چگونه می توان سرعت روند سالخوردگی را کاهش داد؟

t چگونه می توان سرعت روند سالخوردگی را کاهش داد؟

پیری

سالخوردگی فرایندی طبیعی است که بدن ما آن را طی می کند. در هر صورت، برخی از عملکردهای پیچیده بیولوژیکی مثل قندی و بیش از حد اکسیده شدن سلول ها می توانند به این فرایند سرعت ببخشند. این افزایش سرعت در روند سالخوردگی از عواملی مثل مصرف بیش از حد شکر، استرس و سمیت نشات می گیرد. حتما تا به حال با افرادی مواجه شده اید که ۴۰ سال دارند اما ۶۰ ساله نشان می دهند و بر عکس کسانی که ۶۰ سال دارند و ۲۰ سال جوان تر به نظر می رسند.

بهترین برنامه غذایی ضد سالخوردگی

مواد غذایی خاصی که شامل آنتی اکسیدان، اسید چرب های مفید، مواد معدنی، ویتامین و مواد مغذی گیاهی هستند باید در برنامه غذایی روزانه شما قرار بگیرند.

چای های سرشار از آنتی اکسیدان: چای سبز، چای سفید، چای ولنج، چای قرمز (rooibos) و چای سیاه حاوی آنتی اکسیدانی به نام پلی فنل هستند که از سلول های شما در برابر اثرات مخرب رادیکال های آزاد محافظت می نماید.

ماهی تازه: ماهی که تازه از آب گرفته شده مواد ضد التهاب و اسید چرب امگا ۳ را برای بدن فراهم کرده و کاهش سرعت روند سالخوردگی را به همراه دارد. ماهی سالمون حاوی مقدار بسیار زیادی ویتامین D و آستاگزانتین است. هر دو ماده از آنتی اکسیدان های قوی بشمار می روند که با علائم سالخوردگی مبارزه می کنند.

سبزیجات با برگ سبز: کلم پیچ، برگ چغندر، چغندر سبز و اسفناج، مواد مغذی مهمی دارند که سلامت استخوان ها و چشم را تامین کرده و حتی می توانند از سرطان پیشگیری نمایند. اسپیرولینا (یک گیاه دریایی) حاوی درصد بالایی از آنتی اکسیدان ها از جمله پلی فنل، است. این سوپر استار آنتی اکسیدان ها اسلحه ای بسیار قوی علیه پیری زودرس بشمار می رود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
2عادت بدغذایی که باید آن ها را کنار گذاشت!

انواع توت ها: همه توت ها حاوی آنتی اکسیدانی قوی به نام آنتوسیانین است که در تثبیت شرایط ماهیچه ها و جلوگیری از سرطان نقش مهمی ایفا می کند.

گیاهان دارویی: زردچوبه و سیر سرشار از آنتی اکسیدان و مواد پاک کننده هستند که پروسه سالخوردگی را به تعویق می اندازند.

مواد غذایی که به روند سالخوردگی سرعت می بخشند

شکر تصفیه شده: این ماده پروسه ای به نام قندی شدن را در بدن راه اندازی می کند. این پروسه سلول ها را تخریب کرده و در ایجاد چین و چروک موثر است. شکر تصفیه شده در صدر لیست موادی است که به سالخوردگی سرعت می بخشند.

 

غلات: مواد ایجاد کننده التهاب که اگر باعث بروز قندی شدن نشوند، سرعت سالخوردگی را افزایش می دهند.

 

چربی های ترانس و روغن های هیدروژنه: این چربی های فراوری شده، التهاب را افزایش داده که می تواند موجب پیری زودرس، بیماری های قلبی و بعضی از انواع سرطان شود.

 

الکل: الکل خاصیت التهاب زایی دارد و مصرف آن به روند سالخوردگی سرعت می بخشد.

 

شکر و دیگر ترکیبات مصنوعی: این مواد حاوی مواد شیمیایی زیادی هستند که در افزایش سرعت سالخوردگی موثر خواهند بود.

 

روغن های ضد سالخوردگی

 

روغن های ضروری مثل روغن کندر، اسطوخودوس، مر و چوب صندل از بهترین گیاهان ضد سالخوردگی بشمار می روند. این روغن ها حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و ترکیباتی هستند که هورمون ها را تنظیم کرده و تخریب سلولی را کاهش می دهند.

ماه شو

t چگونه می توان سرعت روند سالخوردگی را کاهش داد؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *