آیا ویتامین ها شما را چاق می کنند؟

آیا ویتامین ها شما را چاق می کنند؟
t آیا ویتامین ها شما را چاق می کنند؟

 اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید ، کالری فراوان مصرف می کنید . شش ماده مغذی وجود دارند که برای حفظ سلامت شما ضرورت دارند ، اگر چه از میان آنها تنها سه مورد کالری بدن شما را تامین می کنند . ویتامین ها کالری ندارند که به افزایش چربی کمک کنند . هر ویتامینی که از غذا دریافت می کنید ، هدف متفاوتی را در بدن شما دنبال می کند .

مواد مغذی

بدن شما به شش ماده مغذی نیاز دارد : کربوهیدرات ، چربی ، پروتئین ، ویتامین ، مواد معدنی و آب . فقط کربوهیدرات ها ، چربی ها و پروتئین ها کالری دارند و به بدن شما انرژی می دهند . کربوهیدرات ها و پروتئین ها به ازای هر گرم چهار کالری و چربی ها به ازای هر گرم 9 کالری وارد بدن شما می کنند.

کربوهیدرات ها در مواد غذایی چون برنج ، پاستا ، سبزیجات ، میوه ها ، حبوبات و غذاهایی از جنس غلات ( مانند نان ) یافت می شوند . شما پروتئین را از مواد غذایی مانند گوشت ، مرغ و دیگر ماکیان ، تخم مرغ ، حبوبات ، شیر و لبنیات دیگر مانند پنیر دریافت می کنید . چربی نیز در غذاهای گوناگون – مانند گوشت ، کره ، پنیر ، مغزها و روغن سبزیجات یافت می شود . ویتامین های موجود در غذایی که می خورید کالری ندارند ، اگر چه وجود آنها برای رشد و توسعه عملکرد سلولی لازم است .

آیا ویتامین ها شما را چاق می کنند؟

ویتامین ها

هر ویتامین عملکرد خاصی در حفظ سلامتی شما دارد . مثلا ویتامین ث برای سلامتی لثه و دندان شما لازم است . این ویتامین همچنین جذب آهن را افزایش داده و به بهبود زخم های بدن کمک می کند . ویتامین د نیز به جذب کلسیم کمک می کند و برای سلامتی دندان ها و استخوان ها لازم است . کمبود ویتامین منجر به ضعف سلامتی شده و شما را در معرض خطر ابتلا به سرطان ، بیماری های قلبی و پوکی استخوان قرار می دهد .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آیا زبان نیز می تواند موجب بوی بد دهان شود؟

وزن

کندی متابولیسم معمولا عامل افزایش وزن است . دیگر فاکتورهایی که به بالا رفتن وزن کمک می کند شامل عوامل ژنتیکی ، سوابق خانوادگی ، مصرف داروهای خاص ، حذف بعضی از وعده های غذایی و کمبود خواب هستند . نکته دیگری که باید مدنظر قرار دهید این است که با بالا رفتن سن ، تعداد کالری های مورد نیاز روزانه بدن شما کاهش می یابد . اگر هدفتان این است که وزن کم کنید ، روز به روز از مقدار کالری دریافتی بدن خود بکاهید . رژیم متنوعی از املاح و ویتامین های مورد نیاز خود داشته باشید . ورزش های ایروبیک و تمرینات قدرتی به کاهش وزن شما کمک می کنند .

آیا ویتامین ها شما را چاق می کنند؟

بعضی از مردم برای اطمینان از دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن خود مولتی ویتامین مصرف می کنند . با این وجود انجمن پزشکان خانواده آمریکا توصیه می کنند بهترین منبع دریافت املاح و ویتامین ها همان غذایی است که می خورید چرا که آمادگی جذب آنها در بدن بیشتر است . البته مکمل های ویتامینه می توانند برای گروه خاصی – مانند افراد گیاهخوار ، کسانی که روزانه کمتر از 1600 کالری دریافت می کنند ، خانم های باردار و کسانی که به دلیل بیماری قادر به جذب مواد مغذی خاصی نیستند – مفید واقع شود .

ویتامین چاق کننده

در ادامه این بحث به بررسی بعضی از ویتامین‎‌ها و املاح معدنی می‌پردازیم که در چاقی اثرگذار هستند:

ویتامین های گروه ب

در میان انواع ویتامین‌های مختلف ویتامین‌های گروه B بیش از بقیه ممکن است در افزایش اشتها و وزن اثرگذار باشند. ویتامین‌های گروه ب که شامل ویتامین B1، B2، B3، B5، B6، B7، B9 و B12 می‌شوند، در سوخت و ساز بدن تاثیری بسزا دارند. هنگامی‌که ذخایر ویتامین‌های ب در بدن کاهش یابد، فرد با کمبود اشتها مواجه می‌شود. در این صورت با مصرف مکمل‌هایی که حاوی این ویتامین‌ها هستند، فرد اشتهای بهتری پیدا کرده و با بیشتر غذا خوردن، افزایش وزن بیشتری را تجربه خواهد کرد. در این میان نقش ویتامین B12 کمی پررنگ‌تر از بقیه است.

آیا ویتامین B12 باعث چاقی می شود؟

از دست دادن اشتها یکی از علائم کمبود ویتامین ب12 است. این ویتامین فقط در منابع حیوانی یافت می‌شود. از این رو برای تامین آن حتما باید از مواد غذایی همچون گوشت قرمز، تخم مرغ، گوشت مرغ و ماهی استفاده کنید. به ویژه اگر گیاه‌خوار هستید ممکن است با کمبود این ویتامین مواجه باشید. در این صورت مصرف قرص ویتامین B12 به شما پیشنهاد می‌شود. ویتامین ب 12 در صورتی که با کمبود آن روبرو باشید، یک ویتامین چاق کننده می‌تواند به حساب آید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
دانلود موسیقی متن فیلم "شجاع دل"

آیا ویتامین ها شما را خواب آلوده می کنند؟

t آیا ویتامین ها شما را چاق می کنند؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *