کتاب چگونه عکس سه بعدی بگیریم و ببینیم ؟

t کتاب چگونه عکس سه بعدی بگیریم و ببینیم ؟

کتاب

نویسندگان: جمال رادفر – محمد جواد پوست پرداز


امروزه دوربین های عکاسی دیجیتال به اندازه ای در اطراف ما زیاد شده اند که حتی بسیاری از کودکان هم دوربینی دارند یا دست کم کار با دوربین عکاسی را بلدند. تقریباً هر گوشی تلفن همراهی یک دوربین ساده دارد و هر مدل رایانه دستی و معمولی نیز یک دوربین وبکم را دارد. موضوع کتاب امروز ما هم درباره ی عکاسی است و می تواند یک سرگرمی با استفاده  از دوربین را به ما یاد بدهد.
البته حتماً تا به حال انواع و اقسام تلویزیون ها و دستگاه های سه بعدی وارد بازار شده اند، ولی تا چند سال آینده با پیشرفت علم و فناوری همه چیز به طور واقعی سه بعدی می شود. به هرحال در این کتاب درباره ی واقعیت چگونگی مشاهده ی سه بعدی و بیان علمی آن با بیانی ساده و روان توضیح داده شده و آزمایشی نیز ترتیب داده شده که همه ی ما با دیدن سه بعدی عکس ها و تصاویر آشنایی پیدا کنیم.
با داشتن یک دوربین دیجیتال ساده و کمی کار و مطالعه ی کتابِ “چگونه عکس سه بعدی بگیریم و ببینیم ؟” می توانید عکس سه بعدی گرفته و با ساختن یک برجسته نما یا استریوسکوپ آن عکس ها را سه بعدی ببینید. خداوند بزرگ و مهربان مغز و چشمان ما را طوری آفریده تا دنیای اطراف را سه بعدی ببینیم، ولی دوربین های ساخت انسان همه چیز را دوبعدی تصویربرداری می کند. به این ترتیب شما هم علت سه بعدی دیدن اشیاء و جهان اطراف را متوجه خواهید شد. بخشی از کتاب را با هم می خوانیم:
حال این پرسش به ذهن می آید که چرا چشم های ما همه ی اشیاء را سه بعدی می بینند، اما عکس دوبعدی است؟ علت این است که انسان با دو چشم خود اشیاء را می بیند، اما عکس به وسیله ی دوربینی تهیه می شود که یک چشم (یک لنز) بیشتر ندارد.
تمام عکس ها و فیلم هایی که ما آن ها را به صورت سه بعدی می بینیم هم با دو لنز تهیه شده اند. شما هم اگر یک چشم خود را ببندید، تشخیص فاصله ی اجسام برایتان مشکل خواهد بود و اگر به وجود این فاصله ها حتی با یک چشم پی می برید، بیش تر به دلیل نشانه هایی است که قبلاً از آن صحبت کردیم. با یک آزمایش ساده به واقعیت این گفته پی خواهید برد.
مدادی را در دست بگیرید، به طوری که یک سر آن به سمت بالا باشد. حال آن را از خود دور نگه دارید. سپس یک چشم خود را ببندید و سعی کنید نوک یکی از انگشت های دست دیگرتان را از بالا به آرامی پایین بیاورید و روی سر مداد قرار دهید. خواهید دید که انجام این کار به ظاهر ساده، چه قدر مشکل است. در صورتی که انجام همین کار، وقتی با دو چشم خود به مداد نگاه می کنید، بسیار آسان است.
امید که با خواندن این کتاب از مطالب سودمند آن استفاده کنید و با انجام آزمایش های آن از عکس هایتان لذت ببرید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نگهدارنده تزیینی مو

این کتاب در جشنواره کتابهای برتر کودک ونوجوان نیز برگزیده شده است

                                                                                                         نوشته: سیامک نیک طلب

 

t کتاب چگونه عکس سه بعدی بگیریم و ببینیم ؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *