گران ترین گنج افغانی ها

t گران ترین گنج افغانی ها

این بار نگاهی می کنیم به مهم ترین گنجینه های موجود در کشور افغانستان که در سال های اخیر توجه کمتری به آن ها شده است. دو تندیس غول پیکر از بودا که در استان بامیان کشور افغانستان یافت شده اند.

دو تندیس بزرگ یکی به ارتفاع ۵۳ متر و دیگری به بلندای ۳۵ در دل کوه کنده شده اند، منطقه ای که این دو مجسمه در آن قرار دارند هزاره جات نام دارد که حدودا در فاصله ی ۲۳۰ کیلومتری از شهر کابل واقع شده است. این دو تندیس متعلق به قرن ۶ میلادی هستند و مجسمه ی کوچکتر کمی کهن تر است. باستان شناسان عقیده دارند که وجود این دو مجسمه از بودا در افغانستان نشان دهنده ی هنر مجسمه سازی یونانی در منطقه ی آسیای مرکزی و افغانستان بوده است. تندیس بزرگ تر چهره ی مردی را به تصویر کشیده و تندیس کوچک زنی را به نمایش در آورده به همین دلیل برخی هم اعتقاد دارند که تنها سبک مجسمه سازی این دو سازه مربوط به بودا است و هیچ ربطی به بودا ندارد و تنها یک زن و مرد را نشان می دهد و آن ها در صحت اعتقادشان بیان می کنند که در هیچ جایی بودا در کنار همسرش به تصویر کشیده نشده است.

در هر صورت این دو پیکر را با نام های صلصال و شهمامه می شناسند و از شهرت زیادی در کشور افغانستان برخوردار هستند. اگر با دقت تر به تصاویر نگاه کنید متوجه خواهید شد که پیکره ی این دو تندیس در غار کوهی از جنس سنگ کنده کاری شده اند که ارتفاع بلندترین آن ۵۸ متر می باشد و مجسمه ی کوچک تر هم در دالانی ۳۸ متری قرار دارد.

این دو مجسمه به همراه غار کوه های عظیمشان در سده های گذشته از محبوب ترین دیدنی های تاریخی در افغانستان بوده است اما متاسفانه در سال ۲۰۰۱ میلادی درست زمانی که نیروهای طالبان بر افغانستان چیره بودند این دو گنجینه ی گران بها را به آتش کشیدند به طوری که طی یک روز تندیس ها از بین رفتند و تنها دالان هایشان باقی مانده بود.

گفته می شود این دو تندیس طی قرون مختلف بارها تخریب شده اند و تخریب طالبان اولین دست درازی به این گنجینه ی جهانی نبوده است، این مجسمه ها در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند و جزو مهم ترین آثار کهن باقی مانده بر کره ی زمین محسوب می شوند.

در سال ۲۰۰۸ تلاش شد که این دو مجسمه مرمت و بازسازی شوند ولی متاسفانه امروزه فقط شاهد قسمتی از این دو مجسمه و دالان هایی که در آن قرار داشتند هستیم، امیدواریم که به زودی تندیس های بودای بامیان کاملا بازسازی شوند.

قدمت: تندیس کوچک متعلق به سال ۵۰۷ میلادی و تندیس بزرگ سال ۵۵۴ میلادی می باشد.

محل کشف: استان بامیان افغانستان.

محل نگهداری: استان بامیان افغانستان، هزاره جات.

%da%af%d9%86%d8%ac-%d8%a7%d9%81%d8%ba%d8%a7%d9%86-%d9%87%d8%a7-1

%da%af%d9%86%d8%ac-%d8%a7%d9%81%d8%ba%d8%a7%d9%86-%d9%87%d8%a7-2

%da%af%d9%86%d8%ac-%d8%a7%d9%81%d8%ba%d8%a7%d9%86-%d9%87%d8%a7-3

%da%af%d9%86%d8%ac-%d8%a7%d9%81%d8%ba%d8%a7%d9%86-%d9%87%d8%a7-4

t گران ترین گنج افغانی ها
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
با بدن خود خوب رفتار کنید (قسمت دوم)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *