گفت وگو باعلی رنجبر مخترع نوجوان

علی رنجبر
t گفت وگو باعلی رنجبر مخترع نوجوان

این بار پای صحبت علی رنجبر مخترع نوجوان ایرانی نشسته ایم تا از موفقیت هایش برایمان بگوید .

علی آقا به عنوان یک مخترع نوجوان ،خودت را برای اهالی سایت نوجوانها معرفی کن؟

علی رنجبرزاده اصل متولد سال 87 و اهل تهران و در حال حاظر کلاس ششم هستم.

  شنیدیم از چهار سالگی عاشق علم ونجوم بودی! برایمان بیشتر بگو.

بله؛ همیشه مستند های تلویزیون را تماشا می کردم. پدر و مادرم فیلم های مختلف علمی را در موبایل هایشان به من نشان می دادند و ذخیره می کردند. من هم هر چقدر می خواستم این فیلم ها را می دیدم. اما بعد از تکراری شدن آنها حوصله ام سر می رفت. تا اینکه خاله ام به من یاد داد که به صورت صوتی در گوگل فیلم های علمی و  آموزشی را جستجو کنم. چشمتان روز بد نبیند، تمام موبایلهایی که به دستم می رسید شارژشان تمام می شد. آنقدر فیلم می دیدم که حافظه موبایل ها پر می شدند؛ از بس که فیلم ها را ذخیره می کردم. تا این که خواهر بزرگترم پیشنهاد دادند که به پارک علم و فنآوری تهران  برویم.

من در پنج سالگی درباره کهکشان راه شیری مطالعات زیادی انجام داده بودم و به علم و نجوم علاقه زیادی پیدا کرده و کلی مطلب یادگرفته بودم

در نمایشگاه پارک علم و فنآوری هم کلی مطلب یاد گرفتم.در چادر بازسازی آسمان با مسئول آنجا که دکترای نجوم داشتند صحبت کردم. ایشان هم از کنجکاوی و علاقه من به یادگیری خوششان آمد و وقت گذاشتند؛ و در مورد نجوم و شیمی و فیزیک و انرژی اتمی و علوم دانش بنیان برایم توضیحاتی دادند.

 علی آقا  در کلاس اول ابتدایی  و مدرسه چه فعالیت هایی داشتید؟

خب قاعدتا در کلاس اول راه برایم راحت تر شد. چون دیگر بدون اذیت کردن بقیه می توانستم بخوانم و بنویسم و خیلی از این بابت خوشحال بودم.  آنقدر که در مسابقات جابرابن حیان دانش آموزی شرکت کردم.  از آنجایی که فن بیان خوبی دارم توانستم از طرحم به خوبی دفاع کنم و در مدرسه خودمان مقام اول راکسب کنم.

مخترع نوجوان

مخترع نوجوان چطور به شنا و نجات غریق شدن علاقه پیدا کرد و چه مقام هایی کسب کردید؟

من اکثر ساعاتم را در حال مطالعه و تماشای فیلم های آموزشی بودم؛ یا خراب کردن و درست کردن لوازمی که به نظرم جذابیت و پیچیدگی خاصی داشتند. برای همین پدرو مادرم برای تخلیه انرژی و تحرک داشتن به من پیشنهاد فعالیت ورزشی را دادند. من هم چون خیلی به شنا علاقه داشتم این رشته را انتخاب کردم .ب

ه خواست خدا، مربی من خودشان جزء مقام آوران و پیشکسوتان شنای ایران بودند. با آموزشهای ایشان در ترم دوم توانستم در مسابقات آموزشگاهی مقام اول را کسب کنم.  چند ماه بعد هم در مسابقات منطقه ای توانستم مقام سوم را کسب کنم. این  انگیزه برای شرکت در کلاسهای غریق نجات شد.

من چون سنم کمتر از ۱۲سال بود بعد از چند ترم آموزش و مسابقات عملی و تئوری توانستم کارت غریق نجات درجه دو را از فدراسیون شنا بگیرم. بعد از چند سال مدرک درجه یک را باتوجه به آموزشهای تکمیلی و سن بالاتر توانستم بگیرم. شنا واقعا مفید بود، هم تفریح بود و هم دفع انرژی های بسیار و رفع خستگی و همینطور آزاد شدن فکر و رفع گزینه ی تنبلی و نشستن فقط سر کامپیوتر و گشتن در فضای مجازی و پر شدن حافظه ی گوشی تمام اطرافیان از دست من..

کسانی که می خواهند شنا یاد بگیرند چه راهی را باید بروند؟

برای شروع و آشنایی اولیه با رشته شنا می توانند از مدارس شنا  که در اکثر استخرهای آموزشی دایر است استفاده کنند. پس از طی چند ترم می توانند سطح خود و مربی و آموزشگاه را تشخیص داده ونسبت به ادامه راه، قدرت تصمیم گیری داشته باشند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگو با امیر محمد خلیلی کارآفرین و مخترع نوجوان

چقدر آب خوردی تا شنا یاد گرفتی؟

اوایل ناخواسته آب زیادی خوردم ؛ولی به مرور با کسب تجربه و مهارت دیگر بر محیط آب و استخر مسلط شدم و دیگر به ندرت آب می خوردم.

مخترع نوجوان

علی رنجبر عزیز، از برنامه نویسی و ساخت بازی های کامپیوتری برایمان بگو.

مدرسه یک مسابقه برنامه نویسی منطقه ای برگزار کرد. من درآن مسابقه نمره بالایی آوردم. آنجا بود که با پژوهش سرای پویا و آکادمی دانش پژوهان آتی آشنا شدم . می توانم بگویم برگ جدیدی در مراحل زندگی من باز شد، و با شرکت در کلاسهای پژوهسرای پویا توانستم برنامه نویسی و اینترنت اشیاء و ساخت بازی با اسکرچ را یاد بگیرم.

 چه بازی هایی ساختی؟

کلاسهای ما همزمان شد با شروع کرونا در ایران و جز چند جلسه ی حضوری مابقی جلسات به صورت مجازی برگزار شدند. من اولین بازی را که ساختم مبارزه ی الکل و ویروس کرونا بود که در پیج آکادمی هم گذاشته شد و اساتیدم کلی تعریف  و تمجیدکردند و در مراحل بعد هم توانستم بازیهای چند مرحله ای طراحی کنم، که هنوز جای پیشرفت و بارگذاری مراحل زیادی دارند.

 شما به عنوان یک مخترع نوجوان چه اختراع هایی داشته اید؟

من در کنار آموزش های پژوهش سرا و آکادمی به ایده های زیادی که به ذهنم می رسید بها دادم . اولین اختراع من طراحی یک ربات ضد کرونایی بود که توانستم با کامل کردن آن در ایران به ثبت برسانم. وهمچنین با ثبت آن در مقر اصلی سازمان مخترعین جهانی در کشور سوئیس به عنوان 231 مخترع ایرانی در سال  2020 و با اختصاص گرفتن لقب مخترع نوجوان ایرانی باعث سرافرازی کشور عزیزم ایران بشوم.

lsd[vh

 درباره ربات ضدعفونی کننده برایمان بگو، اسم آن را چه گذاشته ای؟

ربات من یک ربات کوچک می باشد که  می تواند ثابت باشد و هم متحرک و همزمان یک یا چند نفر را ضد عفونی کند. مدل متحرک آن می تواند در مراکز خرید یا ورودی مترو یا مدارس در حرکت باشد. درجه تب افراد را بگیرد و همزمان الکل به دست و کفش های آنها بزند. افراد بتوانند در مخزن طراحی شده درشکم ربات دست ها را شستشو بدهند و از ربات دستکش و ماسک تهیه کنند.  در آخر ربات خودش را ضدعفونی کند و نفر بعدی با خیال راحت بتواند ازآن استفاده کند.

ربات ثابت هم می تواند تا چهار نفر را بطور همزمان ضد عفونی و تب سنجی کند . همچنین شستشو و ضد عفونی دستها و کفش هایشان را  انجام بدهد؛و ماسک و دستکش در اختیارشان بگذارد. متاسفانه این طرح در ایران ساخته نشد و در کشور کره جنوبی نمونه مشابه آن با کارایی کمتر و شبیه ربات من ساخته شده است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگو با کوثر شهسواری نوجوان موفق حافظ قرآن

ماشین هوشمند چه کارهایی انجام می دهد؟

ماشین هوشمند و امدادرسان دومین طرح من بود. این ماشین توانست مقام اول کشوری را  در مسابقات اینترنت اشیاء به خودش اختصاص بدهد.

ماشین هوشمند و امدادرسان من می تواند به راحتی وارد منطقه خطر شده و مصدوم را پیدا کند. سپس وضعیت آنها را با دوربین همراهش به ما نشان بدهد و با جی پی اس موقعیت دقیق را برای امدادگران بفرستد. این ماشین  حتی می تواند آب و دارو حمل کند و به مصدومان برساند. همین طوربا  برقراری ارتباط صوتی و تصویری به آنها کمک کند. و با راهنمایی لازم و  آرامش و اطمینان دادن به مصدومان کمک بیشتری برساند. تاجان اشخصاص به خطر نیفتد و مصیبت پلاسکو تکرار نشود.

 از مقام های جهانی خود برای ما بگویید:

من با ثبت ربات هوشمندم (که شرح عملکردش را قبلا توضیح دادم) در مقر اصلی سازمان مخترعین جهانی در کشور سویس به عنوان 231 مخترع ایرانی در سال  2020 لقب مخترع نوجوان ایرانی را به خودم اختصاص دادم.

مخترع نوجوان

چطور بدون گذراندن دوره آموزش روبیک، توانایی حل روبیک دارید؟

در ایام کرونا و قرنطینه خیلی حوصله ام سر می رفت و فقط در کلاسهای مجازی شرکت می کردم. تا اینکه پدرم تصمیم گرفت برای من یک روبیک بخرد و با چند فرمول آن را به من آموزش بدهند.من هم خیلی خوب توانستم نمونه های دو در دو و سه در سه و مدل فیشر و آینه ای را یاد بگیرم و سرعت خود را بهتر و بهتر کنم.

 قطعا علی آقای مخترع نوجوان، مطالعات خوبی دارد، چند کتاب به نوجوانان معرفی کنید:

دایره المعارف و دانستنی های جهان را خیلی دوست دارم . کتاب اطلس جهان شناسی را مطالعه می کنم. داستانهای قرآنی و زندگی پیامبران و دانشمندان را دوست دارم. به زندگی جانوران و گیاهان علاقه دارم . برنامه چگونه ساخته شده است را بطور کامل دنبال می کنم.

 آیا در کارهای خانه به خانواده کمک می کنی یا فقط مشغول کشفیات مختلف هستی؟

بله من در خانه به مادرم خیلی کمک می کنم و در هر فرصتی یک تجربه جدید کسب می کنم و هر کاری را در جای خودش انجام می دهم.

 از نظر شما چطور به این موفقیت های خوب رسیده اید؟

من فکر می کنم در کنار آموزش و پشتکار و گاهی بها دادن به ایده های ذهنی می توانیم یک مسئله ای را که خیلی پیچیده است را راحت حل کنیم . گاهی پدرم وسیله ا ی که خراب شده را به من می دهد تا برای درست کردن  آن فکر کنم و تجربه پیدا کنم  و همچنین پدر بزرگم خیلی حامی خوبی است و اعتقاد دارند که با فکر باز و خلاقیت شاید بتوان یک وسیله معیوب را حتی بهتر از تعمیرکاران تعمیر کرد.

علی رنجبر

 حالا برویم سراغ بازیگری، بازیگری کجا، مخترع نوجوان کجا؟

یک علاقه و یا یک سرگرمی دلچسب و در نهایت لطف خدا بود تا من بتوانم در چند فیلم سینمایی نقش کوتاه داشته باشم و همچنین در چند فیلم کوتاه نقش کوچک داشته و در چندین تیزر  تبلیغاتی نقش داشته باشم.  

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
حسین پناهی در گذر زمان

 الگوی شما در بازیگری چه شخصی است؟

من برای بازیگران احترام خاصی قائل هستم و می دانم که خیلی زحمت می کشند و کار سختی را انجام می دهند . من خودم بازی آقای امین حیایی را خیلی دوست دارم.

 تا به حال در کارهایتان شکست خورده اید؟ بعد از شکست چه کرده اید؟

بله درست شب مسابقات کشوری اینترنت اشیاء قطعه اصلی من سوخت و ماشین من کار نمی کرد و چند ساعت بیشتر برای ارائه ی طرحم وقت نداشتم و خیلی برایم سخت بود که این همه تلاشم نتیجه نمی داد. اما به کمک پدر و مادرم و استادم توانستم یک یار کمکی بگیرم و با قرض کردن قطعه ی جایگزین در آخرین لحظات وجرقه زدن یک ایده جدید در ذهنم توانستم ماشین امداد رسانم رو با چند تا دستگاه کنترل کنم و برنامه ای که نوشتم می توانست همزمان قدرت استفاده و کنترل ماشین را به چند نفر بسپارد. آن شکست خودش یک پله پرتاب بود. ( خدا گر ز حکمت ببندد دری       ز رحمت گشاید در دیگری).

 از نظر شما، علی رنجبر، آرام و ساکت یا شیطون و پرانرژی؟

علی یک پسر کنجکاو و ماجراجو و جستجوگر است که شیطونی زیادی داره ولی احترام و ادب را قبل از هر کاری مقدم می داند.

 خانواده شما چقدر در موفقیت شما نقش داشته اند؟

خیلی کمکم کردند و پیگیر تمام کارهایم بوده اند و من قدردان حضور گرم و داشتن خانواده ام هستم و از خدا برای داشتن تک تک عزیزانم شکر گزارم.

 برنامه ریزی شما برای آینده چیست؟

کسب مهارت های زندگی، چون تا نتوانم خوب و درست زندگی کنم نمی توانم در هیچ کار دیگری موفق باشم. اول از همه باید بتوانم خوب درسهایم را بخوانم و در آزمونهای درسی ام موفق باشم  و بعد با کسب مهارتهای خوب زندگی کردن را بیاموزم.

 راستی علی آقا می خواهی چکاره شوی؟

من دوست دارم یک دانشمند هسته ای بشوم. و این به این معنا نیست که دنبال ساخت بمب هسته ای باشم. می شود در زمینه های علوم دانش بنیان، پزشکی، بهداشتی و صنعت و … موفقیت کسب کرد و خودکفایی و سربلندی ایرانم را آرزومندم.

 علی آقا مقام های دیگری هم کسب کردی؟

بله به تازگی در مسابقات کشوری ایده شو که توسط دانشگاه پیام نور اصفهان برگزار شد شرکت کردم و در این مسابقات بصورت مشترک با یکی از اساتید هیئت علمی دانشگاه پیام نور اصفهان مقام سوم کشوری را کسب کردم و در کتاب ایده شو نامم ثبت شد.

صحبت شما با نوجوانان؟

خودتان را دست کم نگیرید و کوچکترین توانایی شما را هیچکس دیگری شاید نداشته باشه. پس تلاش کنید و به بالاترین درجات علمی برسید. خدا همه را منحصر به فرد آفریده و در تاریخ فقط یکبار ابوعلی سینا و یک ماهاتما گاندی و یک حافظ شیرازی و یک کما ل الملک و یک انیشتین و یک سردار سلیمانی و … و شاید شما نیز یک انسان موفق در این جهان باشید.

 کلام آخر . . .

از خودمان شروع کنیم، برای پیشرفت هیچ وقت منتظر کسی نمانیم. شاید ما فقط یکبار فرصت (( یک)) شدن را داشته باشیم.

به امید پیروزی و سربلندی ایران عزیزمان، یا علی

گفتگو: سجاد زین العابدین

t گفت وگو باعلی رنجبر مخترع نوجوان
4.8/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *