جستجو در فضا با تلسکوپ

t جستجو در فضا با تلسکوپ

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

 

چه کسی تلسکوپ را اختراع کرد؟

4

در سال 1608 یک عینک ساز آلمانی به نام هنس لیپرشی این دستگاه پر کاربرد را اختراع کرد. تلسکوپ دستگاهی است که اشیا را با بزرگنمایی بیش از حد معمول نشان می دهد. هنس متوجه شده بود که وقتی دو لنز عینک روی هم قرار می گیرند اشیا نزدیک تر به نظر می رسند. بعد از این درک علمی وی لنزها را در یک لوله قرار داد و اولین تلسکوپ را اختراع کرد.

telescope45678

یک سال بعد ستاره شناسی ایتالیایی به نام گالیلو گالیلی تلسکوپی ساخت که برای مطالعات ستاره شناسی و دیدن منظومه شمسی به کار گرفته شد. وی 30 تلسکوپ ساخت و تنها 10 تای انها را مورد استفاده قرار داد و با آن ها به آسمان خیره شد و مشاهداتش را ثبت کرد. طی مشاهدات دقیق این منجم ایتالیایی  حقایق بسیاری در مورد خورشید و منظومه شمسی اشکار شد.

1

Telescope

تلسکوپ های منجمان…

قبل از هنس لیپرشی و گالیلو وسیله خاصی برای مشاهده آسمان و  ستاره ها وجود نداشت. پس از این دو محقق تلسکوپ های مختلفی ساخته شد. تلسکوپ های قدرتمندی که قادر بودند اشیا و حتی اشعه و پرتوهای به نظر نامرئی را ببینند.

امروزه تلسکوپ ها با پرتو گاماریا، رادیااکتیو و اشعه ماورا بنفش سروکار دارند. این تلسکوپ ها 100 میلیون  بار حساس تر و دقیق تر از تلسکوپ های گالیله هستند.

1361

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
خواص تخم شربتی برای لاغری

حقایقی در مورد تلسکوپ

جالب است بدانید تلسکوپ های اولیه جنبه تجاری داشتند وتاجران معروف با قیمت های هنگفت آن ها را دست به دست می کردند. به وجود آمدن تلسکوپ ها باعث شد شبکه های تلگرافی هم رشد کنند. عدسی هایی که در این شبکه ها استفاده می شدند کمک می کردند سیگنال ها تا مسافت های طولانی حرکت کنند.

گالیله اولین ستاره شناسی که اسمان را با تلسکوپ نظاره کرد، توانست دهانه های اتشفشانی ماه را برای اولین بار مشاهده کند و همین مشاهدات دلیل نابینایی وی در سال های بعد بود.

در سال 1845 یک تلسکوپ ساخت ایرلند ، رکورد سنگین ترین تلسکوپ زمان خود را تا 7 دهه بعد  از ان خود کرد. این تلسکوپ 40 تن وزن داشت.

P200_Dome_Open

تلسکوپ هوکر ثابت کرد به غیر از منظومه شمسی ما ،کهکشان های دیگری هم وجود دارد.

2

 

t جستجو در فضا با تلسکوپ
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *