۱۰ ماز یا مارپیچ زیبا و دیدنی از سراسر دنیا

10 ماز یا مارپیچ زیبا و دیدنی از سراسر دنیا
t 10 ماز یا مارپیچ زیبا و دیدنی از سراسر دنیا

در قرن های مختلف ماز یا  مارپیچ های قابل ملاحظه ای در اطراف جهان وجود داشته است.مارپیچ ها راهروهای تو در تویی هستند که بازیکنان باید راه خروج از آن را بیابند .

maz.nojavanha (1)

اگر به داستان های اساطیری یونان توجه کنیم پادشاه مینوس در مرکز ماز افسانه ای خود جانوری آدم خوار که نیمی از بدنش گاو و نیمی دیگرش انسان بود را نگهداری می کرده و از مردان و زنان جوان او را تغذیه می نموده است.

همچنین یکی دیگر از مارپیچ های جالب توجه، اهرام مصر هستند که از آن بعنوان رمز و راز باستانی یاد می کنند. کشور مصر اولین دارنده دخمه پر پیچ و خم ثبت شده است که قدمت آن حدودا” به قرن پنچم قبل از میلاد می رسد. در طول قرون وسطی، کلیسا های اروپایی فضاهای بزرگی با طرح مارپیچ داشتند  که گاهی اوقات برای مجازات گناهان کوچک استفاده می شد.

کشیش ها به جای ایجاد فضایی برای اعتراف و طلب مغفرت برای یک تخلف ناچیز،فرد گناهکار را مجبور می کردند با زانویش از مارپیچ ها بگذرد.

در جهان امروز و با انفجار اطلاعات دیگر بازی  های پیچیده هوش یا پاسخ به جدول کلمات  متقاطع ما را به چالش نمی کشد، چرا که همه جواب ها با جستجویی ساده در دسترس ماست اما پیچ و خم های باستانی هنوز هم رمز و راز خود را حفظ کرده اند.

پازل های فیزیکی سنتی، مانند مارپیچ ها ما را وادار به فکرکردن و تجزیه و تحلیل می کند.اکثر طرفداران داستان های علمی ـ تخیلی ، علاقه مندان به بازی پازل ،بویژه پازل های غول پیکر هستند.

1ـ مارپیچ نیویورک، برای ادای احترام  به پیشتازان فضا (شمال یورک شایر،انگلستان)

10 ماز یا مارپیچ زیبا و دیدنی از سراسر دنیا

تام پرسی بصورت خودجوش با کمک یک کشاورز به مناسبت چهلمین سالگرد سفر پیشتازان فضا در سال 2006 شروع به ایجاد مارپیچی غیر سنتی کرد. او با کاشت ذرت در مزرعه ای به مسافت 32 هکتار و با استفاده از  1.5میلیون گیاه اقدام به ساخت این مارپیچ کرد و برای برش راه های آن در این مزرعه ذرت از تکنولوژی ماهواره ای GPS و لیزر استفاده کرد. گفتنی است این تکنولوژی در آن سال برای اولین بار بود که در ایجاد مارپیچ به کار گرفته شد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
اینفوگرافی؛ 50 حقیقت شگفت انگیز درباره ماه

2- تالار آینه هزارتو (لوزرن،سوئیس)

10 ماز یا مارپیچ زیبا و دیدنی از سراسر دنیا

این دخمه پر پیچ و خم در اصل برای نمایشگاه ملی سوئیس در سال 1896 ایجاد شده است. در این مارپیچ با 124آینه که با زاویه 90 درجه نسبت به هم تنظیم شده اند راهرو های کوتاه و فریبنده ای به وجود آمده است که آن قدر گیج کننده است که باید برای برخورد نکردن به آینه ها از دست کمک گرفت چون تشخیص آینه و تصاویر بسیار مشکل می باشد. بسیاری از گردشگران بین المللی اغلب از این باغ دیدن می کنند.

3ـ باغ مارپیچ آناناس (هاوایی ،ایالات متحده آمریکا)

10 ماز یا مارپیچ زیبا و دیدنی از سراسر دنیا

درسال 2001 در کتاب رکوردهای گینس، نام این مزرعه  به خاطر باغ مارپیچ آناناسش ،به عنوان “بزرگ ترین (ماز) مارپیچ جهان “ثبت شد. برای ایجاد این مارپیچ به شکل پیچ وخم آناناس از14000 گیاه، شامل هرنوع بوته ،درختچه یا درخت از خانواده پنیر کیان و کرچک هندی و البته آناناس کمک گرفته شده است.

4ـ مارپیچ رول دستمال توالت (تورنتو،کانادا)

10 ماز یا مارپیچ زیبا و دیدنی از سراسر دنیا

این مارپیچ یک هنر محیطی به حساب می آید. بازدیدکننده های مارپیچ تورنتو در راهروهایی راه می روند که از 5000رول دستمال توالت ساخته شده است. در این بازدید آگاهی افراد در رابطه با ادرار و مثانه نیز با توضیحات موجود افزایش می یابد.

5 ـ گاو در مزرعه (ماریان فلد،آلمان)

10 ماز یا مارپیچ زیبا و دیدنی از سراسر دنیا

موسسه فدرال آلمان با ساختن این مارپیچ شگفت انگیز به شکل دستگاه گوارش سنگساز یک گاو، 3 هدف را دنبال می کرد:

ــ بالا بردن آگاهی افراد بازدیدکننده از تغذیه سالم

ــ بالا بردن سطح آگاهی از خطرات بالقوه مواد مضر در مواد غذایی

ــ توضیح دستگاه گوارش گاو

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
با پیشنهاد بهترین نام، از موزه ملی علوم و فناوری جایزه بگیرید

6ـ مارپیچ صلح پارک جنگلی کاستل ولان (نورترن،ایرلند)

maz.nojavanha (7)

این حصار مارپیچ از روی ایده های محوطه سازی کودکان طراحی شده است. به همین علت با 6000درخت سرخدار که به وسیله مردم از سراسر ایرلند شمالی آورده شده، کاشته شده است. در طول قرن گذشته این مارپیچ معنایی از تلاش های مردم ایرلند شمالی برای بزرگداشت صلح و آشتی بوده است. این معنا از طریق عبور از دو نیمه مارپیچ و حل معمای آن به دست می آید و نشان می دهد که صلح بعد از گذشتن از پیچ و خم های زیاد به دست می آید و باید حفظ شود. در این مارپیچ باید بعد از رسیدن مرکز آن، زنگ صلح را به صدا درآورد. به احتمال زیاد این زنگ در هر سال بیش از نیم میلیون بار زده می شود.

7ـ مارپیچ ماجراجو (نیو جرسی،ایالات متحده آمریکا)

maz.nojavanha (8)

این مارپیچ عجیب به احتمال زیاد بهترین مارپیچ آینه ای آمریکا می باشد. این نوآوری فقط یک تالار معمولی آینه نیست بلکه یک جاذبه ای است با یک سری ویژگی های پیچیده از چرخش و تاب خوردن آینه ها همراه با تغییر متناوب چراغ های رنگی و موسیقی.

بازتاب دقیق آینه های زاویه دار می تواند با تجربه ترین علاقه مندان به بازی مارپیچ ها را نیز فریب دهد.گیج کننده ترین قسمت این ایده ، منعکس کردن مسیر دید مستقیم فرد به پانزده بار بیشتر از آنچه که در پیش رو دارد، می باشد.

8 ـ ویلای پیسانی لابیرینتو (استرا،ایتالیا)

maz.nojavanha (9)

این مارپیچ شگفت و افسانه ای از پیچیده ترین و قدیمی ترین مارپیچ های جهان در ایتالیا است که قدمت آن به سال 1720 می رسد. در مرکز، مجسمه مینروا در بالای یک برج سنگی با شکوه نشسته که به وسیله راه پله مارپیچی دوقلو به بازدید کننده اجازه بالا رفتن و پایین آمدن همزمان را می دهد .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کیک تولد پسرانه ماشین پلیس

9ـ مارپیچ پارک کیمن یانگ (جزیره جِجو،کره)

maz.nojavanha (10)

این پیچ و خم سازگار با طبیعت توسط دکتر فردریک.اچ.دوتین به منظور ادای احترام به میهن خود ایجاد شده است. این مارپیچ با سنگ فرش گدازه مانند آن و درختان معطر سرو بازدیدکنندگان را در تجربه گردش جنگل قرار می دهد. فقط 65٪ از بازدیدکنندگان واقعا”صدای زنگ را به این معنی به صدا در می آورند که سفر خود را تمام کرده اند.

10ـ مارپیچ بزرگ،جهان گیج کننده (واناکا،نیوزلند)

maz.nojavanha (11)

طراحی این مارپیچ شگفت انگیز طوری است که تمام سنین را به خود جلب میکند، با این وجود طراحی هوشمندانه آن اکثر بازدیدکنندگان را گیج و سرخورده می کند. راهروها از پانل های چوبی که به نظر می آید با یکدیگر هم مرز هستند ساخته شده اند . در هر گوشه راه پله ها و پل ها، یک سطح سه بعدی پیچیده اضافه شده است. خوشبختانه طراح این مارپیچ  ــ استوارت لندس بروق ــ به فاصله های 1.5 کیلومتری از معابر برای کسانی که نیاز به کمک دارند یا از حل معما نا امید شده اند درهای اضطراری برای خروج نصب کرده است.

t 10 ماز یا مارپیچ زیبا و دیدنی از سراسر دنیا
امتیاز به این نوشته

‫2 نظر ارسال شده در “۱۰ ماز یا مارپیچ زیبا و دیدنی از سراسر دنیا

  1. نانا :

    من نمیدونم چیکار کنم آخه برای داستانم به یه ماز نیاز دارم ولی نمیدونم چطوری ماز بکشم بابام میگه تو ایننرنت سرچ کنم ولی اونای تو اینترنت یا واقعی هستن یا نقاشی های بچه گانه!¿ •_●

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *