یه لقمه محیط زیست؛ گول باد تابستانی را نخورید!

باد تابستانی
t یه لقمه محیط زیست؛ گول باد تابستانی را نخورید!

یکی از وحشتناک ترین بادهایی که در جهان وجود دارد باد تابستانی است!

حتما می پرسید چرا؟ چون وقتی در تابستان باد می آید پدر و مادر آدم سریع می گویند: «ببین چه بادی میاد! کولرو خاموش کن و در و پنجره رو باز کن.» و این آغاز پخته شدن در دمای بالای 40 درجه است!

اما وقتی پنجره ها را باز می کنید متوجه می شوید نمی توانید نفس بکشید! چون هوا به شدت گرم است. بله، این طبیعی است که وقتی هوا گرم باشد باد هم هوای گرم را جا به جا می کند.

بنابراین بادی که در تابستان، آن هم وسط ظهر، می وزد اصولا نمی تواند باد خنک و دلچسبی باشد. برای همین هیچ وقت گول ظاهر این باد را نخورید. در و پنجره ها را باز نکنید و کولر را همچنان روشن نگه دارید!

باد چگونه شکل می گیرد؟

حالا که صحبت از باد شد خوب است کمی در موردش بدانیم. اصلا بادها چگونه شکل می گیرند؟ وقتی در منطقه ای اختلاف فشار هوا وجود داشته باشد باد شکل می گیرد. به زبانی دیگر باد زمانی ایجاد می شود که هوا از منطقه پرفشار وارد منطقه کم فشار می شود.

بادها به چند دسته تقسیم می شوند؟

بادها در تقسیم بندی ای کلی به سه دسته تقسیم می شوند:

بادهای قطبی که در عرض های بالای 60 درجه می وزند.

بادهای غربی که در عرض های بین 30 تا 60 درجه می وزند.

بادهای موسمی که در منطقه حاره، یعنی عرض های کمتر از 30 درجه، می وزند. هر کدام از این بادها می توانند به صورت یک مجموعه باشند و زیر مجموعه ای از بادهای دیگر را تشکیل بدهند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
صرفا جهت اطلاع!

بادهای معروف ایران کدام اند؟

از بادهای معروف ایران باد 120 روزه سیستان است. این باد به مدت چهارماه، از خرداد تا آخر شهریور، در منطقه شرقی ایران و از شمال به جنوب می وزد. این باد، بادی بسیار خشک و گرم است و حتی گاهی می تواند پوشش گیاهی را آتش بزند.

بادهایی هم از غرب و شمال غرب وارد ایران می شوند. این بادها مسافران آمریکا هستند که پس از گذر از دریای مدیترانه به ایران رسیده اند.

دسته ای دیگر از بادها هم از جنوب شرقی و از اقیانوس هند وارد ایران می شوند.

همچنین گاهی بادی با عنوان باد سموم در قسمت های جنوبی ایران می وزد. این باد از عربستان می آید و مانند باد 120 روزه سیستان با خودش خشکی می آورد. باد سموم نیز می تواند باعث به آتش کشیده شدن پوشش گیاهی شود چون از منطقه ای بیابانی می آید.

اختصاصی نشریه‌ی اینترنتی نوجوان‌ها – یاسمن رضائیان

t یه لقمه محیط زیست؛ گول باد تابستانی را نخورید!
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *