معرفی کتاب نوجوان؛ «متشکرم از ته دل» | رمان نوجوان

کتاب متشکرم از ته دل
t معرفی کتاب نوجوان؛ «متشکرم از ته دل» | رمان نوجوان
کتاب متشکرم از ته دل

از کتاب متشکرم از ته دل

تجربه‌ی دوران پرورشگاه به من یاد داده بود که جدید بودن، یکی از بزرگ‌ترین جرم‌هایی است که ممکن است کسی مرتکب شود!

مقدمه‌ی کتاب

وقتی خانواده‌ی هیتی، همه در آتش‌سوزی مردند، مردم به او گفتند باید سپاسگزار باشد که زنده مانده است. بعد هم بهش گفتند باید سپاسگزار باشد که توانسته در پرورشگاه جایی پیدا کند. حالا بعد از چند سال که او را با قطار به شهرکی دور افتاده فرستاده‌اند تا با هنری و همسرش الیزابت زندگی کند باز هم به او می‌گویند که باید خیلی سپاسگزار باشد! این سپاسگزاری باید تا کجا ادامه پیدا کند؟

بررسی داستان کتاب متشکرم از ته دل

در ابتدای این کتاب و در قسمت یادداشت نویسنده به جنبشی در نیویورک که پدر روحانی «چارلز لورینگ» آن را آغاز کرد اشاره می‌شود. در این جنبش که بین سال‌های 1854 و 1929 اتفاق افتاد کودکان بی‌سرپرست به خانواده‌های روستایی که مایل به نگهداری از آن‌ها بودند سپرده شدند.

قطارهای یتیمان بعضی را به سمت زندگی بهتر برد و بعضی را نیز در شرایطی بدتر از قبل قرار دارد. داستان این کتاب اگرچه تخیلی است اما تجربه‌ی قهرمانش شباهت زیادی به تجربه‌ی کودکان قطار یتیمان دارد.

هیتی قهرمان این داستان است. دختر شش ساله‌ای که در یک جریان آتش‌سوزی پدر و مادر و برادر خود را از دست می‌دهد و به پرورشگاه آورده می‌شود. او داستان را از زبان خودش و از ابتدا روایت می‌کند؛ از جایی که سوار قطار یتیمان می‌شود و بعد به خانوده‌ی جدید وارد می‌شود.

هیچ‌کس در ابتدا نمی‌داند آیا او با پیدا کردن این خانواده خوش‌شانسی آورده یا بدشانسی، اما به مرور زمان از اوضاع بقیه‌ی بچه‌های یتیم‌خانه آگاهی پیدا می‌کند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
همه چیز در باره مجموعه داستان های تن تن و میلو +دانلود کتاب وکارتن

هیتی کم‌کم با خانواده‌ی جدید خو می‌گیرد و بخشی از آن می‌شود. هم‌چنین سعی می‌کند به دوستانش که نزدیک او هستند و شرایط بدی دارند کمک کند ولی یک ترس او را تا آخر داستان تنها نمی‌گذارد: ترس از دوباره رها شدن.

چهارچوب و ساختار داستان

رمان «متشکرم؛ از ته دل» به علت داشتن بستر مستند، واقعی و قابل فهم است. داستان به دور از تخیل و قصه‌پردازی است و انگار دست به روایت حقیقت زده است. جذابیت این کتاب نیز از همین‌جا نشئت می‌گیرد.

خط روایت داستان  کتاب متشکرم از ته دل در بخش‌هایی کند می‌گذرد و در بخش‌هایی سریع؛ و این نقطه‌ی قوت داستان است. نویسنده در بخش‌هایی دست به فضاسازی و روایت پیچیده زده است و در بخش‌هایی از اضافه‌گویی پرهیز کرده است و همین مسئله باعث می‌شود مخاطب نوجوان به هیچ‌وجه خسته و کلافه نشود.

جین بیوکنن، نویسنده‌ی کتاب، برای رمان «متشکرم؛ از ته دل» موفق به دریافت جایزه‌ی کتاب کودک جورجیا شد. هم‌چنین نامزدی جایزه‌ی مارک تواین را نیز برای این کتاب به دست آورد.

متشکرم؛ از ته دل
نویسنده: جین بیوکنن
مترجم: پروین علی‌پور
انتشارات: افق

اختصاصی نشریه‌ی اینترنتی نوجوان‌ها – یاسمین الهیاریان

t معرفی کتاب نوجوان؛ «متشکرم از ته دل» | رمان نوجوان
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *