نکاتی درباره طبقه بندی درختان

نکاتی درباره طبقه بندی درختان
t نکاتی درباره طبقه بندی درختان

طبقه بندی درختان به چه معنی است؟ تعریف مورد قبول دانشمندان علوم و صنعت جنگل درباره درخت، «یک گیاه چوبی معمولا با یک ریشه ستونی واحد با توانایی رسیدن به ارتفاع ۶ متر» است و اگر کمتر از ۶ متر ارتفاع داشته باشد، بوته است.

این تعریف کامل نیست؛ بعضی از باغبانان این ارتفاع را پذیرفته اند، برخی ۵ متر را ترجیح می دهند و برخی دیگر ۳ متر را انتخاب می کنند. از نظر باغبانی علمی کاج سانان کوتوله را نیز معمولا به نام «درختان کوتوله» نام گذاری می کنند.

طبقه بندی گیاه شناسی

طبقه بندی یک فرایند مرتب سازی گروه های گیاهی به یک ترتیب است و به شناسایی گونه های جداگانه کمک می کند و روابط طبیعی بین گروه ها را نشان می دهد.
تلاش برای طبقه بندی گیاهان توسط یونانیان و رومیان باستان از جمله تئوفراستوس در ۳ قرن قبل از میلاد و پلینی بزرگ در سال ۷۹ میلادی انجام شده است. آن ها در این روش ها گاهی اوقات به توصیفات بسیار طولانی به جای نام های مختصر تکیه می کردند.

در طول قرن ها چندین سیستم دیگر پیشنهاد شده است. امروزه از سیستم نام گذاری علمی دو قسمتی استفاده می شود که توسط گیاه شناس سوئدی کارل ون لینه (با نام لینیوس مشهور است) ابداع شده است و نام گذاری گونه های گیاهی در سال ۱۷۵۳ منتشر کرد.

t نکاتی درباره طبقه بندی درختان

لینیوس از یک سیستم طبقه بندی استفاده کرد که به عنوان طبقه بندی مصنوعی شناخته شده است. او گیاهان را به صورت خانواده و دسته بر پایه استقرار چند خصوصیت تعریف کننده مشترک قرار می دهد. سایر سیستم های طبقه بندی، گیاهان را در یک ترتیب تکاملی بر پایه سوابق فسیل و آناتومی قیاسی قرار می دهند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
عواملی که پاور بانک را تبدیل به بمب می‌کند

نکاتی درباره طبقه بندی درختان

طبقه بندی درختان از نظر برگ 

درختان انواع  مختلفی دارند که در دو گروه همیشه سبز و خزان کننده یا برگ‌ریز قرار می‌گیرند. 

درخت همیشه سبز

درختان همیشه سبز درختانی هستند با برگ‌های سوزنی شکل که در همه‌ی فصل‌ها برگ دارند. از جمله‌ این درختان می‌توان به انواع کاج‌ها اشاره کرد. تمامی گیاهان نیاز به رشد و نو شدن دارند و همیشه سبزها هم از این قاعده مستثنی نیستند. سوزن برگ‌های این درختان در پاییز و زمستان در نزدیک ساقه شروع به زرد شدن می‌کنند و بعد از ریختن بلافاصله جای خود را به برگ‌های جدید می‌دهند. این برگ‌ریزی به قدری سریع اتفاق می‌افتد که گاهی به سختی متوجه آن خواهید شد.

درخت برگ‌ریز یا خزان کننده

درختان برگ‌ریز یا خزان‌کننده به گیاهانی گفته می‌شود که در قسمتی از سال برگ‌های خود را با توجه به شرایط آب و هوایی (مانند فصل‌های خشک و بی بارش) از دست می‌دهند. بسیاری از درختان پهن برگ جزء این گروه هستند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به افرا و نارون اشاره کرد.

نکاتی درباره طبقه بندی درختان

تعدد شکل ها درطبقه بندی درختان

در تعریف اصلی درخت، درختان اشکال متنوع شگفت انگیزی از درخت علفی تا درختچه بو و راش وجود دارد.

با توجه به این سیستم، درختان به دو طبقه بندی اصلی تقسیم می شوند: درختان هاگ دار و درختان دانه دار.

درختان دانه دار به درختان سرخس نخلی، ژنگو، کاج سان و گل دار تقسیم می شوند.

درختان گل دار سه زیر محموعه دارند: گل دار اولیه، تک لپه ای و دو لپه ای.

 

  • چگونه از درختان محفاظت کنیم؟
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مراحل آموزش نقاشی کامیون ساده و آسان

t نکاتی درباره طبقه بندی درختان
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *