دختران نوجوان؛ ورزش و نیاز های تغذیه ای

t دختران نوجوان؛ ورزش و نیاز های تغذیه ای

ورزش و تغذیهاکثریت دختران نوجوان از ورزش و نیازهای تغذیه ای خود غفلت می کنند. نکته قابل توجه این است که فقط ۲۰ درصد دختران دبیرستانی احتمالا ۵ وعده یا بیشتر میوه و سبزیجات در روز مصرف می کنند و یا سه لیوان شیر در روز می نوشند. امروزه دختران نوجوان کمترین فعالیت را در جامعه دارند.

در حالی که در کشورهای پیشرفته ۶۱ درصد دانش آموزان پسر در تیم های ورزشی بازی می کنند، فقط ۵۰ درصد دختران در تیم های ورزشی شرکت می کنند. همچنین در حالی که تقریباَ سه چهارم پسران در فعالیت هایی شرکت می کنند که باعث می شود برای ۲۰ دقیقه یا بیشتر و ۳ روز در هفته یا بیشتر عرق کنند و تند نفس بکشند فقط نیمی از دختران این وضعیت را دارند. هم ورزش و هم تغذیه خوب برای سلامت طولانی مدت دختران ضروری است. برای مثال: ورزش کمک می کند که استخوان ها، عضلات و مفاصل ساخته و حفظ شوند، وزن کنترل شود و وقوع فشار خون بالا را به تاخیر بیفتد. در حقیقت میزان ورزش دختران بین ۱۲-۱۸ سالگی یک عامل مهم در پیشگیری از شکستگی لگن بعد از یائسگی می باشد.

تغذیه خوب نیز از عوامل مهم می باشد. چون یک دختر نوجوان در طی نوجوانی از هر زمان دیگری از زندگی (غیر از زمان نوزادی) رشد سریع تری دارد. در سنین نوجوانی وی نیاز به انبوهی از ویتامین ها و مواد معدنی و همچنین به طور متوسط ۲۲۰۰ کالری روزانه دارد که در غذاها یافت می شود اما اغلب دختران نوجوان میزان کافی از این مواد غذایی حیاتی را دریافت نمی کنند.

همچنین اغلب دچار کمبود کلسیم هستند زیرا زمانی که به نوجوانی می رسند میزان مصرغ شیر را کاهش می دهند. تقریباَ نیمی از توده استخوانی زنان در طی نوجوانی تشکیل می شود و مصرف کم کلسیم در این زمان ممکن است بعدها منجر به پوکی استخوان شود. همچنین دختران آهن کافی دریافت نمی کنند چون هم از طریق خون ریزی قاعدگی آهن از دست می دهند و هم این که ممکن است رژیم غذایی متنوعی نداشته باشند و یا غذای غنی از آهن مانند گوشت قرمز به اندازه کافی مصرف نکنند که در این صورت مبتلا به کم خونی می شوند. همچنین یک مطالعه نشان داده که حتی فقر آهن خفیف می تواند منجر به نمرات امتحانی پایین تر در ریاضیات شود و این یک توضیح احتمالی برای این نکته باشد که چرا دختران نوجوان از لحاظ ریاضیات از پسران ضعیف ترند.

با این دلایل مشخص می شود که بر عهده والدین است که یک رژیم غذایی مناسب برای دختران (و پسرانشان) تهیه کنند. رژیمی که حداقل ۵ نوبت در روز میوه و سبزیجات و سه لیوان یا ۲۵۰ سی سی شیر در آن وجود داشته باشد.

برای این که نوجوان شما تغذیه مناسب داشته باشد به نکات زیر توجه کنید:

ـ کار را ساده کنید: مواد غذایی مانند برش های میوه، پنیر، ماست و پاپ کورن بدون کره را در دسترس آنان قرار دهید.

ـ نوشابه مصرف نکنید و حتی آن ها را در خانه نگهداری نکنید.

ـ دختران را در آشپزخانه بخواهید و آن ها را مسئول خرید بعضی از مواد غذایی و سبزیجات مصرف خانواده کنید تا یاد بگیرند چگونه انتخاب غذایی خوب و مناسبی داشته باشند.

ـ اگر شام خانواده با عجله صرف می شود باز هم باید مغذی باشد. وقتی بیرون غذا می خورید دخترتان را تشویق کنید انتخاب های غذایی مناسب مانند سالاد و سبزیجات پخته داشته باشد.

نکاتی برای به حرکت در آوردن دختران

ـ چه به شکل تیم های متشکل ورزشی و چه به شکل برنامه های ورزشی فردی پیام اصلی به دختران باید این باشد که بیرون بیایند و حرکت کنند.

ـ دختران را تشویق کنید تا فعالیت های ورزشی جدید مانند صخره نوردی یا اسکی داشته باشند.

ـ ورزش را یک امر خانوادگی کنید. فعالیت ورزشی را در نظر بگیرید که همه از انجام آن با یکدیگر لذت ببرند.

ـ آن ها را تشویق به پیاده روی کنید و از آنان بخواهید که مرتبا پیاده روی را افزایش دهند.

منبع: ویستا

t دختران نوجوان؛ ورزش و نیاز های تغذیه ای
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
عکس های دلخراشی که باید بارها آن ها را نگاه کرد (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *