چرا نوجوان ها نباید از چالش مومو بترسند

چالش مومو
t چرا نوجوان ها نباید از چالش مومو بترسند

مدتی است که مطلبی به نام چالش ترسناک مومو بین نوجوانان و والدین می چرخد. گفته شده است که در این چالش فردی از طریق پیام رسان واتس آپ با نوجوانان تماس می گیرد و از آنان می خواهد که با او بازی کنند . فرد تماس گیرنده تصویری ترسناک یک دختر عجیب و غریب به نام مومو دارد و اگر فرد با او بازی نکند . او تهدید می کند که تصاویر خصوصی او را منتشر می کند و آنقدر این آزار را ادامه می دهد تا فرد به خودکشی برسد و …

عروسک مومو

واقعیت یا شایعه

این شایعه فضای مجازی که از سال 2018 در جهان منتشرشده بود از ابتدای مهرماه و همزمان با باز شدن مدارس به ایران هم رسید . علت آن هم استفاده دانش آموزان از پیام رسان واتس آپ بود .پیام رسان (شاد ) که آموزش و پرورش برای تدریس در فضای مجازی طراحی کرده است هنوز به طور کامل قابل استفاده معلمان و دانش آموزان نیست و به اجبار بسیاری از مدارس هنوز از پیام رسان واتس آپ استفاده می کنند و همین استفاده گسترده از واتس آپ بسترایجاد این شایعه شد .

اما مشکل وقتی بزرگ تر شد که بسیاری از منابع رسمی هم با عجله آن را چالشی واقعی پنداشتند و سریعا دست به کار شدند تا دانش آموزان را از عواقب این چالش برحذر کنند و حتی یکی از مجریان تلویزیون نیز  به طور مفصل در این مورد هشدار داد. همین مسئله شایعه را شبیه به یک گلوله برفی کرد که هرلحظه بزرگ وبزرگ تر شد و در این میان عده ای نیز شروع به سوء استفاده از آن کردند .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کاردستی اوریگامی نشانه کتاب

پلیس فتا خبر داد که چند موردی که در شهرستان ها به عنوان مومو با افراد تماس گرفته اند و بلافاصله دستگیر شده اند . نوجوانانی بوده اند که با شنیدن این شایعه به فکر افتاده بودند که دوستانشان را از این طریق بترسانند و با تغییر آیکون صفحه واتس آپ خود به شکل مومو به دوستان و اعضای خانواده تماس گرفته اند وبا عث وحشت آنان شده اند .

سازنده عروسک مومو

 واقعیت چالش مومو چیست ؟

بهتر است واقعیت را از زبان سازنده مومو بشنویم . کیسوکه آیسو مجسمه سازی است که مدیر یک شرکت کوچک تولید عروسک های نمایشی نیز هست . او در سال 2016 عروسکی را برای یک نمایشگاه تولید کرد که براساس روایت های عامیانه مردم ژاپن ساخته شده بود و در حقیقت چیزی شبیه داستان موجود افسانه ای (آل) بود که در فرهنگ قدیمی مردم ایران نیز وجود داشته است و به زنانی که فرزندی به دنیا آورده بودند آسیب می رساند . این موجود افسانه ای ژاپنی نیز موجودی خیالی است با سرانسان و پای پرنده ،  که گفته می شده به هنگام بارداری مرده بوده است و به کودکان آسیب می رسانده است .

عروسکی که دیگر وجود ندارد

به گفته این مجسمه ساز این عروسک یک متری که از جنس سیلکون ساخته شده بود مورد توجه بازدیدکنندگان قرار نگرفت و به همین خاطر وی این تندیس را در حیاط پشتی کارگاهش رها کرد و همان جا پوسید واز بین رفت . اما مدتی بعد پیام های را از طریق صفحه فیس بوک دریافت کرد که عده ای او را به خاطر خلق این موجود نفرت انگیز سرزنش می کردند اما وی علتش را متوجه نمی شد . تا اینکه متوجه  شد افرادی از تصویر عروسک وی برای آزار دیگران با عنوان چالش مومو استفاده کرده اند .

چالش مومو شایعه است

کیسوکه آیسو خالق این عروسک از آن جا که خود نیز فرزند نوجوان دارد از این که عده ای با عروسک ساخته او باعث آزار رساندن و به نوجوانان شده اند بسیار ناراحت است.واعلام کرده است که عروسکش مدتها پیش از بین رفته است و اصلا نباید این موضوع باعث ترس و وحشت نوجوانان شود .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کاردستی ماه دُگمه ای

  اما اواکنون از طرف شرکت های فیلم سازی پیشنهاداتی را دریافت کرده است که می خواهند براساس این موجود افسانه ای فیلم های ترسناک بسازند  وبه این ترتیب مومو باعث شهرت این عروسک ساز ژاپنی  شده است .

شروع شایعه

شایعه چالش مومو از سال 2018 به طور فراگیر در کشورهای مختلف روبه افزایش بود و متاسفانه مانند چالش نهنگ آبی از پایه و اساس واقعیت نداشت .

اما بعضی با جدی گرفتن آن بیشتر به آن دامن زدند وبا عث ترس و وحشت دیگران شدند . از آن جمله کیم کارداشیان بازیگر مشهور هالیوودی در صفحه اینستاگرام خود که 129 میلیون فالوئر دارد در مورد جدی گرفتن این چالش هشدار داد .

این ترس عمومی به نوعی واکنش والدین  به شبکه های اجتماعی وعدم نظارت بر آن ها در سراسر جهان است که به راحتی یک شایعه را در حد واقعیت می پذیرند .

اما روزنامه گاردین هم در مقاله ای که در فوریه 2019 منتشر کرد نوشت  “مومو” یک شایعه وحشت انگیز است که بزرگترها ان را پخش کرده اند  .این نشریه بر اساس گفته های کارشناسان می گوید که رسانه ها عامل ایجاد شایعه ساختگی مومو در انگلستان بودند و چنین چالش و یا بازی ای در اصل وجود نداشته است.

شایعه مومو و تکذیب گاردین

نکته آخردر مورد چالش مومو

هرچند که برای استفاده از فضای مجازی باید دانش و اطلاعات کافی داشت و نوجوانان را نیز از چالش ها م مشکلات استفاده از فضای مجازی مطلع کرد اما هیچ چالشی به نام مومو وجود ندارد و هیچ کس بدون داشتن شماره تلفن شما نمی تواند با شما تماس بگیرد و یا باعث هک شدن اطلاعات شما از طریق واتس آپ شود پس اگر فردی با شکل مومو ویا هر شکل دیگری با شما تماس گرفت بدانید یک نفر آشناست و قصد آزار واذیت شما را دارد واگر می خواهید خیالتان راحت شود کافیست از طریق سایت پلیس فتا موضوع را گزارش دهید .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آموزش نقاشی شتر

 

t چرا نوجوان ها نباید از چالش مومو بترسند
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *