چگونه آکنه را برطرف کنیم؟

t چگونه آکنه را برطرف کنیم؟

برطرف کردن آکنه در پوست

آکنه با چه عواملی در پوست ما بروز می کند این عارضه پوستی با چه نشانه هایی در بدن ایجاد می شود در چه سنینی افراد مستعد مبتلا شدن به آن می شود در این زمینه پرسش هایی از متخصص پوست داشته ایم با ما در ادامه مطلب همراه باشید:

آکنه طیف متنوعی از ضایعات پوستی است که به صورت لکه های قرمزرنگ و یا دانه های پررنگ در پوست و یا دانه های زیر پوست شدیدتر و همراه با ضایعات چرکی در تنه و اندام ها و صورت مشاهده می شود. عوامل ایجاد کننده آکنه عبارتند از:

چربی سطح پوست

پوست های چرب یکی از عوامل زمینه ایجاد آکنه یا جوش صورت می باشند.

گروهی از میکروب هایی که روی پوست زندگی می کنند. التهاب ایجاد شده روی پوست انسداد مجاری غددی زیر پوستی که همگی می توانند باعث ایجاد جوش شوند.

عوامل موثر یا مستعد کننده ایجاد آکنه کدامند؟

مهمترین عامل، عوامل زمینه ای بالا هستند و در کنار آن ها یک سری عواملی مانند افزایش چربی زیرسطح پوست و استفاده از کرم های آرایشی که چربی زیادی دارند؛ کار کردن در محیط هایی که هوای آن محیط زیاد گرم می باشد مانند افرادی که بیش تر در آشپزخانه ها و محیط های گرم داخل کارخانه، کار می کنند، یا مصرف بعضی از داروهای قلبی، استفاده از داروهای کورتونی که به صورت نادرست تجویز شود و در آقایان و ورزشکاران استفاده از استروییدهای آنابولیزان (داروهای افزایش دهنده حجم عضلات) می توانند در ایجاد این ضایعات موثر باشند. معمولا در چه سنی دیده می شود و آیا ژنتیک در آن موثر است؟

معمولا این جوش ها در حوالی سن بلوغ و میان سالی دیده می شوند. ممکن است یک سری از آن ها به صورت خود به خودی بهبود یابند و نیاز به درمان خاصی نداشته باشند. عوامل ژنتیکی به تنهایی علت موثری در ایجاد آکنه نمی باشند ولی عوامل مختلف به نوعی زمینه ساز ایجاد عامل ژنتیک می تواند باشد. تشخیص چگونه است؟

تشخیص معمولا براساس نمای بالینی می باشد تنها با مشاهده می توان این ضایعات را از سایر ضایعات پوستی به راحتی تشخیص داد. جوش ها خود را به صورت دانه های قرمز پوستی ، دانه های سرسفید یا سرسیاه پوستی (کومدون)، ضایعات چرکی در صورت و گاهی در پشت و اندام ها نشان می دهند. در چه مواردی نیاز به آزمایش پارکلینیک می باشد؟ – در اکثر موارد نیاز به آزمایش های پاراکلینیک نمی باشد. یک سری اختلالات سیستم هورمونی می توانند با بروز آکنه ارتباط داشته باشند این بیماری ها علاوه بر ایجاد آکنه باعث رشد موهای زاید در بدن و یا باعث اختلالاتی در پریود خانم ها نیز می شود که در این صورت بررسی های پاراکلینیکی و آزمایشگاهی لازم می باشد. ولی به طور کلی معمولا در بیش تر موارد نیاز به آزمایش پاراکلینیکی وجود ندارد و فقط زمانی که پزشک قصد دارد داروهای خاصی را تجویز کند انجام بعضی آزمایش های مربوطه برای بیمار درخواست می گردد.

بهترین روش درمان آکنه کدام است؟

مهمترین نکته درمان آموزش می باشد. بیماران باید متوجه باشند که سیر بیماری دوره کوتاهی نمی باشد و شاید شروع پاسخ درمانی خیلی زود انجام نمی گیرد و اگر درمان زود قطع شود باعث عود ضایعات می گردد. معمولا حداقل دوره درمان ۶ ماه هست و در ۲ ماه اول بهبودی اندک است. مساله مهم بعدی پس از آموزش صحیح بیمار در استفاده از دارو، تجویز دارو می باشد که براساس وضعیت بیمار و شدت ضایعات در بیمار انجام می گیرد. بنابراین بهترین روش درمانی آموزش صحیح درمان به این بیماری و مصرف کامل داروهای تجویز شده می باشد.

آیا ایجاد آکنه به نوع مواد غذایی مصرفی بستگی دارد؟

بر خلاف تصور عموم مردم که فکر می کنند مصرف تنقلات و شکلات و غذاهای شیرین باعث ایجاد جوش می شود باید ذکر شود که تاکنون این فرضیه از نظر علمی ثابت نشده است ولی جاهایی مانند آشپزخانه و جاهای گرم و محیط های مشابه دیگر می توانند عامل ایجاد جوش باشند ولی تغذیه به تنهایی نمی تواند عامل ایجاد جوش باشد.

آیا احتمال عود پس از هر بار بهبودی و از بین رفتن جوش ها وجود دارد؟

هرچه دوره درمان کامل تر و طولانی تر باشد و درمان به طور سریع قطع نشود نتیجه بهبودی مطلوب تر می باشد ولی اگر درمان کوتاه مدت باشد و یا مصرف داروهای تجویز شده به طور کامل انجام نگیرد امکان عود مجدد بیماری وجود دارد.

آکنه به چند شکل دیده می شود؟

تقسیم بندی آکنه معمولا یک تقسیم بندی ساده می باشد که براساس شدت بالینی انجام می گیرد به عبارتی براساس شدت جوش آن را به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم بندی می کنند. این تقسیم بندی براساس شدت ضایعات التهابی می باشد. تقسیم بندی دیگری نیز برای آکنه وجود دارد که براساس علائم سیستمیک و عمومی است. به یاد داشته باشید اگر این علائم همراه تب و لرز و دردهای مفصلی باشد باعث ایجاد جوش گاه های بد شکل می شود و درمان در آن موارد نیاز به بررسی بیش تری دارد.

آیا احتمال حساسیت به داروهای مصرفی هست و در این صورت چه کار باید انجام داد؟

بله احتمال حساسیت به داروهای مصرفی در مواردی وجود دارد. البته ممکن است دارو واکنش تحریکی داشته باشد. در این صورت نباید خودسرانه دارو را قطع کرد و لازم است به پزشک مراجعه شود.

در این شرایط ممکن است پزشک مقدار مصرف دارو را تغییر دهد و یا قطع کند و داروی مناسب دیگری را جایگزین نماید درمان در موارد مقاوم چیست؟

با مصرف گروهی از داروها به نام ایزوترتینوئین خوراکی (آکوتان) می توان موارد شدید و مقاوم آکنه را درمان نمود. پس از مصرف این دارو، ممکن است فرد دچار خشکی لب- سردرد – خشکی عمومی پوست – درد مفصلی شود. توجه به این نکته حائز اهمیت است.

hidoctor.ir

t چگونه آکنه را برطرف کنیم؟
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چگونه بدن را به طور طبیعی سم‌زدایی کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *