تاریخچه رباتیک ۲

t تاریخچه رباتیک 2

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

روبات

سلام دوستان در این مقاله می خواهم شما را با تاریخچه رباتیک آشنا کنم به عبارتی به شما این آگاهی را بدهیم تا بدانید اولین رباتها از کجا و چگونه تولید شده اند شاید پیش خود این فکر را کرده باشید که چرا یک نفر باید به این فکر بیافتد که روبات را اختراع کند و همچنین شاید خود شما هم بارها به این فکر کرده باشید که چگونه میشد اگر فلان کار را یک ربات برای ما انجام می داد خوب در اوایل قرن نوزدهم که دنیای امروزی به سمت صنعتی شدن پیش می رفت و کارهایی به وجود آمده بود که انجام آن برای انسان یا خطرناک بود و اینکه انسان قادر به انجام دادن آنها نبود انسانها به فکر ساخت دستگاههایی افتادند که این کار را برای آنها انجام دهد .

اولین بار با صنعتی شدن دو کشور فرانسه و ایتالیا در کارخانجات خود از ماشینهایی استفاده کردند که قدرت مکانیکی  برای انجام کارها داشتند ولی هیچ نشانی از هوش در آنها وجود نداشت. سالهای بعد شاهد ترقی بسیاری در اتوماسیون صنعتی بود . یک جرثقیل دورانی که به یک چنگک مجهز شده بود در سال 1892 به دست Babbit ساخته شد . این جرثقیل برای برداشتن شمشهای داغ از درون کوره مورد استفاده قرار می گرفت . در سال 1938pollard یک بازوی مکانیکی برای پاشیدن رنگ ابداع کرد . اولین بازوی مکانیکی که از راه دور کنترل می شد توسطGoertz ساخته شد .این وسیله برای کار با مواد رادیو اکتیو طراحی شده بود . بعدها در سال 1947 وسیله ی مشابهی ساخته شد که مجهز به موتورهای الکتریکی و حسگرهای خاصی بود . حرکات دست شخص کنترل کننده توسط حسگرها اندازه گیری می شد و برای راه اندازی موتورهای روبات مورد استفاده قرار می گرفت.روبات

با تمام این اختراعات باز هم کنترل این ماشینهای مکانیکی مستلزم داشتن یک سیستم هوشمند می باشد و به همین دلیل در این دوران اولین کامپیوتر چند منظوره (ENIAروباتC) در دانشگاه پنسیلوانیا ساخته شد . با ظهور کامپیوتر امکان کنترل عددی ماشینها فراهم شد . کنترل عددی اولین بار در سال 1952 در دانشگاه MIT مورداستفاده قرار گرفت و به تولید اولین زبان برنامه نویسی برای ماشینها انجامید . روباتیک بر پایه ی دو فناوری آغاز شد ه است : بازوهای مکانیکی ، و توانایی کنترل های عددی ماشینها .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
درس 4-2: مدل OSI

 پس از تمام این دورانهای طی شده باید به فکر ایجاد یک سری رباتهای هوشیار و دارای حافظه می بودند که در سال1954 اولین بازوی روباتیک حافظه دار تولید شد  . این ماشین می توانست حرکات نقطه به نقطه قابل تکرار انجام دهد . پنج سال بعد اولین روبات صنعتی حافظه دار که از کنترل عددی و تکنولوژی عملگرهای الکتریکی بهره می گرفت ساخته شد . توسعه ی روبات های متحرک بر اساس تمایل به حمل و نقل اتوماتیک در خطوط تولید صورت پذیرفت و در نهایت منجر به ساخت سیستم های حمل و نقل بدون راننده شد که در اواخر دهه 70 میلادی برای نقل و انتقال محصولات در کارخانه ها مورد استفاده قرار می گرفتند . پس بدین صورت بود که رباتها روز به روز پیشرفت کردند و هم اکنون این رباتها در موقعیتی قرار دارند که می توانند تمامی کارهای انسانها را انجام داده و  حتی دارای احساسات نیز می باشند .شاید دوست داشته باشید بدانید که این رباتهایی که ما می بینیم از چه قسمتهایی تشکیل شده اند به همین دلیل تیتروار به آنها می پردازیم .

روبات• قسمت مکانیکی مفصل بندی شده مانند بازوهای یک ربات

• عملگرها : دستگاههایی که باعث حرکت می شوند

• سیستم انتقال نیرو

• حسگرها

• کنترلگر

• منبع تغذیه : جعبه ایی که باعث انتقال انرژی و حرکت به ربات می شود

داشتن این بخشها به ربات این امکان را می دهد که در محیط خود حرکت کند .

 

 

t تاریخچه رباتیک 2
امتیاز به این نوشته

‫1 نظر ارسال شده در “تاریخچه رباتیک ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *