گفتگو با آرمیتا رزاقیان خبرنگارنوجوان

خبرنگار نوجوان
t گفتگو با آرمیتا رزاقیان خبرنگارنوجوان

گفتگوی این بار ما با نوجوانی است که به خبرنگاری علاقه دارد .مصاحبه با این خبرنگار نوجوان را در زیر می توانید مطالعه کنید.

خودتان را معرفی کنید

آرمیتا رزاقیان هستم و متولد 1383 و ساکن تهران و  به قول مسئولین امر فعال فرهنگی و اجتماعی.

از ابتدا برایمان بگویید که چطور وارد کارهای اجتماعی شدید و علاقه به فعالیت فرهنگی پیدا کردید

در کودکی از آنجایی که نسبت به هم سالانم ریز نقش تر بودم و بیان بهتری هم داشتم توجه مسئولین را جلب می کردم .از دوران قبل از دبستان  دراغلب مراسم های فرهنگی و اجتماعی ایفای نقش می کردم .همین امر سبب شد که در دوران ابتدایی اغلب دوستان برای فعالیت های فرهنگی و اجتماعی ، مطالبه حق یا بیان احساسات به اولیای مدرسه و مسئولین از من کمک می گرفتند .همین امر مقدمه ورود من به فعالیتهای اجتماعی بود.

خبرنگار نوجوان

آرمیتا خانم، در خصوص مجلس دانش آموزی بیشتر بگویید

مجلس دانش آموزی یک نهاد صنفی مشورتی است ؛ متشکل از ۱۵۰ نماینده از استانهای کشور و۴ نماینده اقلیتهای مذهبی و ۲ نماینده از دانش آموزانی که خارج از کشور تحصیل می کنند.با هدف ترویج فرهنگ مشارکت جویی، تعاون وهمکاری ، مسئولیت پذیری وزمینه سازی برای مشارکت فکری و عملی دانش آموزان درعرصه های مختلف آموزش و پرورش ، ترویج فرهنگ گفتگو ومشورت بین دانش آموزان، بهره گیری از نظرات دانش آموزان در اصلاح قوانین ومقررات وطرح و برنامه های مرتبط با آن ها، آشنا کردن دانش آموزان با مقوله های فرهنگی اجتماعی، سیاسی واقتصادی داخلی وخارجی، تقویت روحیه خودباوری، خوداتکایی واخلاق اجتماعی ، تقویت هویت اسلامی وایرانی وتحکیم وترویج ارزشهای انقلاب اسلامی و از سال ۱۳۸۰ تشکیل شده است.

دستاوردهای این مجلس دانش آموزی چه بوده است؟

کسب تجربه!در مدت یک سالی که تا به امروز نماینده مجلس بودم ؛بدون اغراق باید عرض کنم بیشترین تجربه را در تمامی زمینه ها فردی و اجتماعی کسب کردم که توضیح این تجربیات در این مقال نمی گنجد.

آرمیتا رزاقیان

امانوجوانهای عزیز، این شما واین هم خبرنگار برتر سال سرکار خانم رزاقیان، بیشتر برایمان از خبرنگاری بگویید

در ابتدا خبر نگاری را به عنوان یک فعالیت مکمل فعالیت های فرهنگی و اجتماعی خودم در نظر داشتم .چرا که براین باور بودم که فعالیت های اجتماعی و فرهنگی دانش آموزان به بطور کامل نشر داده نمی شود . بسیاری از نوجوانان اطلاع کافی از سازمان ها و تشکلات دانش آموزی ندارند و با هدف اطلاع رسانی جذب حرفه خبرنگاری شدم؛ اما در ادامه به دلیل اینکه حرفه خبرنگاری را تلفیقی از توانایی در فن بیان و اجرا با مهارت نگارش، همراه با انرژی و سرعت بالا دیدم ،به این حرفه علاقه مند شدم و بطور جدی به این فعالیت ادامه دادم.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
در ایام نوروز چند ساعت مطالعه داشته باشم؟

lsd[vh

ویژگی های یک خبرنگار خوب چیست؟

از نظر من داشتن اخلاق حرفه ای، مسئولیت اجتماعی ، ذوق و استعداد، سرعت ، توجه به واقعیت ها ، داشتن اطلاعات وسیع، ساده نویسی و آموزشی تخصصی از مهمترین ویژگیهای خبرنگار خوب است

چطور خبرنگار برتر شناخته شدید؟

ابتدا رزومه خبری را مورد بررسی قرار دادند. بعد خبرها ازنظر کیفیت و کمیت مورد بررسی قرار گرفت  و داوری در دوبخش صورت گرفت . ابتدا داوران نوجوان آثار را مورد بررسی قرار دادند و بعد صاحب نظران این امر آثار را  بررسی کردند و در نهایت به عنوان خبرنگار برتر سال  برگزیده شدم.

خبرنگار

خانم خبرنگار، بهترین و بدترین خبری که در زندگی شنیدید چه بوده؟

بدترین خبری که شنیدم این بود که چه بخواهیم و چه نخواهیم ثانیه ها در حال از بین رفتن هستند. چه از آن استفاده کنیم و چه آن را از دست بدهیم توان برگرداندن آن را نداریم؛ اما بهترین خبر این بود که مدیریت استفاده از این ثانیه ها به دست ما سپرده شده و این ما هستیم که تصمیم می‌گیریم چطور از آنها استفاده کنیم.

بهترین و بدترین خبری که خودتان منتشر کردید جه بوده؟

بهترین خبر از نظر محتوا و یا بهترین خبر از نظر انرژی که به خود من داد؟بهترین خبری که از نظر محتوا نشر کردم با عنوان از نبوغ تا جنون بود، مصاحبه از مدال آور طلای المپیاد اقتصاد و مدیریت . در هنگام کار متوجه محتوای خاص خبر شدم . از آنجا که مطالب کاملا ملموس و قابل درک بود ، توجهم را نه تنها به عنوان خبرنگار بلکه  به عنوان نوجوان به خود جلب کرد. بعد از نشر هم  با استقبال بسیار از طرف مسئولین و نوجوانان روبرو شد.

اما بهترین خبری که به خود من انرژی لازم برای ادامه کار را داد مصاحبه با یکی از همکارانم که در چند حوزه با ایشان فعالیت داریم بود.جناب آقای عیسی فتحی؛ خبرنگار، پیشتاز، نماینده مجلس و… که حائز رتبه برتر در کنکور نیز بود. از این خبر بسیار خوشحال شدم چرا که این خبر انگیزه ای بود برای کسانی که فعالیت در عرضه های مختلف غیر درسی دارند که به این باور برسند که باوجود فعالیت غیر درسی در صورت داشتن برنامه درست قطعا موفق خواهیم بود .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
اختراعات عصر جدید

چرا خبرنگارها تمایل دارن خبرهای ناراحت کننده را زودتر منتشر کنند؟

به عنوان یک خبرنگار تلاش داشتم همیشه خبر های مثبت را نشر بدهم و از انتشار اخبار منفی بپرهیزم .اما از آنجایی که در بسیاری از مواقع افراد در جامعه ناخودآگاه و ناخواسته اخبار منفی را دنبال می‌کنیم. خبرنگاران نیز ناخودآگاه و ناخواسته به دنبال نشر اخبار منفی سوق پیدا می‌کنند.

برنامه امید

از نظر خانم رزاقیان، آیا خبرنگاری درآمد خوبی دارد یا فقط علاقه؟

قطعا برای من تنها دلیل علاقه است .چرا که تا به امروز حتی یک ریال هم به عنوان دستمزد خبرنگاری دریافت نکردم و همین امر صحبتم را تایید می کند.

یکی از بهترین خاطرات از دوران خبرنگاری تعریف کنید

یکی از بهترین خاطراتم در دوران خبرنگاری روز خبرنگار بود که برای ایراد نطق روز خبرنگار در اداره حضور داشتم . سردبیر محترم پانای تهران سرکارخانم عطیه بوذری و رئیس سازمان دانش آموزی تهران جناب آقای عباس باستانی از من تقدیر خاصی انجام دادند که در سین برنامه نبود.واقعا شگفت زده شدم تا جایی که چند لحظه حتی توان تشکر هم نداشتم. با محبتشان یکی از بهترین خاطرات را برای من رقم زدند .

چقدر اهل مطالعه هستید و به ما کتاب معرفی کنید؟

اهل مطالعه هستم. البته در یک سال اخیر به دلیل فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی بالایی که داشتم کمتر از سالهای گذشته فرصت مطالعه داشتم .کتاب اثر مرکب (دارن هاردی) را پیشنهاد می کنم چرا که تحول شگفت انگیزی در نوع نگرش و برنامه ریزی من ایجاد کرد.

آرمیتا رزاقیان

سرگرمی و اوقات فراغت آرمیتا خانم چیست؟

سرگرمی اشکال فراوانی دارد . هر کس می‌تواند متناسب با علایق و سلایق شخصی خود، بخشی از اوقات فراغت خود را از طریق سرگرمی بگذراند و لزوما سرگرم بودن به معنای تفریحات عام نیست . من برای سرگرم بودن در اوقات فراغت اغلب در حال مطالعه هستم .گاه این مطالعه در زمینه فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی که انجام می دهم  و گاهی هم پیگیری خبرهای روز هستند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
2 ساله که پشت کنکوری ام.تابستان خودم برای کنکور بخونم یا با آزمون پیش برم؟

کسانی که می خواهند خبرنگار شوند چه کنند؟

کسانی که علاقه مند هستند خبرنگار شوند و از پس کارها به خوبی برآیند نیازمند داشتن مهارت(چیرگی بر احساسات، بیان مناسب ، جمع آوری اطلاعات، نگارش جذاب و مهارت خوب گوش دادن ) تحصیلات و تیپ شخصیت مناسب خبرنگار (علاقه و ذهن پویا ، بداهه گویی و پرسشگری) هستند.

شما در مدتی که فعالیت های مختلف اجتماعی انجام می دهید چه مقام هایی کسب کرده اید؟

دانش آموز برتر سال از نظر علمی ، فرهنگی و اجتماعی- پیشتاز برگزیده – کسب بالاترین امتیاز در مسابقات سفیران سلامت – خبرنگار برتر سال – برگزیده ژورنالیسم در جشنواره نوجوونیم – کسب مقام اول در مسابقات امداد رس( نوجوانان هلال احمر)- کسب رتبه در مسابقات سرود ،حفظ قرآن ، انشای نماز و مسابقات ورزشی

شنیدیم ریاضیتون هم خوبه؟! بله ،ریاضی و دروس مربوط به ریاضی علاقه مند هستم

البته  در این زمینه نخبه نیستم و مقامهای من در زمینه ریاضیات در حد مسابقات استانی هستند.

درباره سفیران سلامت و تندرستی و سفیر آسیب های اجتماعی برایمان بگویید؟

بطور کلی سلامت را می‌توان به دوبخش سلامتی و تندرستی(جسمی) و سلامت روان (پیشگیری از آسیبهای اجتماعی) تقسیم کرد.

سفیر سلامت با گذراندن دوره های آموزشی ، وظیفه انتقال مطالب و  آموزشهای کارشناسی  خود مراقبتی و بهداشتی(جسمی و روانی) را به افراد، خانواده ها و جامعه برعهده دارد. سفیر سلامت و تندرستی در زمینه سلامت و تندرستی وسفیرآسیب های اجتماعی در زمینه سلامت روان آموزش می بیند و فعالیت دارد.

خبرنگار نوجوان

شما دوستان زیادی دارید، به نظر شما رفیق خوب چه ویژگی هایی دارد؟

بله با توجه به فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی بسیاری که دارم دوستان خوب زیادی هم آشنا شده ام.اما رفیق خوب!از ویژگیهای متقابل رفیق خوب می توانم به صداقت ، گذشت، اعتماد، وفاداری و درک تفاوتهای فردی اشاره کنم که آرامش و شادی را در روابط به ارمغان می آورد

صحبت شما با نوجوانان؟

موفقیت تصادفی نیست و هیچ چیز به نام شانس وجود ندارد.موفقیت تنها در گرو استفاده درست از زمان وموقعیت هایی است که در زندگی وجود داردو تنها راه رسیدن به این مهم تلاش است.

حرف آخر خانم آرمیتا رزاقیان؟

مهربان و مسئولیت پذیر باشیم! تلاش کنیم تا زنجیر محبت همچنان پابرجا بماند.

گفتگو : سجاد زین العابدین

t گفتگو با آرمیتا رزاقیان خبرنگارنوجوان
4.9/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *