تنگه براق؛ جاذبه طبیعی و تاریخی ناشناخته

t تنگه براق؛ جاذبه طبیعی و تاریخی ناشناخته

تنگ براق در  استان فارس واقع است. منطقه تنگ براق اقلید یکی از تفرج گاه های زیبای این شهرستان است که در ایام تعطیل به ویژه در فصل بهار و تابستان مورد بازدید عده زیادی از گردشگران قرار می گیرد.

این تنگه در بهار و تابستان با آب و هوایی  دل انگیز گردشگران بسیار زیادی را از استان فارس و استان های همجوار به خود جلب می کند.

آبشار تنگ براق به عنوان یک جاذبه قوی اکوتوریستی به فاصله کمی در بخش جنوب شرقی در مسیر اقلید به آسپاس قرار دارد که رودخانه ای پر خروش در آن جریان دارد. در قسمت بالای این تنگه بر روی کوه کتیبه ای به خط پهلوی حجاری شده است. در بالای این کتیبه غار زیبایی است که چشمه های آب از آن جوشان است و به واسطه آب فراوان و هوای معتدل سر سبز و خرم است.

تنگ براق با وجود اطراق گاه های ییلاقی عشایر در دو سده قبل راهی به خطه اقلید باز کرد و یادمان هایی از تمدن کهن ایران باستان در این منطقه را آشکار ساخت. این تنگه شگفت انگیز علاوه بر جاذبه های طبیعی بی بدیل، کتیبه ای سنگی با یک متر عرض و 140 متر طول از دوران ساسانی را به یادگار حفظ کرده است. در وسط تنگ براق، نزدیک به دهانه صفه کوچک غار کم عمقی که در دل کوه خزیده، به پهلو قرار گرفته و بخشی از این سنگ نبشته در سال های اخیر شروع به ریزش کرده است. روی سنگ دو نوشته به دو زبان فارسی میانه و پارتی اشکانی دیده می شود. متن هر دو واحد است.

تنگ براق اقلید به عنوان یک جاذبه طبیعی و تاریخی هنوز شناخته شده نیست و به ندرت افرادی از وجود آن مطلع هستند. نمونه این تنگه در کمتر جایی یافت می شود که اگر این منطقه در کشور دیگری واقع شده بود گردشگری منطقه را متحول می نمود اما این آثار طبیعی بی نظیر بدلیل بی توجهی پنهان مانده است. کتیبه موجود در تنگ براق که قدمت و شناسنامه هویتی این خطه است بدون توجه رها شده است. در زیر کتیبه، توسط قاچاقچیان میراث فرهنگی که ظاهرا” بیش از سازمان های رسمی برای حفظ آثار تاریخی در تلاشند حفر شده و گنجینه پنهان آن ربوده شده است.

تنگ براق (1)

تنگ براق (2)

تنگ براق (3)

تنگ براق (4)

تنگ براق (5)

تنگ براق (7)

تنگ براق (7)

www.irandeserts.com

t تنگه براق؛ جاذبه طبیعی و تاریخی ناشناخته
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
سارا میرباقری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *