتهای اصلی شغل : بعد از نوشتن مطالب توسط خبرنگاران و نویسندگان خوب و باتجربه در موضوعات مختلف ، این مطالب برای ویراستاری در اختیار ویراستار قرار داده می شود و بعد از آن حروفچین ، مطالب داده شده را تایپ می کند و بعد در اختیار تصحیح کننده قرار می دهد و بعد از تطبیق مطالب توسط دو نفر مصحح و تصحیح آن ، برای صفحه بندی و چاپ آماده می گردد تا در اختیار خوانندگان قرار گیرد.

اهمیت و ضرورت شغل : بدون ویراستار ممکن است غلط های فراوانی در متون نگارش شده وجود داشته باشد و باعث شود که خواننده از موضوع اصلی دور گردد .

مدارک تحصیلی مورد نیاز برای احراز شغل :  افراد با مدرک دیپلم تا دکتری ، ترجیحا در رشته ادبیات فارسی می توانند به این شغل بپردازند .

مهارت ها ، تجارب و دوره های آموزشی ویژه برای احراز شغل : این شغل ، بستگی به میزان معلومات شخص دارد . هرچه تجربه و آگاهی توام با دقت نظر بیشتر باشد ، کار بهتر انجام می شود .

وسائل و ابزار مورد نیاز برای انجام دادن شغل : کاغذ ، قلم و لوازم التحریر .36f9b46acf22f9c78bc66187e58724af

خصوصیات جسمانی و توانائیهای بدنی لازم برای انجام دادن شغل : قدرت و سلامت بدنی ، مقاومت در برابر خستگی ، هماهنگی چشم و دست و سلامت کامل گویائی .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
معرفی رشته تربیت بدنی هنرستان

معلولیتهای بی اثر در انجام دادن شغل : معلولیت از ناحیه پا .

خصوصیات روانی و توانمندیهای لازم برای اجام دادن شغل : استعداد کلامی ، سرعت عمل ، تمرکز و دقت حواس ، حافظه خوب ، منطق و استدلال ، استعداد هنری و خلاقیت و ابتکار .

رغبت های مورد نیاز برای انجام دادن شغل : علاقه به امور ذهنی و کار با داده ها ، علاقه به تغییر و تحول .

ویژگیهای شخصیتی ( عاطفی ، اجتماعی و رفتاری ) لازم برای انجام دادن شغل : قبول مسئولیت ، توانائی کار در شرایط دشوار ، بردباری ، شکیبائی ، مطلوب بودن رفتار و برخورد مناسب .

محل های اشتغال و استخدام : دفاتر مجله ها ، کلیه وزارتخانه ها و موسسات دولتی مانند وزارت ارشاد  اسلامی ، وزارت آموزش و پرورش ، چاپخانه ها و موسسات انتشاراتی .

جنبه های مالی و حقوقی : در مراکز دولتی پرداخت حقوق تابع قانون استخدام و قانون وزارت کار است و فرد شاغل از حق بیمه بازنشستگی ، حق مسکن و حق عیال و اولاد برخوردار خواهد بود ، در مراکز خصوصی هم بر اساس قراردادهای بین فردی و نوع کار متفاوت است .

شرایط ارتقاء : شرط ارتقاء در مراکز دولتی افزایش سنوات خدمت و کسب مدرک تحصیلی بالاتر است . در بخش خصوصی تجربه و حسن شهرت شخص اهمیت دارد .

نحوه استخدام و ورود به شغل : آگهی های استخدام مجله ها ، مراجعه به سازمان ها و کارفرمایان و از طریق معرفی دوستان و آشنایان .

ارتباط های شغلی : ویراستار با نویسندگان ، حروفچین کامپیوتر و صفحه آرایان ارتباط دارد .

مطلوبیت ها و محدودیتهای شغل :

مطلوبیتها : کار کردن در محیطی فرهنگی و در تماس بودن با افراد مطلع و باسواد جامعه ، در جریان مطالب و اخبار روز دنیا قرار گرفتن ، شرایط فیزیکی مناسب محیط کار .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
دروس رشته کامپیوتر فنی حرفه ای دهم

محدودیتها : عدم تحرک بدنی ، خستگی مفرط جسمی و روانی در اثر کار مستمر ، به ویژه خستگی چشم ها .

اتحادیه ، انجمن و تشکیلات حرفه ای وابسته به شغل : ندارد .

آینده شغل : یک ویراستار اگر از توان و سلامت جسمی خوبی برخوردار باشد ، زمینه فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی برای او وجود خواهد داشت . حتی بعد از بازنشستگی امکان اشتغال در موسسات نیمه دولتی و خصوصی وجود دارد .

مراحل و جریان یک روز عادی برای شغل : خواندن مطالب نوشتاری مختلف و ارجاع آنها به کارفرما .

محل و راههای کسب اطلاعات بیشتر درباره شغل : مصاحبه با شاغلان .

توصیه ها و پیشنهادهای لازم برای داوطلبان ورود به این شغل : افرادی که می خواهند وارد این شغل شوند ، باید با مطالعه در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی محیط کاری خود ( همراه با تجربه کاری و دقت نظر ) مهارتهای لازم را برای انجام کار کسب کنند تا در موسسه یا محلی که مشغول به کار می شوند کاری بی نقص داشته و به مطالبی که مطالعه می کنند اشراف و تسلط لازم را داشته باشند .

t نگاهی به شغل ویراستاری
امتیاز به این نوشته

‫2 نظر ارسال شده در “نگاهی به شغل ویراستاری

  1. نشریه اینترنتی نوجوان ها :

    کاربر عزیز سلام….

    یکی از راه های پیشنهادی این است که شما میتوانید با تهیه مجله چلچراغ و یا همشهری نوجوان ونمونه هایی از کار خود را بفرستی یا از انجا کمک بخواهی …..
    راه دیگر هم این است که مجموعه داستان های خود را به انتشاراتی هایی که مخصوص نوجوانان هستند (محراب قلم-افق-بنفشه) ببری و از آنها نظر بپرسی.و یا اگر در شهرستان مستقر هستی به وسیله ی پست الکترونیکی با آنها در تماس باشی.
    با ارزوی موفقیت شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *