اختراعات عصر جدید

t اختراعات عصر جدید

 

نخستین هواپیمای موتوردار چه زمانی به کار افتاد ؟

 علمی

مثل پرنده در هوا پرواز کردن ، این رویای دیرینه ای بود که در واقع ، در قرن بیستم تحقق یافت . البته همواره شجاعانی بوده اند که بال هایی مصنوعی به خود بسته و از روی برج ها یا صخره های پرشیب و مرتفع پایین پریده اند . بسیاری نیز در این آزمون های پرواز جانشان را از دست داده اند .

حدود اواخر قرن 18 میلادی ، نخستین انسان ها با بالن های هوای گرم به آسمان پرواز کردند . اما تاریخ هواپیمای موتوردار تازه زمانی شروع می شود که جورج کیلی ، محقق انگلیسی ، نمونه ای کوچک ( مدل ) اما موفق از گلایدر ( هواپیمای بی موتور ) دارای بال های ثابت را ساخت ( سال 1809 ) . این موفقیت کیلی را قادر ساخت که حتی گلایدری در ابعاد واقعی بسازد تا انسان بتواند در مسیری کوتاه با آن پرواز کند . اتولیلینتال آلمانی صنعت پرواز را توسعه داد و گلایدرهای بسیاری ساخت که خلبان با حرکات بدن ( مرکزثقل ) خود می توانست آنها را هنگام پرواز هدایت کند . او در سال 1896 هنگام پرواز سقوط کرد و درگذشت .

گام بعدی به سوی هواپیمای موتوردار ، یافتن منبع نیروی محرکه ( موتور ) مناسبی برای گلایدر بود . افراد بسیاری مشغول حل این مشکل بودند . ساموئل لانگلی آمریکایی اولین فردی است که هواپیمایی را به موتور مجهز کرد . اما هواپیمای او در نخستین پرواز ، بلافاصله پس از پرتاب ، متلاشی شد و سقوط کرد . فقط چند روز بعد از این حادثه ، برادران رایت – اورویل و ویلبر – به موفقیت دست یافتند . اورویل نخستین هواپیمای موتوری سرنشین دار را هدایت کرد ، و به این ترتیب ، عصر پرواز آغاز شد .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
راه های آسان و موثر برای خوشبو کردن دهان

1981  : هواپیمای مافوق صورت « کنکورد » محصول مشترک بریتانیا و فرانسه ، پیش از حرکت .

 

 

 

نخستین ماشین بخار قابل استفاده را چه کسی ساخت ؟

 علمی

ماشین بخار ، دنیا را از اساس دگرگون کرد . این ماشین نخستین منبع مصنوعی نیروی محرکه برای انسان بود ، نخستین ماشینی که از قدرت طبیعت – بخار آب داغ – استفاده می کرد تا کار انجام دهد . تا پیش از اختراع ماشین بخار ، فقط از انرژی باد ( در آسیاهای بادی و کشتی های بادبانی ) و قدرت آب ( در چرخ های آبی یا آسیاب ها ) استفاده می شد .

 علمی

جیمزوات ، مخترع انگلیسی ، در سال 1765 نخستین ماشین بخار قابل استفاده را ساخت . در قرن بعد ، ماشین های بخار بی شماری به میدان آمدند که در کارخانه ها نیروی محرکه ماشین ها بودند و در جاده ها ، راه آهن ، و روی آب نیروی محرکه اتومبیل ها ، قطارها و کشتی ها را تامین می کردند . با به میدان آمدن ماشین بخار ، در آغاز قرن 19 میلادی ، « انقلاب صنعتی » آغاز شد – این دوره ای بود که نیروی ماشین به شکل روزافزونی جانشین نیروی بدنی انسان شد . انقلاب صنعتی از صنایع نساجی بریتانیا آغاز شد و به صنعت معدن و حمل و نقل گسترش یافت . در پی بهبود امکانات استخراج و حمل و نقل ، تهیه ذغال سنگ و دیگر سنگ های معدنی پیشرفتی جهش وار داشت و در کشورهای صنعتی سبب شد که سطح زندگی مردم ارتقاء یابد . شکل پیشرفته و نوین ماشین بخار ، توربین بخار است که بیش ار همه در نیروگاه ها و برای تهیه برق به کار می رود . در این توربین ها ، بخار با فشار زیاد از پره هایی زاویه دار می گذرد و حرکت چرخشی پر سرعتی پدید می آورد . ژنراتورها این انرژی سرشار را به جریان برق تبدیل می کنند .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نابغه هایی که در کودکی کودن شمرده می شدند!

 

                                                                                                اختراعات مهم از آتش تا ماهواره

                                                                                                 نویسنده : ایروین رابین

                                                                                               مترجم : فرزانه کریمی

t اختراعات عصر جدید
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *