یه لقمه محیط زیست؛ روز جهانی ببر

ببر
t یه لقمه محیط زیست؛ روز جهانی ببر

روز جهانی ببر

7 مرداد (29 ژوئیه) روز جهانی ببر است. این روز در تقویم محیط زیستی جهانی ثبت شده تا حواسمان باشد برخی از گونه‌های این حیوان در معرض نابودی هستند. خوب است بدانید تا امروز 97 درصد از جمعیت ببرها از بین رفته‌اند. این عدد نشان می‌دهد وضعیت زیست این حیوان تا چه حد در خطر است.

همان‌طور که می‌دانید ببرها از خانواده‌ی گربه‌سانان هستند. برای همین هیچ عجیب نیست اگر عکسی از ببری ببینید که مثل یک گربه خودش را لوس کرده و یا برعکس، گربه‌ای را در خیابان ببینید که ژست شکار به خودش گرفته!

روز جهانی ببر

فرمانروایانی با 2 میلیون سال قدمت

این گربه‌های بزرگ از زمان‌های خیلی دور روی زمین بوده‌اند. سنگواره‌هایی که در مناطق مختلف از ببرها پیدا شده نشان می‌دهند که آن‌ها برای اولین‌بار در آغاز دوره‌ی پلیستوسن روی زمین پیدا شده‌اند. این یعنی 2 میلیون سال پیش ببرها روی زمین آمده و فرمانروایی‌شان را بر حیات وحش شروع کرده‌اند. گفته می‌شود ببرهای آن زمان کوچک‌تر از ببرهای امروزی بوده‌اند.

lsd[vh

گونه‌های ببر

در مجموع ببرها 9 گونه هستند. از این تعداد سه گونه‌ی بالی، جاوه و مازندران نابوده شده‌اند و گونه‌های بنگال، هند و چین، مالایی، سوماترایی، سیبری و شیامن هنوز به زندگی خود ادامه می‌دهند.

از میان این گونه‌ها نیز برخی از آن‌ها در معرض انقراض هستند. مثلاً از گونه‌ی شیامن که در جنوب چین زندگی می‌کند هیچ تعدادی در حیات وحش وجود ندارد و فقط تعدادی از آن‌ها به صورت حفاظت‌شده همچنان زنده مانده‌اند.

روز جهانی ببر

ببرهای دورگه

در قرن 19 میلادی باغ وحش‌ها برای این‌که بتوانند افراد بیشتری را جذب کنند دست به تولید گونه‌ای ببر دورگه زدند. این ببرها که «ببشیر» یا «شیببر» نامیده می‌شوند مادری ببر و پدری شیر دارند. شیببرها هم شبیه به پدر و هم شبیه به مادر خود هستند. یعنی روی بدنشان هم خط و هم نقطه‌های سیاه دارند.

مدتی بعد از این عمل، از تولد شیببرها جلوگیری شد چون با این کار گونه‌های اصلی ببرها منقرض می‌شدند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
جمع آوری زباله پلاستیکی به جای شهریه مدرسه

ببرهای ملوس!

هرچند که نارنجی به خودی خود رنگ ملوسی است و با هیبت و چثه و جذبه‌ی ببر هم‌خوانی ندارد اما ما دیگر عادت کرده‌ایم این گربه‌های بزرگ را نارنجی تصور کنیم. اما ببرهایی وجود دارند که ملوس‌تر از نارنجی‌ها هستند. ببرهای سفید! ببرهای سفید گونه‌ای مجزا نیستند و رنگ آن‌ها به خاطر جهش ژنتیکی تغییر می‌کند. این ببرهای ملوس چشم‌های آبی دارند در حالی که چشم‌های ببرهای دیگر زرد است.

ببر طلایی هم گونه‌ی جهش‌یافته‌ی دیگری است که فقط 30 عدد از آن در کل جهان وجود دارد. جالب است که به ببرهای طلایی گاهی «توت‌فرنگی» هم گفته می‌شود!

امروزه ببرها در کجا زندگی می‌کنند؟

در گذشته ببرها در آسیای غربی هم یافت می‌شدند ولی امروزه ببرهای این منطقه نابوده شده‌اند. حالا آن‌ها در محدوده‌ی میان هند تا چین و آسیای جنوب شرقی و تا نزدیکی رود آمور در منطقه‌ی سیبری زندگی می‌کنند. جزیره‌ی سوماترا نیز بزرگ‌ترین زیستگاه ببرها به حساب می‌آید.

روز جهانی ببر

آیا ببرها آدم شکار می‌کنند؟

از جمله حیوانات مورد علاقه‌ی ببرها برای شکار گوزن، گراز وحشی، بوفالوی وحشی و گاومیش است. ببرها تنها زمانی که پیر یا زخمی می‌شوند و قدرت شکار ندارند به سراغ انسان می‌روند. این یعنی هیچ‌وقت اولویت آن‌ها شکار انسان نیست.

t یه لقمه محیط زیست؛ روز جهانی ببر
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *