گفتگوبا مریم کاظم زاده؛ عکاس و خبرنگار جبهه و جنگ

مریم کاظم زاده
t گفتگوبا مریم کاظم زاده؛ عکاس و خبرنگار جبهه و جنگ

مریم کاظم زاده عکاس وخبرنگار جنگ

مریم کاظم زاده ،  متولد شیراز است. وی ابتدا در رشته ریاضی و سپس در رشته هنر تحصیل کرده است. بعد از گرفتن دیپلم به اصرار خانواده برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت.در آنجا با گروه‌های سیاسی مختلفی آشنا شد. در همان گیر و دار، با خانم مرضیه حدیدچی دباغ آشناشد.. مدتی بعد از این آشنایی، امام وارد پاریس شدند .کاظم زاده نیز برای ملاقات با ایشان همراه گروهی رهسپار فرانسه شد.
وی بعد از مدتی در سال ۵۷ همراه با خانواده امام(ره) به ایران بازگشت و فعالیت خود را از سر گرفت. کاظم زاده با دوربین عکاسی  میان خیابان‌ها و مردم رفت و مشغول  ثبت  سنگرها، آمبولانس‌ها و زنانی که کفن‌شان، چادرشان بود، شد. این بانو به دلیل علاقه‌ای که داشت، در انگلیس دوره عکاسی دیده بود. کاظم زاده به پیشنهاد یکی از دوستانش که همسفر وی در انگلیس بود، به عنوان عکاس و خبرنگار درروزنامه انقلاب اسلامی مشغول به کار شد. تیر ۵۷ در جریان غائله پاوه، مریم کاظم زاده علاقمند به حضور برای تهیه خبر در کردستان بود.  اما مورد قبول واقع نمی‌شد. اما بالاخره موفق به حضور در کردستان شد. کاظم زاده با حضور در کردستان تلاش می‌کرد تا وقایع را به تصویر بکشد.

 ازدواج  و شهادت همسر

سرانجام در همان سال‌ها کاظم زاده با شهید اصغر وصالی ازدواج کرد و در بسیاری از روزهای جنگ همراه وی بود. بعد از شهادت اصغر وصالی تا اواخر ۶۲ که عذر خواهران را خواستند، به عنوان امدادگر در جبهه مشغول بود .
کاظم زاده سال ۶۲ برای ادامه تحصیل به هند رفت اما بعد از مدتی دوباره به ایران بازگشت.وی به بهانه‌های مختلف دوباره به منطقه می‌رفت؛ تا اینکه سال ۶۳ به عنوان گزارشگر در مجله زن روز و بعد از مدتی به توصیه شهید شاه چراغی در بخش گزارشگر اجتماعی کیهان مشغول به کار شد. از آنجا هم هر وقت شرایط برای خواهران مساعد بود، همراه دیگر همکاران خواهر برای تهیه خبر و گزارش به مناطق جنوب می‌رفت

آثار خانم کاظم زاده

 عکس‌های او تا چند سال پیش در هیچ کتاب و نمایشگاهی به نمایش گذاشته نشده بود. تا اینکه سال ۹۶ انجمن عکاسان دفاع مقدس تمامی آثارش را در قالب یک کتاب منتشر کرد. بعد از آن بود که مشخص شد آثار این عکاس تنها عکس‌های موجود از برخی مناطق جنگی هستند.
تا به امروز از زندگی و تلاش این بانوی عکاس چندین کتاب منتشر شده است . از میان آن‌ها می‌توان به کتاب‌های «عکاسان جنگ (عراق- ایران)»، و «خبرنگار جنگی» اشاره کرد. «عکاسان جنگ» حاوی مجموعه‌ای از تصاویر مربوط به انقلاب و جنگ ایران و عراق است که بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۵ از دریچه دوربین مریم کاظم زاده به ثبت رسیده و با پاره‌هایی کوتاه از خاطرات این بانوی عکاس از آن هنگام همراه شده اند. این اثر از سوی نشر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس به چاپ رسیده است.
خانم مریم کاظم‌زاده ۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۶۵ سالگی درگذشت

عکس های گرفته شده از جنگ کردستان توسط خانم کاظم زاده:

جبهه (1)

مریم کاظم زاده عکاس جنگ

جبهه (3)

مریم کاظم زداه عکاس جنگ

مریم کاظم زاده و عکاسی از کردستان

گفتگوی اختصاصی سایت نوجوان ها با خانم مریم کاظم زاده

 

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
فاطمه گودرزی از اولین روزهای ورودش به دنیای بازیگری می گوید

گفتگو با نوجوانان موفق ایرانی را در صفحه یک فنجون گپ بخوانید.

t گفتگوبا مریم کاظم زاده؛ عکاس و خبرنگار جبهه و جنگ
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *