کشاورزی در مریخ

t کشاورزی در مریخ

 

نجوم 

اولین انسان هایی که بر سطح مریخ زندگی خواهند کرد شاید نه به عنوان فضانورد بلکه به عنوان یک کشاورز شناخته شوند . برای بنا نهادن یک اقامتگاه پایدار در همسایه زمین در منظومه ی شمسی ، فضانوردان باید شیوه تولید غذا در مریخ را بیاموزند . به گفته کارشناسان این کار به نظر یکی از سخت ترین ، مهم ترین و پرکارترین برنامه های در دستور کار فضانوردان خواهد بود .  

ناسا با جدیت بر روی شیوه کشاورزی در مریخ تحقیق می کند زیرا این سازمان قصد دارد اولین پروژه های ارسال انسان به مریخ را در دهه 30 میلادی عملی نماید . بعضی از مقامات ناسا با در نظر گرفتن دشواری های رسیدن به مریخ و سودی که از ماندن دراز مدت در آنجا می توانیم داشته باشیم ، بر این عقیده اند که این ماموریت باید بر خلاف بازدید های چند ساعته از ماه یک برنامه طولانی مدت اقامت باشد .

با این همه پرورش غذا در مریخ سختی های خاص خود را دارد . اگر چه تحقیقات در ایستگاه بین المللی فضایی نشان داده است که گیاهان می توانند در گرانش بسیار کم رشد کنند اما دانشمندان نمی دانند که گرانش مریخ می تواند چه اثری بر روی گیاهانی که بر روی زمین رشد می کنند داشته باشد .

 نجوم

مشکل دیگر این است که مقدار نور دریافتی از خورشید در مریخ نسبت به زمین کمتر است و فشار جو نیز ناچیز است . به همین دلیل ساختن گلخانه هایی با فشار معادل جو زمین ، به دیواره هایی ضخیم نیاز دارد که میزان نور ورودی را بیشتر کاهش می دهد . برای حل این مشکلات ، دانشمندان روی نوردهی مصنوعی از طریق لامپ های LED و همچنین گیاهانی که توانایی رشد در فشار کم را داشته باشند ، تحقیق می کنند .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چه غذاهایی بخوریم که افسرده نشویم؟

خطر بعدی خطر امواج فرابنفش خورشید است ، کشاورزان مریخی با مساله امواج خطرناک خورشید مواجه خواهند شد . البته راه هایی برای ساخت سپرهای پوششی بر سطح مریخ وجود دارد که استفاده ازآنها ضروری است اما تولید و پرورش غذا را بسیار گران می سازد .

با تمام مسائل و مشکلات پیش رو دانشمندان بر این عقیده اند که پروژه سفر به مریخ و استقرار در آنجا پله پله به حقیقی تر شدن نزدیک تر می شود .

                                                                                                                               ماهنامه نجوم

                                                                                                                              مترجم : علی احمدی

 

 

 

t کشاورزی در مریخ
امتیاز به این نوشته

‫1 نظر ارسال شده در “کشاورزی در مریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *