ارشمیدس که بود؟

t ارشمیدس که بود؟

1981472242012522261911777919562181004186197ارشمیدس دانشمند , ریاضیدان و فیزیکدان یونان در سال 212 قبل از میلاد در شهر سیراکوز چشم به جهان گشود. او پسر فیدیاس منجم دربار بود. پدرش او را برای تحصیل به اسکندریه واقع در مصر فرستاد. اسکندریه در آن زمان مرکز علم و تجارت بود. او نزد شاگردان اقلیدس ریاضیات را فراگرفت و پس از پایان تحصیل به سیراکوز بازگشت. او هرگز به اسکندریه بازنگشت اما با دانشمندانی از آنجا مکاتباتی برقرار می کرد.او مشاور پادشاه سیراکوز شد .

در مورد او داستان جالبی نقل شده است که شاه هیرون دوم  بر کار جواهر ساز دربار شک کرده بود و تصور می کرد که او بخشی از طلایی را که براArashmidos_porی ساختن تاج شاهی به او داده بود سرقت نموده است و قسمتی از طلا را با نقره مخلوط کرده و تاج را ساخته است. از ارشمیدس خواست تا این مسئله را برای او روشن نماید.ارشمیدس می دانست که فلزات گوناگون وزن گوناگون دارند. تنها راه حل مسئله ذوب کردن تاج شاهی به نظر می رسید، تا وزن آن را با همان قدر شمش طلای ناب مقایسه نمایند. اما در این صورت تاج شاه باید از بین می رفت و دوباره ساخته می شد و شاه به این کار مایل نبود. پس او باید روش دیگری می یافت. در آن روز او در خزینه حمام نشسته بود که مشاهده نمود با آمدن او در خزینه آب خزینه بالاتر آمد. او نتیجه گرفت که بدن او مقداری از آب را در خزینه حمام جابه جا نموده است. ناگهان فکری به ذهن او  راه یافت. او بلافاصله به سمت خانه روان شد و در کوچه های سیراکوز فریاد می زد: اورکا! اورکا! یافتم! یافتم!
او با عجله و سراسیمه به خانه رفت و آزمایشات خود را آغاز نمود. او تصور می کرد که اجسام هم اندازه، مقدار آب مساوی را جابه جا می کنند اما یک شمش نیم کیلویی طلا کوچکتر از یک شمش نقره به همان وزن است. در مورد مقدارحجم مساوی طلا و نقره، طلا تقریباً دو برابر نقره وزن داشت و مقدار کمتری آب را جابه جا می کرد. او آزمایش خود را در آب با سه وزنه با وزنهای مساوی تاج شاه، هم وزن آن طلای ناب و هم وزن آن نقره ناب انجام داد و مشاهده نمود  که تاج میزان بیشتری آب را نسبت به شمش طلای هم وزن خود پس می راند ولی این میزان آب کمتر از میزان آبی است که شمش نقره هم وزن آن را جابه جا می کند. به این ترتیب ثابت کرد که تاج از طلای خالص ساخته نشده است و جواهر ساز طلا را با نقره مخلوط نموده است. بدین ترتیب ارشمیدس اصل خود را کشف نمود و دریافت که می توان وزن اجسام جامد را با کمک مقدار آبی که جابه جا می کنند اندازه گیری کرد.  قانون وزن مخصوص را که چگالی اجسام نامیده می شود با نام «اصل ارشمیدس» می شناسیم. هر جسمی که در آب قرار گیرد به اندازه ی آبِ هم حجمِ خودش سبک تر می شود.

ارشمیدس در ریاضیات تبحر داشت. او روشهایی برای اندازه گیری اشکال و حجمهای هندسی مانند مخروط و خط مارپیچ، سهمی، سطpi3_14159etcح کره و استوانه، سطح و حجم کره، و مخروط ارائه نمود. او منجنیق هایی برای دفاع از یونان اختراع نمود. همچنین به دست آوردن عدد نیز از کارهای او  است. به دست آوردن عدد پی نیز از دستاوردهای اوست. او عدد پی، یعنی نسبت محیط دایره به قطر آن مساوی با 3.14 را بدست آورد.  او در زمینه مکانیک نیز قوانینی درمورد سطح شیبدار، پیچ اهرم و مرکز ثقل کشف نمود. دانش تعادل مایعات نیز بوسیله او کشف شد.قانون تعادل مایعات برای تعیین وضع تعادل اجسام شناور در مایعات به کار رفت. قوانین اهرم نیز از کشفیات اوست. او همچنین پیچی را کشف نمود که برای آبیاری مزارع و بالا کشیدن آب از آن استفاده می شد.
او روشهای مختلف برای تعیین جذر تقریبی اعداد به دست آورد و از مطالعه آنها معلوم می شود که او با کسرهای متصل آشنایی داشته است.
 یونانیان در آن زمان برای نمایش اعداد از علائم متفاوت استفاده می کردند. او روشی برای خواندن و نوشتن هر عدد ابداع نمود.
او دو هزار سال قبل از نیوتن و لایب نیتس موفق به اختراع حساب انتگرال شد و در حل یکی از مسائل خویش نکته ای را به کار برد که او را در زمره پیش قدمان ایجاد حساب دیفرانسیل قرار می دهد.

t ارشمیدس که بود؟
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
استاد فخرالدین فخرالدینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *