آیا نوار کاست (Tape) هنوز کاربرد دارد؟

t آیا نوار کاست (Tape) هنوز کاربرد دارد؟

images tape1 مثل بسیاری از کمپانی ها ، ممکن است کمپانی شما نیز هنوز از ذخیره سازی از طریق Tape برای اهداف بک آپ بهره بگیرد . براساس یاداشت سال 2012 از نمایندگان چندین تامین کننده ی Tape  ، نقش Tape به شکل قابل توجهی در حوزه ی داده ی بزرگ

BigData  Cloud Computing و Computing  با کارآیی بالا در حال توسعه است . در این یادداشت آمده :  « رشد انفجاری داده ها و کوچک شدن بودجه ی IT فشار زیادی برای یافتن راه حل های ذخیره سازی که با تقاضای سازمان تطابق داشته باشد وارد می کند . این بدان معنا است که به واسطه ی مزایای فوق العاده ی آن در کاهش هزینه ها ، قابلیت اطمینان و نوآوری های مداوم ، ظرفیت ، سرعت و سادگی استفاده از آن Tape روز به روز در حال افزایش است .»

در این مقاله ما به بررسی این نکته که چرا tape امروز هنوز هم کاربرد دارد و این کمپانی ها چگونه از آن بهره می گیرند می پردازیم .

images fgh 

تکامل Tape :

Tape از زمان ظهور خود راهی طولانی پشت سر گذاشته است . اولین درایو نوار مغناطیسی که برای ذخیره سازی داده های ایجاد شده توسط کامپیوتر در سال 1952 عرضه شد یک وسیله با وزنی معادل 935 پوند بود که در حدود 3/2 مگابایت از داده ها را ذخیره می کرد . علاوه بر این در آن سال کم تر از 20 کمپانی و سازمان از ذخیره سازی Tape  استفاده می کردند . امروز ، ظرفیت Tape به 4 ترابایت ( تقریبا دو میلیون برابر ظرفیت سال 1952 ) برروی کارتریج هایی که 900 پوند سبک تر هستند رسیده است .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
درس 4-2: مدل OSI

اگر چه در حال حاضر کمپانی های بی شماری از Tape  استفاده می کنند در مقایسه با مزایایی که ذخیره سازی مبتنی بر دیسک بر Tape ارائه می کنند ( شامل سرعت ) ، برخی پیش بینی می کنند عمر Tape  در حال به پایان رسیدن است . اما آیا موضوع واقعا این است ؟

Mike Kahn مدیر  (  www.clipper.com )   The Clipper Group می گوید « افسانه های زیادی در مورد پایان عمر Tape  برسر زبانها است اما Tape  برای کاربردهای بسیاری که اغلب به آرشیو سازی مربوط می شود زنده و سرحال است و مزایای زیادی درکاهش هزینه ها دارد . » او در ادامه ی سخنان خود می افزاید اگرچه Tape  هنوز هم برای یک آپ مورد استفاده قرار می گیرد استفاده ی اصلی از آن در حال حاضر و در آینده ، ذخیره سازی داده های ارزشمند برای مدت های طولانی است .

در حالی که بک آپ به عنوان یک روش پیش گیرانه عبارت است از  تهیه ی نسخه ی پشتیبان از داده ها و فایل ها ، آرشیوسازی به ذخیره سازی داده ها «  برای یک مدت طولانی و معمولا با حداقل هزینه ی ممکن برای هر آیتم یا برای هر مگابایت به شمار می رود .» Tape هنوز هم کاربرد دارد زیرا هزینه ی آن برای هر یونیت از ذخیره سازی در مقایسه با سایر انواع ذخیره سازی به شکل قابل توجهی کم تر است و در عین حال « کارآیی قابل قبولی برای نیازهای بازیابی که به زمان حساس نیستند اراده می کند . »

مزایای Tape  :

در بین مزایایی که Tape  در مقایسه با ذخیره سازی بر روی دیسک ارائه می کند Hill می گوید این است که tape آف لاین : « در مقابل بروز خطاعای منطقی ( logical ) نظیر ویروس ها که می تواند دیسک آن لاین را مبتلا کند مصونیت دارد . » Tape  در عین حال می تواند مزایای مرتبط با انرژی را نیز به نمایش بگذارد زیرا Tape  بر خلاف دیسک هایی که همیشه انرژی مصرف می کنند زمانی که از آن استفاده نمی شود هیچ انرژی مصرف نمی کند هرچند Hill اشاره می کند که « Tape  ها فقط می توانند برای اهداف خاصی مورداستفاده قرار گیرند و صرفه جویی در انرژی مانعی برای کاربردهای مختلف بنگاه های تجاری که اغلب به دیسک نیاز دارند نیست ، اگر چه دیسک ها از منظر مصرف انرژی کارآیی کم تری داشته باشند . »

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آشنایی با نرم افزار format factory

یکی دیگر از از مزایای Tape  به ساختار فیزیکی آن مربوط می شود Kahn می گوید در ذخیره سازی بر روی دیسک ، هدهای دیسک باید بر فراز پلاترهای چرخان شناور شوند در حالی که هدهای Tape  ثابت هستند و خود Tape  در یک جهت برروی هدها حرکت می کنند . علاوه بر این وندورهای Tape  در حال کار برای افزایش ظرفیت Tape  تا 128 ترابایت بر روی یک کارتریج هستند که 32 برابر بیش تر از چیزی که در حال حاضر در دسترس قرار دارد است .

در ضمن او اشاره می کند ظرفیت دیسک ها ممکن است هر سه سال یک بار دو برابر شود و در نتیجه « آینده ای » نوار کمی قطعی تر از آینده ی دیسک به نظر می رسد . kahn معتقد است چیزی که درک آن برای کمپانی ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرخه ی عمر مفید یک ( automated tape library  ) ATL در مقایسه با یک راه حل تماما متکی بر دیسک است .

t آیا نوار کاست (Tape) هنوز کاربرد دارد؟
امتیاز به این نوشته

‫1 نظر ارسال شده در “آیا نوار کاست (Tape) هنوز کاربرد دارد؟

  1. amin300 :

    به جمع ما بپیوندین و در صفحه ی هرچه دل تنگت می‌خواهد بگو بیایید و هرچه دل تنگتان می‌خواهد بگویید و با دوستان خود حرف بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *