اقمار سیاره زحل (کیوان) (۱)

t اقمار سیاره زحل (کیوان) (1)

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

در بین سیارات منظومه شمسی سیاره زحل دنیای برتری است حداقل در مبحث قمرها،زیرا این سیاره بیشترین قمر کشف و ثبت شده و البته قابل مشاهده  را دارد.

در حال حاضر برای زحل 62 قمر  کشف شده دارد که 53 تای آن ها به عنوان قمر طبقه بندی و پذیرفته شده اند و 9تای دیگر موقت (غیر رسمی)می باشند.

اگرچه بیشتر این اقمار کوچک هستند ولی تعدادی از آن ها نیز بسیار بزرگ اند مانند تیتان.

بسیاری از آن ها در لبه مدار حلقه اطراف زحل هستند و به نگه داشتن این حلقه در محل خود کمک زیادی می کنند(درست مثل وظیفه یک چوپان در نگهداری گوسفندان در یک محل)

به همین دلیل آن ها را اقمار چوپان می نامند!

در زیر مشخصات و تصویر برخی از این قمرها را خواهید دید:

pan

 

 

پَن:

این قمر نزدیکترین قمر شناخته شده از سطح زحل است و در سال 1990 توسط مارک.ر.شووالتر در عکسی که توسط وویجر ارسال شده بود دیده و کشف شد. بخاطر این که پَن بسیار کوچک و از زمین بسیار دور است اطلاعات زیادی در مورد آن وجود ندارد. 

 

atlas

 

اطلس:

 

دومین قمر از سطح سیاره زحل اطلس می باشد و توسط  ر.تریل در سال 1980 کشف شد. این قمر دور حلقه اطراف زحل می چرخد.

Prometheus)

 

 

 

 

 پرومِتِئوس:

در سال 1980 توسط  اس.کالینز و چند دانشمند دیگر کشف شد. پرومتئوس قمر ماهواره ای چوپان داخلی حلقه (اف)زحل است و سومین قمر از سطح این سیاره می باشد. 

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
بهترین نرم‌افزارهای دانلود ویدیوهای اینستاگرام در سال 2017

 

pandora

 

 

 

پاندورا:

قمر چوپان بیرونی حلقه (اف)زحل پاندورا نام دارد. این قمر کوچک نیز توسط  اس. کالینز و باز هم در سال1980 کشف شد و چهارمین قمر از سطح سیاره است.

Epimetheus

 

 

 

 

 

 

اِپیمِتئوس:

پنجمین قمر از سطح زحل است و اولین بار توسط ریچارد.والکر در سال 1966 کشف و برای بار دوم در سال1977به وسیله استفان لارسون و جان فانتین دیده شد.این سه نفر این کشف را رسما” به اشتراک گذاشتند.در سال 1966این قمر با ژانوس قمر دیگر زحل اشتباه گرفته شده بود.اِپیمتئوس و جانوسبسیار جالب هستند؛این دو قمر هر 4سال یک بار مکان خود را با هم عوض می کنند!

 

Janus

 

 

ژانوس:

توسط یک ستاره شناس فرانسوی به نام آدویین دولفوس در سال 1966 کشف شد.

 اسم این قمر از ریشه نام ژانویه گرفته شده است. 

 

mimas

 

میماس:

این قمر شباهت های عجیب و قابل توجهی به ستاره مرگ در فیلم مشهور جنگ ستارگان دارد،به همین دلیل بین ستاره شناسان به این نام یعنی ستاره مرگ شهرت یافته است.

 دهانه بزرگی که روی سطح این قمر قابل مشاهده است،هرشل نام دارد و نسبت به سایز این جرم  آسمانی بسیار بزرگ می باشد به قدری که حتی پیش بینی می شود اگر هرزمان این قمر مورد اصابت چیزی قرار بگیرد خیلی سریع تکه تکه خواهد شد.اگر به ظاهر میماس دقت کنید متوجه مدور بودن کامل آن خواهید شد،دلیل این هندسی بودن داشتن قدرت جاذبه زیاد آن است که میتواند اجرام اطراف خود را حفظ کرده و شکلی منظم داشته باشد.برخلاف بسیاری از اقمار دیگر این سیاره که به دلیل کوچک بودن و جاذبه بسیار ضعیف که به شکل اجرامی ناموزون و غیرهندسی و اغلب ظاهری کشیده دارند.میماس در سال 1789 توسط ویلیام هرشل کشف شد و دلیل نامگذاری حفره روی این قمر نیز نام این دانشمند میباشد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
امکان ردیابی دستگاه‌های بلعیدنی با کمک تراشه جدید!

 

Enceladus

 

 

اِنسِلادوس:

هشتمین قمر از سطح زحل انسلادوس می باشد که در سال 1789 توسط کاشف میماس، یعنی ویلیام هرشل ثبت شده است.این قمر درخشان ترین جسم در کنار خورشید در منظومه شمسی است،البته از روی زمین بدون تلسکوپ قابل مشاهده نیست زیرا هم کوچک و هم فاصله اش از ما زیاد است.سطح بسیار صاف و هموار انسلادوس برای دانشمندان بازگوکننده این مسأله است که اخیرا” این قمر فعال بوده است.ستاره شناسان مطمئن نیستند که چه ماده ای( آب،مواد آتشفشانی یا مواد دیگر) در این قمر فوران یافته که در صد میلیون سال گذشته باعث بوجود آمدن سطحی چنین صاف و صیقلی شده است.

t اقمار سیاره زحل (کیوان) (1)
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *