چگونه غذا در بدن هضم شده و تبدیل به انرژی می شود؟

t چگونه غذا در بدن هضم شده و تبدیل به انرژی می شود؟

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

2.1

به نظر شما اولین مرحله هضم غذا چه زمانی است؟ شاید باور نکنید اما اولین مرحله هضم غذا قبل از خوردن غذاست! این مرحله زمانی اتفاق می افتد که بوی غذا به مشامتان می رسد یا هنگامی که غذای مورد علاقه تان را می بینید .

وقتی به اینکه یک بستنی شکلاتی چقدر خوشمزه است فکر می کنید یا حتی تصویر غذایی را می بینید بزاق دهانتان شروع به ترشح می کند و بدنتان برای هضم غذا آماده می شود.This is a close-up of vegetables and fruits.

از آخرین باری که وعده غذایی میل می کنید ، دوباره احساس گرسنگی می کنید و هنگامی که  بار دیگر تا وقت سیر شدن غذا می خورید و به کارهای روزمره تان ادامه می دهید ، بدنتان در حال هضم غذاست. در واقع هضم کامل یک وعده غذایی 20 ساعت طول می کشد. غذا منبع انرژی ، سوخت بدن  و رشد آن است ولی موضوع اینجاست که غذا توسط سیستم گوارشی بدن ، طی مراحلی به تکه های کوچک تبدیل می شود تا بدن بتواند آن را جذب کند.

images (1)

در فرایند جذب ، مواد مغذی که از غذا ها به دست می آیند ( مانند کربوهیدرات ها ، پروتئین ها ، چربی ها ، ویتامین ها ، مواد معدنی) از دیواره کانال های روده می گذرند و به سیستم گردش خون وارد می شوند. خون مواد مغذی را به بقیه قسمت های بدن پخش می کند. بقیه  قسمت های غذا که بدن نمی تواند از آنها استفاده کند از بدن دفع می شوند.

در سیستم هضم ، غذا باید به  مواد مغذی تجزیه شود تا جذب بدن گردد. برای مثال  در بدن انسان پروتئین تبدیل به آمینو اسید می شود، نشاسته تبدیل به شکر ساده می شود و چربی به اسید چرب و گلیسیرین تبدیل  می شود . آب  ، غذا و نوشیدنی ها نیز جذ ب بدن می شود و با گردش خون به تمام قسمت های بدن منتقل می گردد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نحوه ساخت فایل تصویری GIF توسط خود تلگرام!

سیستم هضم غذا شامل یک کانال غذایی و دیگر اندام های شکمی می شود که هر کدام نقشی در هضم غذا دارند. این اندام ها کبد ، لوزالمعده و … هستند. کانال غذایی که مجرای هضم غذا نیز نام دارد ، از اندام هایی مانند مری ، معده و روده ها تشکیل شده است.

 1318876437

t چگونه غذا در بدن هضم شده و تبدیل به انرژی می شود؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *