چگونه از درختان محفاظت کنیم؟ / حفظ درخت ها

چگونه از درختان محفاظت کنیم؟
t چگونه از درختان محفاظت کنیم؟ / حفظ درخت ها

درختان زمین را به مکانی برای زیستن تبدیل کرده‌اند. آن‌ها به تغذیه‌ی انسان‌ها و حیوانات و تولید هوای پاکیزه کمک می‌کنند. اگر دغدغه‌ی حفظ درخت ها و محیط  زیست را دارید، باید در مصرف کاغذ صرفه‌جویی کنید و از قطع درختان یا آسیب‌زدن به آن‌ها اجتناب کنید.

در این‌جا به چند راهکار برای حفظ درختان اشاره می‌کنیم:

بیاموزید که حفظ درخت ها چه نقشی در زندگی شما دارند

حفظ درخت

درختان از فرسایش خاک و بیابان‌زایی و از وقوع سیل و طوفان‌های مرگ‌بار جلوگیری می‌کنند. درختان به خنک‌شدن و تصفیه‌ی هوا کمک می‌کنند و برای بسیاری از حیوانات و خزنده‌ها محیط زندگی مناسبی فراهم می‌کنند.

با قطع درختان، آلودگی و گرمای هوا افزایش می‌یابد و در نتیجه انرژی بیش‌تری باید مصرف شود تا خانه‌ها و اداره‌ها در تابستان خنک شوند. باید بدانید که هرچه یک درخت بزرگ‌تر باشد منافع آن برای محیط زیست بیش‌تر است و به همین دلیل بر حفظ درختان کهنسال و رشد‌یافته تأکید می‌شود.

درباره‌ی راه‌های حفاظت از درختان جست‌وجو و تحقیق کنید و اطرافیان خود را نیز آگاه کنید. هیچ انسانی نباید به محیط زیست و طبیعت بی‌توجه باشد.

اطلاعات خود را درباره‌ی گونه‌های متفاوت گیاهی و حفظ درخت های موجود در محل سکونت خود افزایش دهید

حفظ درخت

بعضی از درختان به نوع خاصی از مراقبت نیاز دارند و بعضی از آن‌ها کمیاب و ویژه هستند. گونه‌های خاص و حساس را بشناسید و بیشتر از پیش مراقب آن‌ها باشید. در هر منطقه‌ای قوانینی برای حفاظت درختان و جلوگیری از قطع آن‌ها وجود دارد. این قواعد را بیاموزید و به دیگران نیز اطلاع دهید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آداب نشستن از دیدگاه فتوت نامه سلطانی

نسبت به قطع یک درخت بی‌تفاوت نباشید

حفظ درخت ها

هر بار که درختی قطع شود، آثار زیان‌بار جبران‌ناپذیری به محیط زیست وارد می‌شود. اگر مطلع شدید که قرار است درختی را قطع کنند، برای حفظ آن تلاش کنید. فعال باشید و به محیط خود توجه داشته باشید. اگر دیدید درختی در حال قطع‌شدن است از کسی که مسئول این کار است علت آن را جویا شوید. گاهی اوقات برخی از درختان آسیب‌دیده هستند و موجب رسیدن ضرر به سایر درختان می‌شوند. قطع درختان باید قانونی و در برخی موارد با مجوز شهرداری باشد.

برای حفظ درخت ها همه‌ی تلاش خود را به کار بگیرید

حفظ درخت ها

سعی کنید همواره اطرافیان خود را نسبت به مشکلات زیست‌محیطی و اهمیت درختان و حفظ آن‌ها آگاه کنید. آن‌ها را ترغیب کنید تا با شما فعالیت کنند. گروه‌هایی تشکیل دهید و برای حفظ طبیعت فعالیت کنید. به والدین خود درباره‌ی اهمیت درختان توضیح دهید و از آن‌ها برای فعالیت‌های خود کمک بگیرید. می‌توانید از فضای مجازی برای افزایش آگاهی عمومی در راستای اهمیت درختان استفاده کنید.

در مدرسه به دوستان خود اطلاعاتی را که کسب کرده‌اید انتقال دهید. می‌توانید روزنامه‌دیواری بسازید یا در این‌باره وبلاگ‌نویسی کنید. عکاسی از طبیعت می‌تواند منتقل‌کننده‌ی حس مثبت آن به دیگران باشد. عکس‌های زیبایی را که از درختان گرفته‌اید به دیگران نشان دهید و از آن‌ها بخواهید تا مراقب درختان باشند.

درخت بکارید

چگونه از درختان محفاظت کنیم؟

کاشتن درخت را تنها به روز درخت‌کاری محدود نکنید. هر زمان که فرصت بود یک درخت بکارید. این کار ممکن است هزینه‌بر باشد. اما بعضی ارگان‌ها و شهرداری‌ها با هزینه‌ی دولتی یا از طریق منافع کمک‌های مردمی در این زمینه فعالیت می‌کنند. می‌توانید با آن‌ها همراه شوید.

به یاد داشته باشید که هر نوع نهالی مناسب نیست و به حفظ هوای پاک کمک نمی‌کند. حتماً باید در خصوص نوع درختی که می‌خواهید بکارید تحقیق کنید و از کارشناسان آگاه برای انتخاب مناسب کمک بگیرید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
صرفا جهت اطلاع!

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان‌ها – مجتبی ناطقی

wikihow.com

t چگونه از درختان محفاظت کنیم؟ / حفظ درخت ها
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *