باران های تابستانی

باران های تابستانی
t باران های تابستانی

واکنش: داشتیم در مورد باران های تابستانی صحبت می کردیم که چطور تابستان ها باران می بارد. آخر گرما و باران اصلاً با هم جور در نمی آیند.

واقعیت: البته با هم جور در می آیند ولی چون کمتر اتفاق می افتد کمی برایمان عجیب است. چون جبهه های هوایی همیشه وجود دارند.

واکنش: صبر کن ببینم، جبهه هوایی چیست؟

واقعیت: همان توده هوایی که با خودش بارندگی می آورد.

واکنش: آهان یادم افتاد. چندبار شنیده ام که در اخبار هواشناسی از جبهه ها و توده های هوا صحبت می شد.

واقعیت: بله، همان که اسمش را در اخبار شنیده ای. داشتم می گفتم این جبهه ها همیشه وجود دارند اما وقتی هوا گرم می شود از سطح زمین فاصله می گیرند و از ما دورتر می شوند. به جایش در سرما پایین تر می آیند و نزدیک مان می شوند و بعد باران و برف می بارد.

واکنش: با این حساب یعنی گاهی در گرما هم این جبهه ها به ما نزدیک می شوند.

 باران های تابستانی

واقعیت: بله، گاهی به دلایل متفاوتی که در جو اتفاق می افتد این جبهه ها در تابستان به سطح زمین نزدیک می شوند و باعث ریزش باران های تابستانه می شوند. شاید برایت جالب باشد که بدانی حتی در اوج گرمای تابستان که ما زیر کولر نشسته ایم، جبهه های هوا در ارتفاعات بالای جو در حال باریدن هستند.

واکنش: یعنی ما داریم این پایین از گرما می پزیم و آن ها آن بالا می بارند؟!

واقعیت: بله. دقیقاً همینطور است. برای همین می شود گفت همیشه در یک جای آسمان دارد باران می بارد حتی اگر به زمین ما نرسد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آزادی بیان برای نوجوانان

واکنش: چه شاعرانه! می گویم سوژه خوبی برای شعر گفتن است ها. بروم ببینم می توانم با این موضوع یک شعر بنویسم یا نه. همین مانده بود که محیط زیست ما را شاعر کند!

 باران های تابستانی

چرا باران های تابستانی می بارد؟

در طول تابستان، آفتاب  تند تر می تابدو باعث گرمای شدید زمین و هوای بالا نسبت به محیط اطراف می شود. هوا. با گرم شدن، سبک تر می شود و بالا می رود. از آنجایی که گرمای ویژه آب بیشتر از گرمای زمین است، زمان بیشتری برای گرم کردن آب لازم است، در حالی که زمین به سرعت گرم می شود. این باعث بالا آمدن هوا می شود و شرایط کم فشار شدید روی سطح ایجاد می کند

با بالا رفتن هوا، منبسط شده و گرما را از دست می دهد. بنابراین، هوای گرم و مرطوب در هنگام خنک شدن به نقطه ای می رسد که سطح تراکم نامیده می شود، جایی که بخار آب متراکم می شود و دوباره به مایع تبدیل می شود. این فرآیند تراکم منجر به تشکیل ابرها در جو می شود. با ادامه رشد ابرها و زمانی که نمی توانند وزن قطرات آب را تحمل کنند، منجر به بارش می شود. این فرآیند بالا آمدن هوا را همرفت و به نوع بارندگی که در اوج تابستان اتفاق می‌افتد، بارندگی همرفتی می‌گویند. این فرآیند همچنین منجر به تشکیل ابرهای کومولونیمبوس می شود (که به دلیل فشار کم شدید یا ناپایداری جوی ایجاد می شوند) که باعث بارش شدید باران اما برای مدت کوتاهی همراه با رعد و برق می شود

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
یه لقمه محیط زیست؛ گازهای گلخانه ای، مسئله این است!

t باران های تابستانی
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *